شفا مگ

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه یک چای گیاهی است که از برگ های گیاه بادرنجبویه تهیه می شود و دارای خواص زیادی برای تقویت حافظه، تقویت معده و آرامبخش، خواب آور است.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاهی معطر است که ارتفاع آن به 30 تا 80 سانتی متر می رسد و عطر این گیاه از برگ های آن است و دارای خواص زیادی می باشد.

بادرنجبویه از جمله گیاهانی است که باعث افزایش هوش می شود و همچنین باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شود، این گیاه به بهبود کیفیت خواب کمک زیادی می کند.

دمنوش بادرنجبویه می تواند باعث تقویت معده، کبد و زیاد شدن هوش و حافظه شود و همچنین برای استحکام لثه و دندان نیز بسیار مفید است و سکسکه را نیز آرام می کند. مصرف این دمنوش باعث درمان سندرم روده تحریک پذیر که اغلب با یبوست همراه است مفید می باشد.

دمنوش بادرنجبویه دارای ترکیبات فنلی می باشد که ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی می باشد و حتی خواص آنتی اکسیدانی آن بیشتر از ویتامین C می باشد و در بارزه با رادیکال های آزاد نقش زیادی دارند.

دمنوش بادرنجبویه دارای ترکیبات دیگری چون اوروسولیک اسید، لینولئیک اسید و کارنوسیک اسید می باشد که این ترکیبان نیز خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارند.

طبع دمنوش بادرنجبویه

طبع دمنوش بادرنجبویه گرم و خشک است و افرادی که گرم مزاج هستند بهتر است زیر نظر پزشک از این دمنوش استفاده کنند و برای افراد دارای فشار خون مضر است.

دمنوش بادرنجبویه و به لیمو

مصرف این دمنوش در فصل پاییز بسیار مناسب است و می تواند دافع سوده است و برای افرادی که در این فصل خلق و خوی مناسبی ندارد و افسرده و غمگین هستند بهترین تجویز است.

طرز تهیه دمنوش

ابتدا یک کتری آب را جوش می آوریم و پس از جوش آمدن آب ، آنرا درون قوری می ریزیم، سپس به اندازه یک قاشق برگ گیاه بادرنجبویه را داخل آن می ریزیم. سپس به مدت 15 دقیقه می گذارید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن می توانید برای شیرین کردن آن از مقداری عسل استفاده کنید.

مضرات دمنوش بادرنجبویه

مصرف بیش از حد این دمنوش می تواند باعث تهوع، سرگیجه و ناراحتی گوارشی شود. همچنین اگر این دمنوش بیش از حد مصرف شود باعث کاهش فشار خون و افت قند خواهد شد.

دمنوش بادرنجبویه طبع گرم و خشکی دارد و افراد گرم مزاج بهتر است از آن استفاده نکنند.

مصرف دمنوش بادرنجبویه در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است و نباید مصرف شود، زیرا ممکن است خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

زمان مصرف دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه را می تواند در هر زمانی میل کرد، اما بهترین زمان برای مصرف دمنوش بادرنجبویه 1 تا 2 ساعت قبل از غذا یا بعد از غذا می باشد. همچنین حد مجاز مصرف دمنوش بادرنجبویه یک الی چهار گرم در روز است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.