شفا مگ

مدت زمان خونریزی بعد از زایمان

خونریزی پس از زایمان به علت خروج ترشحات به همراه باقیمانده خون و بافت جفت از رحم می باشد که ممکن است با حجم زیاد یا کم خارج شود و مدت زمان آن متفاوت است.

مدت زمان خونریزی بعد از زایمان

خونریزی پس از زایمان طبیعی است، زیرا ترشحات بعد از زایمان باعث خارج کردن باقیمانده خون و بافت جفت از رحم می شود.این ترشحات از سمت اتصال جفت به دیواره رحم می باشد و ممکن است با حجم زیاد و ناگهانی بیرون آید.

ترشحات در برخی موراد ممکن است به صورت آهسته و مانند خون قاعدگی خارج شود.این ترشحات بعد از کم شدن خونریزی اولیه و ترشحات خارج شده از رنگ قرمز به صورتی و تدریجا به زرد تغیر رنگ می دهد.

مدت زمان خونریزی بعد از زایمان: خونریزی بعد از زایمان ممکن است 2 تا 3 هفته و حتی تا 6 هفته نیز ممکن است ادامه داشته باشد.ترشحات قرمز رنگ نباید بیش از 2 هفته باقی بماند.

لوشیا یا ترشحات بعد از زایمان ، مجموعه ای است از بافت داخل رحم و آندومتر است. بعد از چند روز میزان خون ریزی کمتر می شود و تقریبا به رنگ سفید درمی آیند؛ یعنی بیشتر حاوی گلبول سفید است و به آن اصطلاحا لوشیا آلبا یا ترشحات سفید می گویند. بین این 2 ترشح نیز حد وسطی وجود دارد که به آن لوشیا سروزا می گویند.

مدت زمان جمع شدن رحم بعد از زایمان: جمع شدن رحم ممکن است بین 3 تا 4 هفته طول بکشد. همچنین بعد از 10 روز پس از زایمان که خونریزی کم شد، آندومتر در هفته دوم و سوم شروع به ترمیم می کند که البته قسمتی که جفت به آن چسبیده بوده است کمی دیرتر ترمیم می شود.

اقدامت در زمان خونریزی پس از زایمان

نوار بهداشتی به اندازه کافی داشته باشید، دو یا سه بسته ۱۲ تایی از آن باید در دسترس باشد، در حدود شش هفته اول بعد از تولد نوزاد از نوارهای پنبه ای استفاده نکنید چرا که می تواند باعث ورود باکتری ها به رحم تازه بهبود یافته شده و در نتیجه ایجاد عفونت رحم شود.

در ابتدا هر ساعت یا هر ۲ ساعت نوار بهداشتی را عوض کنید اما در روزها و هفته های بعد این زمان به هر ۳ تا ۴ ساعت تغییر می یابد. همیشه قبل و بعد از عوض کردن نوار بهداشتی دست های تان را خوب بشوئید.

  • حداقل روزی یکبار حمام کنید یا دوش بگیرید و نوار بهداشتی تان را مرتبا تعویض کنید.
  • چه زمانی باید به پزشک تان مراجعه کنید
  • بوی نامطبوعی خونریزی بعد از زایمان
  • تب و لرز و  بی حال بودن
  • خونریزی بعد از هفته اول همچنان شدید و به رنگ قرمز روشن باشد
  • ناحیه پایینی یک سمت یا هر دو سمت شکمتان احساس دردناکی در لمس داشته باشد.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.