شفا مگ

درمان گاستروانتریت چیست

گاستروانتریت بیماری مسری است و باعث التهاب در معده و روده می شود که برای درمان علائم این بیماری می توان از برخی داروی گیاهی و درمان خانگی استفاده کرد.

درمان گاستروانتریت چیست

گاستروانتریت یک بیماری مسری است که علائم آن یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر می شود و می تواند قبل از شروع علائم نیز انتقال یابد.

گاستروانتریت یا همان آنفولانزای معده باعث اسهال و استفراغ در کودکان و بزرگسالان می شود و هیچ درمانی ندارد، درمان های این بیماری فقط باعث بهبودی علائم می شود.

گاستروانتریت چیست

گاستروانتریت که با نام آنفولانزای معده شناخته می شود یک بیماری بسیار غذاب آوری است که باعث التهاب و تحریک معده و روده می شود که علت آن می تواند عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. زمانی که به این بیماری دچار می شوید قطعا روی کارهای روزمره شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

گاستروانتریت در مراحل اولیه خود علائم تب و لرز و حالت تهوع ایجاد می کند و به استفراغ، اسهال و دردهای شکمی تبدیل می شود. این بیماری راه درمان خاصی ندارد و باید دوره خود را طی کند.

علت گاستروانتریت

گاستروانتریت در مراحل اولیه با اسهال و استفراغ همراه می باشد و علت این بیماری می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد که به دستگاه گوارش شما حمله کرده اند. این بیماری با آنفولانزای فصلی متفاوت است.

انگل ها نیز می توانند باعث گاستروانتریت شوند که زیاد شایع نمی باشد و همچنین استفاده از استخرهای آلوده یا نوشیدن اب الوده می تواند از علت های بروز گاستروانتریت شود.

علت های کمتر شایع دیگری نیز وجود دارد که شامل :

  • فلزات سنگین در اب اشامیدنی
  • خوردن غذاهای آسیدی زیاد مانند مرکبات و گوجه فرنگی
  • داروهای آنتی بیوتیک، آنتی اسیدها، ملین ها و داروهای شیمی درمانی

علت شایع گاستروانتریت می تواند آب الوده یا مواد غذایی که به طور نامناسب پخته یا در محیط غیر بهداشتی تهیه شده باشد.

پیشگیری از بیماری گاستروانتریت

بهترین راه دوری از بیماری گاستروانتریت پیشگیری است که باعث مبتلا نشدن به این بیماری می شود.یکی از راه های پیشگیری دوری از مکان های آلوده و شستن مرتب دستان می باشد.

اگر امکان استفاده از ماشین ظرفشویی را دارید بجای شستن ظروف با دستان از ماشین استفاده کنید و بجای ضد عفونی کردن دستان از صابون و آب استفاده کنید.

ضد عفونی کردن مناطقی که مداوم با آن در تماس هستید به خصوص میز و سطوح به پیشگیری از این بیماری کمک زیادی می کند. سعی کنید از آب آشامیدنی برای مصرف و مسواک زدن استفاده کنید.

درمان خانگی گاستروانتریت

گاستروانتریت درمان خاصی ندارد، ولی با درمان خانگی می توانید باعث کاهش علائم تا زمان بهبودی شوید و بهترین درمان ها نوشیدن مایعات و رژیم غذایی برات است.

مایعات زیاد بنوشید

گاستروانتریت باعث ایجاد اسهال و استفراغ و همچنین عرق زیاد می شود که این می تواند سطح مایعات در بدن را کاهش دهد و می بایست این کمبود را جبران کرد. اگر در کمبود مایعات دربدن مشکل دارید، سعی کنید به طور منظم مایعات بنوشید.

استفاده از چای زنجبیل و نعنا می تواند به آرام کردن معده کمک زیادی کند و حالت تهوع شما را کاهش دهد و همچنین از مصرف مایعات کافئین دارد در دوران گاستروانتریت خودداری کنید.

رژیم غذایی برات (BRAT)

در طول بیماری گاستروانتریت ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید، اما هر زمان که احساس کردید می توانید غذا بخورید بهتر است به آرامی شروع به غذا خوردن بکنید.

بهترین رژیم غذایی برای گاستروانتریت رژیم غذایی برات می باشد که این شامل موز، برنج، سیب، نان برشته است، زیرا این چهار غذا می توانند به راحتی هضم شوند و حاوی کربوهیدرات زیاید می باشند.

موز یک میوه با هضم آسان است و می تواند پتاسیم زیادی را که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست داده است به راحتی جایگزین کند و همچنین باعث تقویت معده و روده شود.

برنج سفید هضم اسانی دارد و می تواند انرژی لازم را از طریق کربوهیدرات ها تامین کند، اما از برنج هایی که فیبر زیادی دارند مانند برنج قهوه ای خودداری کنید زیرا ممکن است تولید گاز در معده کند.

سیب به دلیل وجود کربوهیدرات و قند باعث تقویت انرژی می شود و حاوی پکتین می باشد که می تواند به رفع اسهال کمک زیادی کند و همچنین هضم آن بسیار اسان است.

از نان سبوس دارد پرهیز کنید،زیرا فیبر باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش شما می شود. به جای نان های سبوس دار از نان سفید استفاده کنید زیرا هضم آن آسانتر است.

استراحت کافی

زمانی که به گاستروانتریت مبتلا می شوید بدن شما برای مقابله با عفونت های ایجاد شده نیاز به استراحت دارد و به همین خاطر شما باید خواب کافی داشته باشید. همچنین میزان فعالیت روزانه خود را کاهش دهید تا بدن بتواند برای مبارزه با عفونت اماده باشد.

در زمان گاستروانتریت چه مواد غذایی را نباید خورد

در زمان ابتلا با گاستروانتریت مصرف غذاهایی که باعث گاز در روده ها می شوند می بایست پرهیز کنید که شامل غذاهایی که فیبر زیاد دارند می باشد. همچنین مصرف لبنیات به دلیل اینکه به راحتی هضم نمی شوند می تواند باعث تشدید گاز و اسهال شود.

غذاهایی که باعث تحریک معده و روده شما می شود مانند غذاهای تند یا چرب باید پرهیز کنید.همچنین از غذاهایی که در ترکیب آنها از گوجه فرنگی، سس کاری و سس فلفل استفاده شده اند دوری کنید.

درمان دارویی گاستروانتریت

گاستروانتریت در حال حاضر توسط دارو درمان نمی شود و آنتی بیوتیک نیز به درمان کمکی نمی کند، اما برخی داروهای بدون نسخه هستند که می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

اگر مبتلا به بیماری کبدی نیستید استامینوفن می تواند کمک زیادی به تسکین درد و تب کند و معده را نیز کمتر اذیت می کند.

برای کاهش علائم تهوع یا اسهال می توانید از برخی از داروهای ضد تهوع کمک بگیرید و این داروها شامل پرومتازین، متوکلوپرامید یا اندانسترون می باشد.

داروی گیاهی برای گاستروانتریت

گاستروانتریت بیماری است که باید طول درمان خود را طی کند تا بهبودی حاصل شود، اما برای کاهش علائم این بیماری می توانید از داروهای گیاهی استفاده کنید.

آب برنج سفید

آب برنج سفید می تواند به به کاهش علائم گاستروانتریت کمک زیادی کند. مقدار نسف فنجان برنج سفید را در 6 فنجان اب بجوشانید تا زمانی که برنج نرم شود.سپس آن را از صافی رد کرده و نصف قاشق چایخوری عسل و دارچین به آب اضافه کنید. آب گرم برنج را هر ساعت به ارامی بنوشید. این درمان را برای یک هفته دنبال کنید.

دمنوش نعناع

یک قاشق چای خوری نعناع تازه یا خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و درب آن را بپوشانید و صبر کنید تا به مدت 5 الی 10 دقیقه بماند سپس کمی عسل به آن اضافه کنید . این دمنوش گیاهی را روزانه 3 بار بین وعده های غذایی مصرف کنید.

دمنوش بابونه

2 قاشق سوپ خوری بابونه خشک یا 1 قاشق سوپ خوری گل های بابونه تازه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و بگذارید به مدت 5 تا 10 دقیقه بماند.کمی عسل به آن اضافه کنید و این را چند بار در روز به مدت 2-3 روز بنوشید.

دمنوش ریحان و زنجبیل

مقدار مساوی عصاره ریحان و زنجبیل را مخلوط کنید و 2-3 بار در روز بنوشید تا درد معده کمتر شود.شما همچنین می توانید 10 تا 15 عدد از برگ های ریحان را در یک فنجان آب بجوشانید و با مقداری نمک به مدت چند روز، در روز بنوشید.

درمان گاستروانتریت در کودکان

اگر کودک شما علائم آنفولانزای معده را داشت ، بهتر است کودک خود را نزد پزشک ببرید، زیرا پزشک می تواند مطمئن شود که کودک بدون عارضه بهبود می یابد و همچنین می توانند بررسی کنند دلایل دیگری برای علائم وجود ندارد.تشویق کودکان به مصرف مایعات زیاد بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.