شفا مگ

سلیاک چیست و چگونه درمان میشود

سلیاک یک بیماری ژنتیکی است که فرد مبتلا دچار حساسیت روده کوچک نسبت به گلوتن می باشد و باعث عدم تحمل گوارش مبتلایان به مواد غذایی مانند گندم می شود.

سلیاک چیست

بیماری سلیاک به حساسیت روده کوچک نسبت به گلوتن موجود در برخی از غذاها می باشد و فرد مبتلا نمی تواند گلوتن را در دستگاه گوارش خود تحمل کند.

اگر مبتلایان به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار را مصرف کنند دچار علائم عدم تحمل می شوند و باعث پاسخ سیستم ایمنی می شود.

بیماری سلیاک چگونه به وجود می آید: سلیاک یک بیماری ژنتیکی می باشد و یک بیماری واگیردار یا سرطانی نمی باشد.این بیماری معمولا در دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی آغاز می شود، که این زمانی است که کودک شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می کنند.

برای تشخیص بیماری سلیاک ابتدا می بایست پزشک علائم های شما را بررسی کرده و سپس با آزمایش خون معمولا اولین گام تعیین این بیماری می باشد.

بیماری سلیاک درمان ندارد و فقط می توان آن را با یک رژیم غذایی خاص کنترل کرد تا علائم تاثیر گذاری نفی بر زندگی شما نداشته باشد.

بیماری سلیاک چیست

سلیاک یک نوع بیماری حساسیت روده ای می باشد و روده کوچک فرد مبتلا به گلوتن موجود در برخی از غذاها حساسیت دارد و واکنش نشان می دهد و نمی تواند گلوتن را در گوارش خود تحمل کند.

در یک فرد سالم روده کوچک روکشی با بافت کرکی و سفت و سخت دارد که بدن شما میتواند واد مغذی از مواد غذایی را جذب و از ان استفاده کند.

در بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده است و باعث اختلال در جذب مواد می شود.به همین دلیل مبتلایان به سلیاک پروتئینی برخی از مواد غذایی حاوی گلوتن را اگر مصرف کنند دچار علائم عدم تحمل می شوند.

شروع بیماری در کودکان بعد از دوره شیرخوارگی و زمان شروع خوردن غذاهای حاوی گلوتن می باشد و در بزرگسالان علائم ممکن است به تدریج و در عرض چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شود.

علائم بیماری سلیاک

علائم سلیاک در هر فردی متفاوت است و ممکن است برخی از افراد ممکن است علائم خاصی را تجربه نکنند و برخی افراد علائم شدیدی داشته باشند.علاوه بر این ممکن است که این وضعیت برای چندین سال خاموش شود و سپس در شرایطی به طور ناگهانی علائم آن ظاهر میشود.

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک معمولا بعد از شروع غذا خوردن غذاهای جامد و قبل از رسیدن به دو سالگی علائم خود را تجربه می کنند.با این حال، بعضی از افراد بیماری سلیاک را بعدا در زندگی تجربه میکنند و ممکن است علائم اولیه را در بزرگسالی مشاهده کنند.

علائم بیماری سلیاک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشتها نادرست
  • از دست دادن وزن
  • پوسیدگی یا درد شکمی
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • عبور باد
  • زخم های دهان

خطر بیماری سلیاک

بیماری سلیاک معمولا یک تهدید برای سلامتی نمی باشد، اما مهمترین نکته این است که در اسرع وقت این بیماری را تشخیص داده تا تغییرات غذایی را برای پیشگیری از عواقب جدی این بیمار مشخص شود.

برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند،جذب ویتامین ها و مواد معدنی از مواد غذایی به دلیل تغییرات در روده، مشکل تر است. به طور خاص، افراد مبتلا به بیماری سلیاک اغلب مشکل جذب آهن از مواد غذایی خود را دارند.

علاوه بر این، کودکان مبتلا به بیماری سلیاک رشد خود را از دست بدهند، زیرا قادر به جذب مواد مغذی مورد نیاز از روده کوچک نیستند.

بیماران سلیاکی چه بخورند

بیماران سلیاکی برای اینکه بتوانند به راحتی به زندگی روزمره خود بازگردند و سلیاک در آنها تاثیر منفی نداشته باشد می بایست برخی از غذا ها را مصرف نکنند و برخی مواد غذایی را جایگزین کنند.

گلوتن یک نوع پروتئینی است که در برخی از غذاها که ما می خوریم وجود دارد. این می تواند در بسیاری از دانه ها و غلات مانند گندم، چاودار، جو، جو و سبوس یافت شود.

علاوه بر این، هر محصولی که از این دانه ها ساخته شده، ممکن است حاوی گلوتن باشد. به عنوان مثال، آرد گندم معمولی حاوی گلوتن و همچنین هر غذای ساخته شده با آرد مانند نان، کیک و بیسکویت است.گلوتن در برنج یا ذرت وجود ندارد، بنابراین این دانه های جایگزین مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک است.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک این است که از غذاهایی با گلوتن جلوگیری کنند.مواد غذایی که باید اجتناب شود عبارتند از:

  •  گندم
  • جو
  • نان
  • پاستا
  • ارد
  • بلغور جو دوسر
  • کیک ها
  • بیسکوییت
  • ماهی تار شده یا مرغ

بهتر است با یک متخصص تغذیه صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تا تغییرات تغذیه ای برای شما مفید باشد.یک رژیم غذایی بدون گلوتن نباید خسته کننده باشد! همانطور که این یک شرایط معمول است، اغلب محصولات جایگزین بدون گلوتن در بسیاری از فروشگاه ها وجود دارد. شما حتی می توانید آرد بدون گلوتن را برای تولید و محصولات مبتنی بر آرد در خانه پیدا کنید!

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.