شفا مگ

سلامت دهان و دندان در بارداری

سلامت دهان و دندان در بارداری بخش مهمی از سلامت زن باردار است، زیرا مشکلات بهداشت دندان باعث برخی خطرات در دوران بارداری از جمله زایمان زودرس میشود.

سلامت دهان و دندان در بارداری

یکی از راه های جلوگیری از خراب شدن دندان در کودکان خردسال، بهبود سلامت دهان و دندان زنان در بارداری است. بارداری ممکن است زنان را مستعد ابتلا به بیماری های لثه و خرابی های دندان کند.سلامت دهان و دندان ممکن است با توجه به اینکه بهداشت دهان و دندان ضعیف در دوران بارداری می تواند پیامدهای بهداشتی نامساعدی برای مادر و نوزاد مجر شود،بخش مهمی از مراقبت های دوران بارداری محسوب می شود. در ادامه به نکاتی در مورد چگونگی محافظت از سلامت دهان و دندان در بارداری می پردازیم.

سلامت دندان چیست و چه تاثیری در بارداری دارد

سلامت دهان و دندان همان سلامت دهان، دندان و لثه یک زن باردار است و بخش مهمی از مراقبت های دوران بارداری حساب می شود. قطعا بارداری می تواند خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را افزایش دهد و این مشکلات می توانند بر بارداری شما تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال برخی از مطالعات ارتباط بین بیماری لثه و زایمان زودرس را نشان می دهند. زایمان زودرس نوعی زایمان است که قبل از هفته 37 اتفاق می افتد. به همین خاطر پزشکان توصیه می کنند با مراقبت مناسب از دندان، دهان و لثه ها در دوران بارداری می تواند به داشتن یک بارداری سالم و کودک سالم کمک کند.

بارداری چگونه بر سلامت دندان تاثیر می گذارد

تغییراتی در بدن شما در دوران بارداری می تواند روی دندان ها و حتی لثه شما تاثیر بگذارد. در طول دوران بارداری سطح هورمونهای خاصی مانند پروژسترون و استروژن در بدن افزایش پیدا می کنند و می تواند خطر برخی از مشکلات بهداشت دهان و دندان را افزایش دهد.
عادت های غذایی ممکن است در دوران بارداری تغییر کند و ممکن است برخی غذاهای خاص را بیشتر از قبل مصرف کنید و این می تواند بر سلامت دندان تاثیر بگذارد.

بارداری و بیماری های لثه

نزدیک به 60 درصد از زنان باردار مبتلا به بیماری های لثه هستند، مرحله اولیه بیماری پریودنتال است که با لکه شدن لثه ها و تورم لثه ها ایجاد می شود که ممکن است با تغییر هورمون ها در دوران بارداری تشدید شود.اگر لثه درمان نشود، استخوانی که از دندان محافظت می کند از بین می رود و لثه نیز می تواند آلوده شود.

دندان هایی که به استخوان ها زیاد متصل نیستند می توانند شل شوند و در نهایت ممکن است بیوفتند. پریودنتیت همچنین با پیامدهای ضعیف بارداری، از جمله تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد نوزاد همراه است. با این حال هنوز پیامدهای منفی زیادی هستند که پریودنتیت باعث آنها می شود و هنوز شناخته نشده اند.

اهورمون های بارداری می توانند خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش دهند و علائم و نشانه های آن عبارتند از :

  • قرمزی و تورم
  • حساسیت لثه ها
  • خونریزی لثه، حتی زمان مسواک زدن به صورت آهسته
  • لثه های براق

حاملگی و پوسیدگی دندان

زنان باردار ممکن است به دلیل تغییر در رفتارها، مانند عادت خوردن، در معرض خطر پوسیدگی دندان می باشند. زنانی که در دوران بارداری و پس از زایمان در معرض بسیاری از باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی دندان هستند، می توانند این باکتری ها را از دهان خود به دهان کودک منتقل کنند.این باکتری ها منجر به پوسیدگی دندان زود هنگام در کودک و نیاز به مراقبت های گسترده دندان در سن کم می شود.

یک زن از چهار زن در سن باروری حفره های درمان نشده دارند.کودکان مادرانی که سطح بالایی از پوسیدگی های دندان درمان نشده یا افتادگی دندان دارند بیش از 3 برابر بیشتر از کودکان دیگر احتمال ابتلا به حفره دندانی دارند.

بارداری و تومور های حاملگی

تومورهای حاملگی که با آن گرانولوما پیروژنیک نیز گفته می شوند سرطانی نیستند، آنها توده هایی هستند که معمولا بین دندان ها روی لثه ها تشکیل می شوند. تومورهای حاملگی قرمز هستند و به راحتی خونریزی می کنند. آنها می توانند به دلیل داشتن پلاک زیاد ایجاد شوند. این تومورها معمولا پس از زایمان به خودی خود از بین می روند.

بارداری و فرسایش دندان

اگر بیماری صبحگاهی استفراغ دارید ، ممکن است دندان های شما در معرض اسید معده بیش ازح د قرار بگیرند. این اسید می تواند به مینای دندان آسیب برساند. بیماری صبحگاهی در چند ماه اول اتفاق می افتد که می بایست در این دوران به دندان های خود بیشتر اهمیت بدهیم.

علائم مشکلات دندان در دوران بارداری

اگر علائم یا علائمی از مشکلات دندانی دارید می بایست سریعا به پزشک تماس مراجعه کنید و مشکل را سریعا برطرف کنید تا دچار عوارض های جانبی در دوران بارداری نشوید.

علائم و نشانه های مشکلات دهان و دندان شامل موارد زیر است:

  • بوی بد دهان
  • دندان های شل شده
  • زخم های دهان یا برآمدگی لثه
  • فضاهای جدید بین دندان
  • جداشدگی لثه یا چرک در امتداد لثه
  • لثه های قرمز ، متورم که به راحتی خونریزی می کنند

اگر درد یا تورم دارید می بایست سریعا به دندانپزشک خود تماس بگیرید و در صورت ابتلا به عفونت به درمان سریع آن بپردازید تا از بروز مشکلات برای خود و کودک جلوگیری کنید.

پیشگیری از بروز دندان درد در دوران بارداری

برای اینکه دچار مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری نشوید می بایست به برخی نکات بهداشتی توجه کنید و به بهداشت دندان های خود بیش از قبل توجه کنید.

حتما دندان های خود را دو بار در روز با خمیردندان فلوراید مسواک بزنید و روزی یک بار نخ دندان استفاده کنید.بهتر است در این دوران از مسواک های نرم استفاده کنید. استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به طور منظم باعث می شود پلاک دندانی را از بین بروند و به سالم ماندن دندان و لثه کمک کند.

اگر به دلیل استفراغ نمی توانید دندان های خود را مسواک بزنید می تواند از روش های دیگری استفاده کنید که این روش ها را از پزشک خود بپرسید تا از بی خطر بودن روش مورد استفاده مطمئن شوید.

سعی کنید به طور منظم به دندانپزشکی بروید و دندان های خود را معاینه کنید و به پزشک خود نیز تاکید کنید که باردار هستید تا اقدامات خاص بارداری برای شما انجام شود.

سعی کنید در طول دوران بارداری غذاهای سالم بخورید و مصرف شیرینی جات را محدود کنید. غذاهای سالم شامل میوه و سبزیجات، گوشت بدون چربی، نان سبوس دار و ماکارونی است. خوردن غذاهای سالم علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان به تقویت شما و کودک در حال رشد کمک می کند.

اگر در دوران بارداری دندان درد گرفتیم چه کنیم

اگر در دوران بارداری دچار دندان درد شدید می بایست فورا به دندانپزشک مراجعه کنید و حتما یاداور شوید که باردار هستید.دندانپزشکان با اعلائم بارداری از طرف شما، روش های بی خطر را برای درمان دندان درد شما بکار می برند.

در برخی موارد که نیاز به بعضی درمان ها می باشد ممکن است دندانپزشک درمان شما را به سه ماهه دوم به تاخیر بیاندازد.این درمان ها ممکن است در صورت نیاز به پر شدن یا کانال ریشه که به بی حسی موضعی نیاز است رخ دهد و ممکن است خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری را افزایش دهد.

از رفتن به دندانپزشکی نترسید، زیرا دندانپزشک می داند که چه داروهایی برای شما تجویز کند تا بی خطر باشد. اما قبل از تجویز حتما ماه بارداری خود را بگویید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برایتان داشته باشد .

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.