شفا مگ

خواص بادرنجبویه برای مغز

بادرنجبویه خواص زیادی برای مغز و سیستم عصبی دارد و می تواند برای درمان بی خوابی، ترس و اضطراب، کابوس، تقویت حافظه، گرفتگی رگ در مغز و سردرد مفید باشد.

خواص بادرنجبویه برای مغز

بادرنجبویه یکی از گیاهان از خانواده نعناعیان است که به دلیل خواص زیادی که دارد از آن به طور طبیعی یا به صورت قرص، پماد و قطره مورد استفاده قرار می گیرد.

بادرنجبویه دارای خواص زیادی برای بدن، بخصوص برای مغز و اعصاب دارد. این گیاه می تواند برای مغز و اعصاب نیز بسیار مفید باشد و باعث باز کردن انسداد و گرفتگی رگ ها در مغز شود.

بادرنجبویه تقویت کننده مغز است و می تواند قدرت حافظه و حواس را بهبود بخشد، همچنین برای درمان آشفتگی در خواب بسیار موثر است. مصرف بادرنجبویه یا بوییدن این گیاه می تواند باعث باز کردن ذهن، دافع وسواس، باز کننده سکته های مغزی شود.

بادرنجبویه توسط ابن سینا به عنوان داروی مغز، اعصاب و قلب معرفی شد. این گیاه می تواند باعث افزایش هوش در افراد شود. همچنین می تواند برای درمان انواع وسواس و حتی جنون موثر باشد.

دمنوش بادرنجبویه می تواند به عنوان یه داروی موثر برای سردردهای احتقانی و عصبی استفاده شود و باعث تسکین سردرد های شدید عصبی شود. همچنین از دمکرده این گیاه می تواند برای نشاط آوری استفاده کرد.

اگر در طی روز دچار فشارهای روحی و اضطراب شدید می توانید از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید تا این گیاه باعث کاهش فشار های روحی و اضطراب شود.

روغن بادرنجبویه مدت های طولانی است که در جهان برای درمان ناراحتی های اعصاب استفاده می شود و بوی معطر این گیاه باعث ایجاد آرامش و راحتی می شود. از این روغن برای مقابله با اضطراب و گرفتگی عضلات نیز مفید می باشد.

افرادی که دچار مشکلات بی خوابی یا خواب نا آرام هستند می توانند از این گیاه برای درمان بیخوابی خود استفاده کنند تا بتوانند خواب آرامی را داشته باشند. اگر از مشکلات بی خوابی رنج می برید می توانید قبل از خواب یک یا دو فنجان از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید.

بادرنجبویه مانند جینسینگ می تواند باعث افزایش حافظه و یادگیری شود و همچنین می تواند باعث کاهش روند بیماری آلزایمر شود و عملکرد مربوط به ذهن را بهبود بخشد.

مصرف بادرنجبویه می تواند باعث جلوگیری از حملات پانیک شود و همچنین باعث کاهش ضربان قلب تند در اثر اضطراب و استرس شود. مصرف دمنوش بادرنجبویه می تواند به تنظیم ضربان قلب کمک زیادی کند.

بادرنجبویه می تواند باعث مهار رادیکال های آزاد در مغز شود و آن ها را خنثی کند، همچنین روزمارینیک اسید این گیاه می تواند تاثیر زیادی در کاهش سکته مغزی داشته باشد.

نحوه عملکرد بادرنجبویه در مغز

بادرنجبویه باعث افزایش گابا در مغز می شود و باعث آرامش و بهبود خلق و خو در افراد می شود. گابا یک ماده شیمیایی در مغز است که بر روی خلق و خوی افراد تاثیر می گذارد.

با اتصال به گیرنده های نیکوتینی و موسکارینی در مغز باعث افزایش حافظه و هوشیاری می شود. این دو گیرنده توسط استیل کولین فعال می شوند.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه برای مغز

دمنوش بادرنجبویه دارای خواص زیادی برای بدن انسان، بخصوص برای مغز است و می توان در روش های مختلف این دمنوش را آماده کرد و از خواص آن بهرمند شد.

دمنوش بادرنجبویه برای ترس و اضطراب

افرادی که دچار ترس، وحشت، اضطراب هستند می توانند مقدار 20 گرم بادرنجبویه، 15 میلی گرم اسطوخودوس، 10 گرم سمبل الطیب و 10 گرم گل گاوزبان با هم مخلوط کنند و به طور روزانه یک قاشق مربا خوری از این ترکیب را دم کرده و مصرف کنند.

دمنوش بادرنجبویه برای سردردهای عصبی

اگر از سردردهای عصبی رنج می برید می توانید از ترکیب بادرنجبویه استفاده کنید تا سردرد به سرعت کاهش یابد، همچنین این دمنوش برای سردردهای عصبی ناحیه گردن و سر مفید می باشد.

  • 30 گرم بادرنجبویه
  • 20 گرم ناخنک
  • 20 گرم مرزنجوش
  • 30 گرم گل آروانه

این مواد را با هم مخلوط کرده و در زمان سردردهای عصبی یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب در یک قوری بریزید و بگذارید بجوشد. سپس جوشانده را صاف کرده و آن را میل کنید.

دمنوش بادرنجبویه برای رفع بی خوابی

برای درمان بی خوابی می توانید از ترکیب بادرنجبویه، بهار نارنج و بابونه استفاده کنید تا بتوانید به راحتی بخوابید.برای تهیه این دمنوش، 20 گرم بابونه، 20 گرم بهار نارنج و 20 گرم بادرنجبویه را با هم ترکیب کنید و شب ها یک قاشق مرباخوری از این معجون را در یک لیوان آبجوش ریخته و 10 دقیق منتظر بمانید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و میل نمایید.

دمنوش بادرنجبویه برای کابوس های شبانه

افرادی که شب ها نمی توانند به خوبی بخوابند و در خواب کابوس می بینند و یا با ترس و اضطراب از خواب بیدار می شوند می توانند یک قاشق مرباخوری ترکیب بادرنجبویه و نصف مقدار آن سمبل الطیب را قبل از خواب در یک فنجان آب جوش دم کرده و پس از صاف کردن میل نمایید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.