شفا مگ

سیاه سرفه چه علائمی دارد و آیا خطرناک است

سیاه سرفه بیماری عفونت تنفسی شدید است که در اثر باکتری بوردتلا پرتوسیس ایجاد می شود و باعث سرفه شدید و غیر قابل کنترل می شود و در کودکان شایعتر است

سیاه سرفه چه علائمی دارد و آیا خطرناک است

 سیاه سرفه چیست

سیاه سرفه یک عفونت تنفسی جدی است که در اثر نوعی باکتری به نام بوردتلا پرتوزیس ایجاد می شود و باعث سرفه های شدید و غیر قابل کنترل می شود. زمانی که سرفه ها شدید باشد می تواند تنفس را دشوار کند و این بیماری در نوزادان و کودکان شایعتر است.

علائم سیاه سرفه چیست

علائم اولیه سیاه سرفه مانند سرماخوردگی است و شامل آبریزش بینی، سرفه و تب می باشد و ممکن است طی دو هفته سرفه های خشک و مداوم ایجاد شود که باعث دشواری در تنفس می شود.

سرفه های شدید در بیماری سیاه سرفه باعث می شود که فرد بیمار دچار استفراغ، پوست آبی یا بنفش اطراف دهان، کمبود آب بدن، تب، مشکلات تنفسی شود.

علت سیاه سرفه چیست

علت سیاه سرفه عفونت باکتری بوردتلاپرتوسیس می باشد که از طریق تماس مستقیم یا تماس غیر مستقیم مثل تنفس هوای حاوی قطرات عفونی یا مواد آلوده منتقل می شود.

سیاه سرفه دوره کمون 5 تا 7 روزه دارد و احتمال ابتلا به این بیماری در اواخر زمستان و اوایل بهار بیشتر می باشد و زندگی در مناطق شلوغ و غیر بهداشتی می تواند از عوامل افزایش دهنده خطر باشد.

زنان بارداری که واکسن سیاه سرفه را دریافت نکرده اند می بایست مراقب باشند زیرا این افراد مستعد دریافت این بیماری می باشند.

تشخیص سیاه سرفه چگونه است

اگر شما یا فرزندتان علائم سرفه را مشاهده کردید می بایست به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید، بخصوص اگر واکسن سیاه سرفه را نزده باشید. سرفه سیاه بسیار مسری است ، زیرا باکتری ها می توانند هنگامی که فرد آلوده سرفه، عطسه می کند یا می خندد، به سرعت به دیگران انتقال یابد.

برای تشخیص سیاه سرفه، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سپس تجویز آزمایش از مخاط بینی و گلو را می دهد، و نمونه ها برای حضور نوع باکتری آزمایش می شوند.

درمان سیاه سرفه

در زمان ابتلا به سیاه سرفه معمولا نوزادان و برخی از کودکان باید در طول درمان در بیمارستان بستری شوند. در صورتی که بیمار مایعات زیادی مصرف نکند ممکن است دچار کم آبی شود و نیازمند سرم می باشد.

از آنجا که سیاه سرفه یک عفونت باکتریایی است، آنتی بیوتیک اولین روش درمانی است و در مراحل اولیه بیماری بسیار موثر است. همچنین از آنتی بیوتیک ها می توان در مراحل پایانی عفونت نیز استفاده شود که از شیوع آن به دیگران جلوگیری شود.

آنتی بیوتیک ها می توانند به درمان عفونت ناشی از سیاه سرفه بپردازند، اما سیاه سرفه را نمی تواند درمان کند. همچنین در دوران درمان سیاه سرفه نباید داروهای ضد سرفه مصرف کنید، زیرا هیچ تاثیری در علائم سرفه ندارند و ممکن است عوارض جانبی مضر برای کودک به همراه داشته باشد.

افرادی که مبتلا به سیاه سرفه می شوند می بایست از افراد دیگر جدا شوند و ملاقات می بایست فقط با ماسک صورت گیرد.

در طول یک حمله سرفه در کودک، می بایست پایین تخت را بلند کرده و صورت کودک را پایین بیاورید و سر کودک را به یک طرف بچرخانید تا به تخلیه ریه ها کمک کنید. همچنین بهتر است فضای اتاق را مرطوب نگه دارید تا کمک به رقیق شدن ترشحات برونش ریه شود.

کودک را به نوشیدن مایعات فراوان مثل آب میوه، چای، نوشیدنی های کربنات دار و سوق رقیق تشویق کنید و وعده های غذایی را کم و به تعداد زیاد به او بدهید تا استفراغ را کاهش دهید.

پیشگیری از سیاه سرفه

واکسیناسیون یکی از راه های اصلی پیشگیری از سیاه سرفه است و برای نوزادان 2 ماه، 4ماه، 6ماه توصیه می شود. کودکان تنها کسانی نیستند که دچار سرفه خشک می شوند.

عوارض احتمالی سیاه سرفه

عوارض جانبی احتمالی سیاه سرفه عفونت گوش میانی، پارگی عروق خونی مغز، آپنه، پنومونی ، خون دماغ و تشنج می باشد.برای جلوگیری از عوارض خطرناک سیاه سرفه، به علت کمبود اکسیژن، نوزادانی که مبتلا به سرفه هستند نیاز به نظارت دقیق تری دارند.

عوارض جدی سیاه سرفه شامل ضربه مغزی، ذات الریه، تشنج، خونریزی در مغز، آپنه، تشنج و ممکن است باعث مرگ شود. همچنین اگر کودک شما علائم عفونت را دارد می بایست با پزشک تماس بگیرید. عوارضی که ممکن است کودکان تجربه کنند شامل خوابیدن دشوار، بی اختیاری ادرار ذات الریه و شکستگی دنده است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.