شفا مگ

زونا تا چند روز قابل سرایت است

زونا یک بیماری عفونت ویروسی است که به تنهایی قابل سرایت نمی باشد و تا زمانی که تاول ها خشک نشده اند می تواند قابل سرایت باشد که حدود 5 - 10 روز است.

زونا تا چند روز قابل سرایت است

زونا یک بیماری عفونت ویروسی است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود که همان ویروس آبله مرغان می باشد و به خودی خود قابل سرایت نمی باشد.انتقال زونا از طریق تنفس معمولا اتفاق نمی افتد و خود بیماری زونا مسری نیست، این ویروس واریسلا زوستر است که می تواند به شخص دیگری سرایت کند.

ویروس واریسلا زوستر تا آخر عمر در بافت عصبی آن شخص باقی خواهد ماند و بیشتر اوقات در حالت غیر فعال می ماند. اما اگر سیست ایمنی بدن نتواند آن را کنترل کند، ویروس می تواند سالها بعد دوباره فعال شود.

  1. راههای انتقال زونا
  2. چه کسی دچار زونا می شود
  3. علائم زونا
  4. نحوه پیشگیری از سرایت زونا
  5. واکسن زونا

راههای انتقال زونا

فرد مبتلا به زونا به طور معمول می تواند ویروس واریسلا زوستر را به کسی که تا کنون آبله مرغان نگرفته است انتقال دهد. این امر به این دلیل است که اگر شخصی به آبله مرغان مبتلا شده باشد معمولا آنتی بادی ضد ویروس در بدن خود دارد.

زونا باعث ایجاد تاول های پر مایع می باشد و با تماس به تاول های زونا می تواند ویروس واریسلا زوستر به فرد دیگری سرایت کند.
اگر به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده اید می توانید ویروس واریسلا زوستر را از تماس با تاول های زونا شخص دیگری دریافت کنید و به آبله مرغان دچار شوید.

ویروس پس از از بین رفتن تاول ها و تبدیل آن به پوسته پوسته و زخم دیگر نمی تواند مسری باشد. همچنین اگر تاول ها به خوبی پوشانده شوند، ویروس پخش نمی شود. معمولا تاول ها حدود 5 تا 10 روز طول می کشند تا بهبود یابند

چه کسی دچار زونا می شود

هر فردی که مبتلا به آبله مرغان شده باشد می تواند به زونا مبتلا شود، این امر به این دلیل است که ویروسی که در بدن آنها وجود دارد می تواند واکنش نشان دهد. افراد در هر سنی می توانند به زونا دچار شوند، اما معمولا در سنین بالای 50 سال شایعتر است.

علائم زونا

علائم اولیه زونا ممکن است شامل سردرد، تب و لرز باشد با این حال قابل توجه ترین علائم تاول و درد است

تاول

علائم بیرونی زونا شبیه به بیماری آبله مرغان است و هر دو بیماری دارای تاول های بزرگ شده ای هستند که مایع را باز می کند و پوسته پوسته می شود.

اما بر خلاف بثورات آبله مرغان که می تواند در نقاط مختلف بدن رخ دهد، زونا به طور معمول بر روی یک ناحیه از بدن شما اثر می گذارد. تاول های زونا بیشتر در قسمت تحتانی تنه شما دیده می شود. البته بثورات زونا ممکن است در یک طرف صورت شما نیز ظاهر شود، اگر این تفاق بیوفتد می بایست فورا به پزشک مراجعه کنید.

درد

زونا به مسیر عصبی حرکت می کند و باعث درد و احساس عجیب در بدن می شود. ممکن است پوست شما قبل از ظهور تاول احساس سوزش کند. خارش و حساسیت به لمس نیز علائم زونا است.

درد زونا در شدت متفاوت است و درمان با داروهای بدون نسخه درد می تواند مشکل باشد. پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا استروئیدی تجویز کند.این دو نوع دارو می توانند با موفقیت درد عصب را در برخی افراد تسکین دهند.

نحوه پیشگیری از سرایت زونا

معمولا احتمال ابتلا به ویروس واریسلا زوستر به همراه زونا بیشت از آبله مرغان است. با این حال می توانید ویروس واریسلا زوستر را از زمانی که علائم شما شروع می شود تا زمانی که بثورات و تاول های پوسته شما خشک شود پخش کنید.

واکسن زونا

واکسن زونا با واکس آبله مرغان متفاوت است. این خطر ابتلا به زونا و درد گسترده عصبی مرتبط با آن را کاهش می دهد. بزرگسالان بالای 60 سال بهتر است از واکسن زونا استفاده کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.