شفا مگ

آپاندکتومی چیست و چگونه انجام می شود

آپاندکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن آپاندیس می باشد که یک درمان استاندارد برای آپاندیسیت می باشد و بعد از عمل جراحی افراد بدون عارضه بهبود می یابند.

آپاندکتومی چیست

آپاندکتومی عمل جراحی آپاندیس می باشد که نوعی عمل اضطراری است که برای درمان آپاندیسیت انجام می شود.دو نوع آپاندکتومی به شکل باز و لاپاروسکوپی وجود دارد. نوع جراحی که پزشک انتخاب می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله شدت آپاندیسیت و سابقه پزشکی شما می باشد.

آپاندیس یک کیسه کوچک است که به روده بزرگ متصل شده است و در قسمت تحتانی سمت راست شکم قرار دارد. نحوه عملکرد آن زیاد مشخص نیست، اما دانشمندان بر این معتقد هستند که این اندام بدن باعث بهبودی التهاب و عفونت روده های کوچک و بزرگ کمک می کند.

زمانی که آپاندیس ملتهب می شود، باکتری ها می توانند به سرعت در داخل اندام تکثیر پیدا کنند و تشکیل عفونت دهند. زمانی که این اتفاق بیوفتد در قسمت اطراف ناف درد ایجاد می شود که این درد به قسمت پایین و سمت راست شکم پخش می شود. پیاده روی یا سرفه می تواند درد را بدتر کند.

در صورت بروز علائم آپاندیسیت می بایست فورا برای درمان آن اقدام کنید و اگر درمان نشود می تواند زندگی شما را تهدید کند.

آپاندکتومی یک عمل جراحی ساده و متداول است، اما برخی از خطرات مرتبط با عمل جراحی وجود دارد که شامل خونریزی، عفونت، آسیببه اندامهای مجاور، مسدودی روده می باشد.

  1. علت انجام آپاندکتومی
  2. آپاندکتومی به روش باز
  3. آپاندکتومی به روش لاپاروسکوپی
  4. مراقبت بعد از عمل آپاندکتومی

علت انجام آپاندکتومی

وقتی عفونت باعث التهاب و تورم می شود، معمولا یک آپاندکتومی برای از بین بردن زائده انجام می شود.این بیماری به عنوان آپاندیسیت شناخته می شود. این عفونت ممکن است هنگام باز شدن آپاندیسی با باکتری و مدفوع مسدود شود. این باعث می شود که آپاندیس شما متورم و ملتهب شود.

آسانترین و سریعترین راه برای درمان آپاندیسیت، برداشتن آپاندیس است. اگر آپاندیسیت بلافاصله و به طور موثر درمان نشود ممکن است آپاندیس پاره شود و باکتری ها و ذرات مدفوع موجود در آپاندیس می تواند در شکم پخش شوند.این ممکن است منجر به یک عفونت جدی به نام پریتونیت شود. در صورت پارگی آپاندیس می تواند باعث ایجاد آبسه شکمی شود.

علائم آپاندیسیت شامل موارد زیر است:

  • درد معده که به طور ناگهانی از ناف شروع می شود و در قسمت تحتانی سمت راست شکم گسترش می یابد
  • تورم شکم
  • عضلات سفت و سخت شکم
  • یبوست یا اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ

آپاندکتومی به روش باز

در طی عمل آپاندکتومی باز ، پزشک جراح یک برش در سمت راست و در قسمت تحتانی شکم شما ایجاد می کند و زائده شما برداشته می شود و محل برش شکم را با بخیه بسته می شود. این روش به پزشک اجازه می دهد در صورت ترکیدگی آپاندیس ، حفره شکمی را تمیز کند.

در صورت پارگی آپاندیس ، پزشک ممکن است یک آپاندکتومی باز را انتخاب کند و برای افرادی که در گذشته جراحی شکم اندام داده اند گزینه بهتری است.

آپاندکتومی به روش لاپاروسکوپی

در روش آپاندکتومی لاپاروسکوپی ، جراح از طریق چند برش کوچک در شکم شما به آپاندیس دسترسی پیدا می کند و یک لوله باریک به نام کانول در شکم برای باد کردن شکم شما با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این گاز به جراح اجازه می دهد تا آپاندیس شما را به وضوع بیشتری مشاهده کند.

پس از باد کردن شکم ، ابزاری به نام لاپاروسکوپ از طریق برش های انجام شده وارد شکم می شود. لاپاروسکوپ یک لوله بلند و باریک است که دارای یک نور با شدت بالا و یک دوربین با وضوع بالا می باشد.این دوربین تصاویر را روی صفحه نمایش نشان می دهد و به جراح این امکان را می دهد که داخل شکم را ببیند و ابزارها را راهنمایی کند. زمانی که آپاندیس پیدا شد، آن را با قلاب گره زده و آن را برمیدارد.

جراحی لاپاروسکوپی معمولا بهترین گزینه برای افراد مسن و افرادی دارای اضافه وزن است و خطر کمتری نسبت به روش آپاندکتومی باز برای این افراد دارد.

مراقبت بعد از عمل آپاندکتومی

وقتی عمل آپاندکتومیبه پایان رسید، چند ساعت قبل از مرخص شدن از بیمارستان تنفس و ضربان قلب و همچنین هرگونه عارضه جانبی در مورد بیهوشی چک می شود.

اگر آپاندیس شدید نباشد ممکن است در همان روز عمل جراحی به منزل بروید. اگر بیهوشی عمومی دریافت کرده باشید، یکی از اعضای خانواده باید شما را تا خانه همراهی کنند. اثرات بیهوشی معمولا چند ساعت طول می کشد تا از بین برود.

در روزهای بعد از عمل جراحی ممکن است در مناطقی که برش ایجاد شده است درد کمی داشته باشید. هرگونه درد یا ناراحتی باید طی چند روز بهبود یابد و پزشک برای کاهش درد مسکن تجویز میکند که باید استفاده کنید.

برای جلوگیری از عفونت پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند و با تمیز کردن محل برش ها می توان خطر عفونت را کاهش داد.البته احتمال ابتلا به عفونت بسیار کم است و بهبودی کامل بعد از عمل آپاندکتومی حدود چهار تا شش هفته می باشد .

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.