شفا مگ

طرز تهیه و خواص دمنوش ترخون

دمنوش ترخون با طبع گرم و خشک دارای خواص دارویی و درمانی زیادی می باشد و برای چاقی، بی اشتهای، دیابت، دندان درد، درد قاعدگی و درمان بی خوابی مفید است.

طرز تهیه و خواص دمنوش ترخون

دمنوش ترخون دارای خواص دارویی و درمانی زیادی می باشد و می تواند در حفظ سلامت بدن کمک زیادی کند، همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی می باشد.

ترخون یک گیاه علفی چند ساله است که ریشه ای گسترده دارد و از زمین ساقه کوتاه آن یک شبکه ریشه ای متراکم تکامل می یابد. این گیاه دارای 60 تا 70 درصد استراگول، 15 درصد اوسیمن و متیل کاویاکول می باشد.طبع ترخون گرم و خشک است

دمنوش ترخون از جمله گیاهانی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و می تواند بدن را در برابر بیماری ها از بدن محافظت کند. این گیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان توانایی زیادی از رشد سلول های سرطانی را دارد.

ترخون در سبزی ها و غذاهای ایرانی زیاد استفاده می شود و می تواند در برابر بیماری های قلبی محافظت کند.این گیاه از آسیب هایی را که ممکن است به رگ ها وارد شود جلوگیری می کند و همچنین حاوی ماده معدنی پتاسیم می باشد که این ماده معدنی می تواند در تنظیم انقباظ قلب بسیار موثر باشد.

خواص دمنوش ترخون برای دیابت: این گیاه سرشار از فیبر رژیمی می باشد و باعث می شود کالری را در تمام اعضای بدن توزیع کند و می تواند مقدار قند خون را در افراد دیابتی پایین بیاورد.

ترخون دارای منبع فراوان از آهن می باشد که می تواند در تولید سلول های قرمز خون بسیار موثر باشد و با داشتن ویتامین C می تواند به راحتی آهن را جذب کند و باعث جلوگیری از کم خونی شود.

دمنوش ترخون باعث جلوگیری از گرفتگی عضلات می شود زیرا سرشار از منیزیم می باشد که این ماده معدنی برای گرفتگی عضلات و عضلات بسیار مفید است. همچنین دارای کلسیم و فسفر می باشد که می تواند برای اسختوان ها و حفظ سلامتی آنها بسیار مفید باشد.

دمنوش ترخون می تواند در کاهش درد و التهاب بسیار موثر باشد، این گیاه بسیار مفید می تواند با التهاب و درد مبارزه کند و علائم التهابی مانند ورم و قرمزی را کاهش دهد. دلیل ضد التهابی ترخون وجود امگا 3 در آن است.

این دمنوش حاوی ویتامین B12 می باشد که نقش مهمی در فعالیت های بدن به ویژه عصب دارد و می تواند بدن را در برابر آسیب های عصبی محافظت کند.

خواص دمنوش ترخون در کاهش درد دندان: ترخون دارای اوژنول است که می تواند باعث کاهش درد دندان شود و تاثیری مسکنی داشته باشد. بهترین راه برای کاهش دندان درد جویدن ترخون می باشد و یا از دمنوش ترخون استفاده کرد.

دمنوش ترخون برای چاقی و بی اشتهایی بسیار مفید است و می تواند پیام تحریک اشتها به مغز را افزایش دهد و باعث کاهش علائم بی اشتهای شود.

دمنوش ترخون می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک زیادی کند و ترشح صفرا توسط کبد را تحریک کند. این گیاه باعث کاهش مشکلات سوء هاضمه، ناراحتی های معده و سندرم روده تحریک پذیر می شود.

دمنوش ترخون حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان های دیگری است که می تواند سموم بدن را دفع کند و با نوشیدن یک فنجان دمنوش ترخون هر صبح از خواص آن بهرمند شوید.

دمنوش ترخون برای زنانی که تاخیر قاعدگی دارند بسیار مفید است و با مصرف دمنوش ترخون باعث تحریک قاعدگی شوند. همچنین ترخون باعث حفظ سلامت دستگاه تولید مثل در زنان را بهبود می بخشد.

دمنوش ترخون می تواند درد های قاعدگی را کاهش دهد و کمک به حفظ دستگاه تولید مثل زنان می کند. این گیاه به دلیل داشتن اوژنول و منیزیم باعث کاهش زیادی از درد در دوران قاعدگی و پریودی می شود.

دمنوش ترخون برای چی خوبه

دمنوش ترخون برای درمان و پیشگیری از بیماری های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند. همچنین این گیاه دارای خواص دیگری نیز می باشد که شامل موارد زیر است:

  • سلامت قلب
  • کاهش قند خون
  • درمان کم خونی
  • گرفتگی عضلات
  • تقویت دندان
  • ادرار آور
  • درمان بی خوابی
  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش بوی بدن
  • کاهش بی اشتهایی
  • بهبود عملکرد گوارش
  • درمان یبوست
  • درمان ریزش مو
  • بهبود سیستم عصبی

دمنوش ترخون  دارای خواص ضد درد و ضد التهابی می باشد و به دلیل خواص مسکنی و ضد التهابی اش می تواند باعث کاهش دندان درد و درد قاعدگی شود.

دمنوش ترخون برای زنان بسیار مفید است و یک قاعده آور طبیعی می باشد، همچنین کمک به حفظ سلامت دستگاه تولید مثل در زنان می کند.این گیاه دارویی میتواند به حفظ سلامت استخوان ها بسیار کمک کند.

طرز تهیه دمنوش ترخون

دو قاشق غذاخوری ترخون خشک شده را در یک لیوان اب جوش ریخته و اجازه می دهیم که 20 دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کرده و میل نمایید. اگر می خواهید این دمنوش را شیرین کنید می توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

روزانه تنها مقدار 2 فنجان از این دمنوش مجاز می باشد و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

منع مصرف دمنوش ترخون

مصرف دمنوش ترخون به مقدار زیاد باعث ایجاد عوارض های جدی می شود زیرا این گیاه به دلیل درصد بالای استراگول می تواند در مقدار زیاد عوارضی را به همراه داشته باشد.همچنین دمنوش ترخون در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد و نباید مصرف کرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.