شفا مگ

درمان خانگی بوی بدن واژن

بوی بد واژن و بوی ماهی گندیده می تواند دلایل زیادی از جمله عفونت باشد که اگر علت آن بیماری خاص نباشد می توان با درمان خانگی به راحتی آن را برطرف کرد.

درمان خانگی بوی بدن واژن

بوی بد واژن یک مشکل شایع در زنان و دختران نوجوانی که تازه به بلوغ رسیده اند می باشد. این مقاله به علائم و دلایل ترشحات بد بو می پردازیم. در ادامه با داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر بوی بد واژن آشنا می شوید.

مخاط واژن، رحم و دهانه رحم مایع شفاف یا سفید تولید می کند که به این ترشحات واژن گفته می شود.رنگ و غلظت آن به چرخه ماهانه بستگی دارد که معمولا بی بو هستند و در برخی موارد یک بوی نسبتا ضعیفی می دهد. این ترشحات واژن را در برابر سوزش و عفونت محافظت می کند و واژن را سالم نگه می داد.

ترشحات غیر طبیعی واژن که بوی ناخوشایندی دارد ممکن است به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد که در برخی موارد می تواند نگران کننده باشد.

  1. علائم بوی بد واژن
  2. علت بوی بد واژن چیست
  3. درمان خانگی بوی بد واژن
  4. چرا واژن من بو بد می دهد
  5. بوی بد واژن بعد از مقاربت
  6. بوی بد واژن در دوران بارداری

علائم بوی بد واژن

علائم بوی بد واژن در زنان مختلف متفاوت می باشد که شایع ترین علائم آن شامل موارد زیر می باشد:

  • ترشحات سفید بیش از حد
  • تخلیه ناخوشایند
  • بوی فلزی
  • ترشحات ضخیف و سفید
  • بوی ماهی گندیده
  • ترشحات سبز یا زرد
  • خارش یا درد در واژن
  • درد در ناحیه تحتانی شکم
  • در د هنگام مقاربت

علت بوی بد واژن چیست

علت های زیادی وجود دارد که می تواند باعث تغییر در ترشحات واژن شود و یا باعتث بوی بدن واژن شود. موارد زیر دلایل شایع بوی بدن واژن می باشد

  • عفونت قارچی واژن که مجر به ترشح ضخیف و سفید می شود
  • عفونت های مقاربتی مانند سوزاک، کلامیدیا که باعث بوجود آمدن ترشحات سبز، زیرد یا خاکستری با بوی ناخوشایند می شود. که البته می تواند با درد در ناحیه لگن همراه باشد
  • عفونت های باکتریایی مانند واژینوز باکتریال که باعث ایجاد بوی ماهی گندیده شود
  • تغییر در میزان استروژن به دلیل بارداری ، شیردهی یا یائسگی
  • استفاده از لباس های زیر تنگ که باعث تعریق بیش از حد و بو شوند.
  • محصولات بهداشتی مانند صابون که مصرف بیش از حد آن در ناحیه واژن می تواند باعث خشکی و منجر به عدم تعادل در تولید مواد شیمیایی طبیعی شود.

البته علاوه بر موارد ذکر شده، برخی بیماری های جدی نیز می توانند عامل ترشحات غیر طبیعی واژن و بوی نامطبوع آن شود. برخی از این بیماری ها شامل سرطان دهانه رحم یا مهبل می باشد که در این حالات علاوه بر ترشحات بدبو، شامل درد و خونریزی واژن نیز می باشد.

درمان خانگی بوی بد واژن

برای بر طرف کردن بوی بدن واژن می توانید از مواد طبیعی و گیاهان دارویی استفاده کنید که بیشتر آنها در خانه شما وجود دارد.در این قسمت سریعترین و ایمن ترین روش ها که می تواند باعث کاهش بوی بد واژن شود و آنها را از بین ببرد آورده شده است.

1- روغن درخت چای

اگر از روش های مختلف و دستمال های مرطوب و معطر استفاده می کنید ممکن است ph را نامتعادل کرده باشید زیرا مواد شیمیایی در این محصولات باعث اختلال در تعادل ph می کنند و این باعث عفونت و بوی ناخوشایند می شود. برای خلاص شدن از بو از روغن درخت چای رقیق شده با آب به عنوان یک شستشو کننده واژن استفاده کنید.

قبل از استفاده از روغن درخت چای یک مقدار روی ساعد خود بزنید و بگذارید چند ساعت بماند تا مشخص شود به این روغن حساسیت دارید یا خیر. زیرا روغن درخت چای برای همه افراد مناسب نیست. روغن درخت چای بسیار قوی است و باید در آب یا روغن زیتون آن را رقیق کنید.

3 یا 4 قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب مخلوط کنید و از این ماده برای شتسشوی واژن استفاده کنید. این کار را می توانید یک یا چند بار در هفته انجام دهید.

همچنین می توانید 2 تا 3 قطره روغن درخت چای را با مقدار کمی روغن زیتون مخلوط کرده و یک تامپون را دورن مخلوط وارد کرده و تامپون را در واژن قرار دهید و به مدت یک ساعت بگذارید بماند.

2- جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به شما کمک کند تا سریع از شر بوی واژن خلاص شوید. از جوش شیرین برای رفع بوی بد واژن می توانید مقدار نصف فنجان جوش شیرین را در یک تشت آب بریزید و به مدت 20 تا 30 دقیقه قسمت پایین بدن خود را در تشت قرار دهید.

جوش شیرین به بازگرداندن سطح ph کمک زیادی می کند و بوی واژن را کاهش می دهد.با تنظیم ph بیشتر باکتری ها و قارچ ها کنترل می شوند و همچنین عفونت را نیز درمان می کند و بوی واژن فورا از بین می رود. همچنین می توانید از اب جوش شیرین به عنوان شستشوی واژن استفاده کنید.

3- آناناس

آناناس یک میوه شگفت انگیز است که برای سلامتی و بوی واژن بسیار مفید است. سعی کنید اناناس یا اب اناناس را در برنامه غذایی خود قرار دهید و سعی کنید به مدت چند روز ، یک تا دو لیوان آب آناناس را هر روز مصرف کنید. با این کار باعث کنترل بوی بد واژن می شود.

4- سرکه

یکی دیگر از داروهای قوی برای از بین بردن بوی واژن سرکه ، بخصوص سرکه سیب می باشد. سرکه باعث می شود که بوی بد ماهی گندیده واژن را درمان کند و همچنین باعث از بین بردن میکروب هایی که ایجاد بو کرده اند می شود.

برای استفاده از این ماده قوی یک فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب را در یک تشت آب یا وان حمام بریزید و به مدت 15 دقیقه قسمت پایین بدن خود را در آن قرار دهید. این کار را روزانه یک بار انجام دهید تا باعث درمان بوی بد واژن شود. نکته مهم این است که برای بار اول به آرامی قسمت پایین خود را در آب قرار دهید و اگر به سرکه حساسیت داشت هباشید و احساس سوزش کردید سریعا از آب بیرو بیایید و ناحیه را بشویید.

همچنین می توانید 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را بنوشید. این کار را می توانید روزانه 2 بار انجام دهید.

5- ماست

ماست می تواند به راحتی به کاهش بوی بد واژن کمک کند. فقط کافی است روزانه 2 فنجان ماست کفیر مصرف کنید. همچنین می توانید یک تامپون را در مقداری مسات فرو کنید و آن را به آرامی داخل واژن خود قرار دهید و بگذارید یک ساعت یا دو ساعت آنجا باشد و سپس تامپون را برداشته و ناحیه خود را بشویید.

همچنین می توانید مقداری پنبه را در ماست آغشته کنید و آن را به آرامی روی واژن بمالید. این کار را می توانید روزی چند بار تکرار کنید.
بوی بدن شدید واژن می تواند نشانه عفونت قارچی باشد که باکتری های پروبیوتیک خوب موجود در ماست می توانند با عفونت ها مبارزه کرده و باعث کاهش بو شوند. ماهیت اسیدی ماست باعث تعادل ph می شوند.

6- انگور فرنگی

یکی از بهترین و موثرترین راه های درمان خانگی بوی بد واژن انگور فرنگی یا آملا می باشد. برای این کار می توانید هر روز با خوردن انگور فرنگی باعث از بین بردن بوی بد واژن شوید. انگور فرنی دارای انتی اکسیدان های زیادی می باشد و خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

7- شنبلیله

برگ و دانه شنبلیله هر دو برای خانم ها بسیار مفید می باشد. این به حفظ تعادل هورمونی ، کاهش چربی شکمی، بهبود هضم، کاهش قند خون و کاهش گرفتگی قاعدگی کمک می کند.

برای بهرمندی از خواص شنبلیله برای رفع بوی بدن واژن 1 قاشق چایخوری را در یک لیتر آب بجوشانید تا مقدار آب آن نصف شود و بگذارید خنک شود و قبل از صبحانه آن را بنوشید. برای گرفتن بهترین نتیجه این کار را به مدت 2 هفته انجام دهید.

آب شنبلیله علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی بدن می تواند هورمون های زنانه را متعادل کند و همچنین بوی بدن واژن را کاهش دهد.

8- زردچوبه

زردچوبه خواص ضد میکروبی و ضد التهابی زیادی دارد و یکی از بهترین راه حل های خانگی برای درمان عفونت های میکروبی و زخم ها می باشد. همچنین از زردچوبه می توان برای از بین بردن بوی بد واژن استفاده کرد.

برای بهرمندی از خواص زردچوبه برای رفع بوی بدن واژن مقدار 1 قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان شیر بریزید و آن را قبل از خواب بنوشید.

همچنین می توانید ریشه زردچوبه را کاملا بشویید آن را پوست بگیرید و در یک لیتر آب بیاندازید و آن را بجوشانید تا مقدار آب نصف شود. بعد از خنک شدن با آن برای شستن واژن استفاده کنید، این کار را هفته ای 2 بار انجام دهید.

9- آجیل

تخم کدو، آجیل و دانه ها مقادیر بسیار خوبی از ویتامین e می باشد و همچنین بادام که سرشار از روی می باشد که می تواند به جلوگیری از خشکی واژن، خارش، رشد باکتری ها و بوی بد واژن کمک کند.

سایر آجیل ها مانند تخم کتان، گردو، فندق، تخمه آفتابگردان می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و جلوگریری از خشکی واژن و تعادل هورمون ها بسیار مفید باشند.

برای بهرمند شدن از خواص آجیل برای رفع بوی واژن مقدار 4 عدد بادام را به مدت 4 ساعت در آب خیس کنید و سپس پوست آن را گرفته و درون مخلوط کن بریزید.سپس 2 عدد فندق و 1 قاشق غذاخوری پودر دانه کتان را به آن اضافه کنید سپس شیر را به آن اضافه کنید.این مواد را حسابی با هم مخلوط کنید و در یک لیوان ریخته و نوش جان کنید.

چرا واژن من بو بد می دهد

به طور کلی واژن از ترکیب کامل از باکتری های سالم تشکیل شده است که pH را متعادل نگه دارد. زمانی که این تعادل به علت های مختلف مانند باکتری ها و مخمر ها تغییر کند در این pH تغییرات ایجاد می شود. زمانی که باکتری های سالم کاهش یابد و سایر باکتری های نا سالم و مخمر ها رشد کنند این اتفاق می افتد.

بوی بد واژن بعد از مقاربت

بعد زا مقاربت ، برخی زنان ممکن است تغییر در ترشحات واژن خود به همراه بوی ناخوشایند را تجربه کنند. این بدان دلیل است که بیشتر عفونت های باکتریایی و قارچی از طریق رابطه جنسی گسترش می یابد. داشتن رابطه جنسی با فرد آلوده می تواند عفونت را منتقل کند.

این عفونت ها می توانند باعث ایجاد بثورات، ترشحات غیر طبیعی واژن و بوی خاص ماهی از واژن شود. قبل و بعد از رابطه جنسی سعی کنید ادرار کنید و واژن خود را با صابون و آب ولرم بشویید. این اقدامات به جلوگری از رشد ناخواسته باکتری ها ، خارش و عفونت های مخمر کمک می کند.

بوی بد واژن در دوران بارداری

بوی واژن به دلیل عفونت می تواند در دوران بارداری عوارض شدید ایجاد کند. اگر قصد بارداری دارید توصیه می شود هرگونه عفونت واژن را آزمایش دهید و در اسرع وقت درمان کنید. در طول دوران بارداری باید مراقبت های زیادی انجام شود تا از بروز هر گونه عفونت که منجر به تغییر در ترشحات و بوی طبیعی واژن می شود جلوگیری شود.در صورت مشاهده هر گونه بوی شدید می بایست با پزشک مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.