شفا مگ

برای زایمان طبیعی راحت چه بخوریم

برای زایمان طبیعی راحت چه بخوریم؟ مصرف مواد غذایی مفید و تغذیه مناسب قبل از زایمان طبیعی یکی از بهترین روش هایی برای داشتن یک زایمان راحت می باشد.

برای زایمان طبیعی راحت چه بخوریم

قطعا زایمان طبیعی انرژی زیادی را می سوزاند و بهتر است که میان وعده ها و مواد مغذی را مصرف کنید تا در زایمان به شما کمک کند
میان وعده ها و تنقلات مغذی را سعی کند در کیف بیمارستانی خود قرار دهید زیرا این تنقلات مغذی باعث می شود انرژی کافی برای زایمان داشته باشید.

اهمیت تغذیه در زایمان راحت

زایمان طبیعی انرژی زیادی را مصرف می کند و بدن شما به مقدار کافی از مواد مغذی برای رسیدن به این انرژی نیازمند است. مطالعات نشان می دهد که دریافت غذای کافی در هنگام زایمان می تواند به کاهش خطر کتوز کمک کند. کتوز شرایطی است که بدن برای ذخیره انرژی به چربی های خود رجوع می کند و علائمی چون حالت تهوع و سردرد را بوجود می آورد. حتی مقدار کمی کشمش می تواند به دریافت انرژی کمک زیادی کند.

بهترین مواد غذایی برای زایمان طبیعی راحت

در زمان زایمان سعی کنید از غذاهای پرچرب خودداری کنید ، زیرا باعث سنگین شدن معده شما می شود و می تواند احساس تهوع را در شما بیشتر کند و همچنین غذاهای قندی فقط باعث افزایش انرژی کوتاه مدت می شود و ممکن است احساس خستگی به شما بدهد.

سعی کنید مقداری از غذا های پر انرژی در کیف بیمارستانی خود قرار دهید تا بتوانید زایمان را به خوبی پشت سر بگذارید و انرژی کافی داشته باشید.

  • موز و سایر میوه های تازه
  • نان سبوس دار و پر کننده های سالم نان مانند مرغ
  • میوه خشک و آجیل
  • مواد غذایی سبک و هضم آسان

زمانی که می خواهید زایمان کنید بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید که دارای هضم آسان هستند و باعث سنگینی معده شما نمی شود و همچنین غذاهایی که هضم آنها سنگین است خودداری کنید. همچنین سعی کنید از مواد غذایی تند و بو دار خودداری کنید تا حالت تهوع یا استفراغ به شما دست ندهد.

مواد غذایی پرتئین دار

در نظر داشته باشید که در زمان زایمان منابع خوبی از پروتئین برای خوردن داشته باشید، این مواد غذایی می تواند شامل ماست یونانی، مواد پروتئین باشد. سعی کنید بعد از زایمان از مواد غذایی خنک مانند بستنی استفاده کنید.

مصرف کربوهیدرات های پیچیده

نان، ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای و جو دوسر منبع خوبی از فیبر می باشد و کربوهیدرات هایی مفیدی را به بدن شما ارسال می کند که می تواند برای یک روز انرژی بدن شما را تامین کند. این مواد غذایی اغلب می توانند با پروتئین ها ترکیب شوند و یک وعده غذایی مغذی ایجاد کنند.

مصرف میوه های تازه

انواع توت ها، خربزه و موز میوه های خوبی هستند که باید در ساک بیمارستانی خود داشته باشید. زنانی که در در ماه های تابستانی زایمان می کنند می توانند از میوه های تابستانی نهایت استفاده را برای افزایش انرژی خود ببرند.میوه ها باعث آرامبخشی و افزایش انرژی شما در زایمان طبیعی می شود.

منابع انرژی بخش

از منابع انرژی بخش سریع با هضم آسان استفاده کنید، این منابع باعث می شوند درد و انقباضات قبل از زایمان شما را تا حد زیادی کاهش دهد. به طور مثال مصرف کربوهیدرات های ساده می تواند سوخت سریعی داشته باشند و به سرعت به انرژی تبدیل شوند که به یک زایمان راحت کمک می کنند.

مصرف نوشیدنی و مایعات

در زمان زایمان بهتر است که بدن هیدراته باشد و به همین خاطر می توانید از آب میوه های طبیعی استفاده کنید تا بتوانید به راحتی بدن خود را هیدراته کنید. آب نارگیل یکی از بهترین و مقوی ترین نوشیدنی ها در دوران زایمان است و می تواند الکترولیت ضروری بدن را فراهم کند.

نکته اینجاست که مادران برای اینکه دستشویی نروند سعی می کنند مایعات مصرف نکنند که این کاملا اشتباه است. بهتر است از دستشویی رفتن نترسید ، اما سعی کنید مایعات زیاد از حد نیز نخورید. مقدار مصرف مایعات باید به مقداری باشد که باعث تامین انرژی و رساندن رطوبت کافی به بدن باشد که بهترین انتخاب بعد از آب نوشیدنی های ایزوتونیک است. البته توجه داشته باشید که اگر مشکل دیابت دارید نباید از این نوشیدنی استفاده کنید.

بهتر است از نوشیدن مایعات مضر خودداری کنید، این نوشیدنی ها انرژی لازم را فراهم می کند اما ممکن است باعث حالت تهوع و مشکلات دیگری در بدن شود.

چه مواقعی نباید قبل از زایمان چیزی خورد

در برخی از موارد ممکن است پزشک به شما تجویز کند که برای زایمان راحت تر مادر نباید مواد غذایی مصرف کند که این زمانی اتفاق می افتد که شما نیاز به انجام زایمان سزارین داشته باشید. همچنین اگر باداری شما دو قلو یا چند قلو است و یا نوزاد در شکم شما در وضعیت بدی قرار گرفته است نیز نباید قبل از زایمان چیزی بخورید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.