شفا مگ

علت و علائم تب مالت چیست

تب مالت نوعی بیماری عفونی است که توسط نوعی باکتری به نام بروسلا ایجاد می شود و از حیوان به انسان منتقل می شود اما انسان به انسان به ندرت واگیر دار است

تب مالت

تب مالت نوعی بیماری عفونی است که توسط نوعی باکتری به نام بروسلا ایجاد می شود و می تواند از حیوان به انسان منتقل شود، اما از انسان به انسان منتقل نمی شود.

چند نوع مختلف بروسلا وجود دارد که برخی از انواع آنها در گاو ها دیده می شود و موارد دیگر در سگ، خوک، گوسفند، بز و شتر مشاهده شده است.به تازگی دانشمندان گونه های جدیدی در روباه قرمز و حیوانات دریایی خاصی دیده اند.

فصل تب مالت بیشتر در بهار و تابستان شیوع پیدا می کند و افرادی که با دام در ارتباط هستند ممکن است به تب مالت مبتلا شوند و همچنین این بیماری در انسان قابل درمان است.

آیا تب مالت واگیردار است؟ پاسخ این سوال باید گفت که تب مالت از حیوان به انسان منتقل می شود و از انسان به انسان منتقل نمی شود. البته به ندرت ممکن است باکتری ها از فردی به فرد دیگر منتقل شود و یا از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود. در برخی موارد باکتری بروسلا از طریق تماس جنسی نیز منتقل می شود.

علت تب مالت چیست

تب مات در انسان زمانی رخ می دهد که یک محصول حیوانی یا حیوان آلوده به باکتری های بروسلا در تماس باشد. به ندرت ممکن است این باکتری ها از فردی به فرد دیگر گسترش یابد.مادران شیرده با تب مالت ممکن است باکتری ها را به کودک خود منتقل کنند.ممکن است بروسلا از طریق تماس جنسی نیز گتسرش یابد.

باکتری ها می توانند از طریق مختلف وارد بدن شود که شامل:

  • بریدگی یا خراش در پوست
  • هنگام تنفس در هوای آلوده که بسیار نادر است
  • هنگام خوردن یا نوشیدن محصول الوده به باکتری ها مانند شیر یا گوشت خام

علائم تب مالت چیست

علائم عمومی تب مالت اغلب مبهم و شبیه به آنفولانزا است که شامل کمر درد، درد در تمام بدن، کاهش وزن، سردرد، عرق شبانه، ضعف و درد شکمی به همراه سرفه است.

این علائم معمولا پس از تماس با باکتری ها در طی 5 تا 30 روز ظاهر ی شود. شدت علائم تب مالت بر اساس نوع بروسلا می باشد.

تشخیص تب مالت چگونه است

اگر دچار کبد متورم، تورم غدد لنفاوی، طحال،تب غیر قابل توضیح، تورم و درد مفاصل و بثورات پوستی شده باشید، احتمالا به تب مالت مبتلا شدید.

برای تشخیص عفونت و تعیین نوع بروسلا که باعث بیماری شده است می بایست آزمایش خون انجام شود. شناسایی صحیح باکتری ها در مشخص کردن منبع عفونت کمک زیادی می کند.

درمان تب مالت چگونه است

درمان تب مالت می تواند کمی دشوار باشد، اگر تب مالت دارید پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک هایی که معمولا برای درمان تب مالت استفاده می شود عبارتند از:

  • داکسی سایکلین
  • استرپتومایسین
  • سیپروفلوکساسین
  • تری متیوپریم
  • تتراسایکلین

به طور کلی به مدت 6 تا 8 هفته برای درمان تب مالت از داکسی سایکلین و ریفامپین به صورت ترکیبی استفاده می شود.

برای درمان ممکن است تا چند هفته آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود. میزان عود پس از درمان حدود 15 درصد است و معمولا در شش ماه اول پس از درمان رخ می دهد.

بهبودی تب مالت می تواند هفته ها یا ماه ها طول بکشد. بیمارانی که طی یک ماه از شروع علائم درمان خود را شروع کند می تواند این بیماری را درمان کند.

عوارض تب مالت چیست

تب مالت شدید ممکن است باعث عفونت سیستم عصبی مرکزی، عفونت آستر قلب یا دریچه ها و آبسه کبد شود.

تب مالت دربارداری ممکن است باعث سقط جنین و یا عوارض های جدی هنگام تولد نوزاد شود. تب مالت باعث مرگ نمی شود و بیشتر مرگ و میر های مربط به تب مالت ناشی از اندوکاردیت است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.