شفا مگ

علت و تشخیص لوردوز یا گودی کمر

لوردوز یا گودی کمر به زیاد شدن بیش از حد طبیعی گفته می شود و باعث قوس کمر بالا می شود که در این حالت زاویه کمری بالای 30 درجه است و در زنان شایعتر است.

علت و تشخیص لوردوز یا گودی کمر

لوردوز یا گودی کمر زمانی گفته می شود که کمر بیش از حد طبیعی دچار گودی شده باشد و زاویه خارجی کمر بیش از30 درجه باشد.
گودی کمر به قوس بیش از حد قسمت پایینی کمر می باشد و زمانی قوس کمر بیش از حد باشد انگار که شما باسن خود را بیش از حد بیرون داده باشید.

تشخیص لوردوز بسیار راحت می باشد و می توانید از مقایسه حالت طبیعی و مشاهده خود ، خط شاقولی و استفاده از صفحه شطرنج آن را تشخیص دهید.زنان این نکته را در نظر داشته باشند که پوشیدن کفش های پاشنه بلند به طور مداوم باعث افزایش گودی کمر می شود.

در این مقاله به علت و تشخیص گودی کمر یا لوردوز می پردازیم.

علت لوردوز

لوردوز علت های مختلفی دارد که می تواند باعث ایجاد این اتفاق در بدن شود. در برخی افراد ضعف عضلات شکمی می تواند باعث شود دچار گودی کمر شوند.

لوردوز در زنان می تواند به علت های مختلفی از جمله زایمان های مکرر، استفاده از کفش های پاشنه بلند بطور مداوم می تواند باعث ایجاد گودی کمر یا لوردوز شود.

عدم رعایت الگوهای مناسب حرکتی به خصوص خوابیدن به پشت و برداشتن غلط اجسام سنگین یکی از شایعترین علت لوردوز یا گودی کمر می باشد.

عوارض لوردوز

زمانی که دچار گودی کمر بیش از حد شده باشید ممکن است عوارض هایی را به همراه داشته باشد که بر سیستم استخوانی شما تاثیر دارد. این عوارض شامل موارد زیر می باشد:

  • کشش رباط طولی قدامی
  • تنگی فضای خلفی دیسک
  • تنگی سوراخ بین حفره ای ستون فقرات
  • عدم تعادل عضلات
  • زمینه بروز فتق دیسک کمر

درمان گودی کمر

برای درمان گودی کمر پزشک متخصص با دستکاری ستون فقرات به کاهش درد ناشی از گودی یا قوس زیاد کمر و بازگرداندن دامنه حرکتی به حالت طبیعی کمک می کند. اگر عارضه آن قد شدید نباشد که انجام عمل جراحی، خشک کردن یا فیوژن ستون فقرات ضرورت یابد، تمرین های توان بخشی کششی و خاص رایج ترین درمان گودی کمر محسوب می شوند.

پیشگیری از لوردوز

بهترین راه برای دچار نشدن به لوردوز پیشگیری از آن می باشد که یکی از بهترین راه های پیشگیری در زمان نشستن می باشد. در زمان نشستن ، کف پا را صاف روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کرده و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.

زمانی که ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله یا چهارپایه و یا هر چیز مشابه که کمی بالاتر از پای دیگری قرار گیرد.

در زمان خوابیدن وضعیت صورت و شکم رو به بالا باشد و یک بالش در زیر زانوها قرار گیرد. اگر تمایل به خوابیدن به روی شکم دارید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید

زنان این نکته را در نظر داشته باشند که پوشیدن کفش های پاشنه بلند به طور مداوم باعث افزایش گودی کمر می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.