شفا مگ

مقدار مصرف میوه برای افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت بر خلاف تصورشان می توانند میوه و سبزیجات را در مقدار مجاز با توجه به داشتن یک رژیم سالم در وعده های غذایی خود قرار داده و مصرف کنند.

مقدار مصرف میوه برای افراد دیابتی

مصرف میوه برای رفع گرسنگی و نیازهای روزانه غذایی بسیار مهم است، البته بیشتر میوه ها حاوی قند هستند و این سوال برای افراد دیابتی پیش می آید که میوه برای آنها مناسب است یا خیر.

دیابت یک بیماری مزمن است که البته می توان آن را کنترل کرد. در این مقاله به بررسی مقدار مصرف میوه برای دیابتی ها پرداخته ایم با ما همراه باشید.

بر اساس توصیه انجمن دیابت امریکا مصرف هر نوع میوه ای خوب است اگر به آن میوه حساسیت نداشته باشد. البته مصرف میوه های تازه یا یخ زده را می بایست مصرف کنند و از مصرف میوه های خشک یا کنسروی خودداری کنند.

همچنین افراد مبتلا به دیابت علاوه بر میوه های فراوری شده می بایست از مصرف غذاهای فرآوری شده نیز خودداری کنند، زیرا بدن میوه های فرآوری شده را با سرعت بیشتری جذب بدن می کند و منجر به قند خون بالا می شود. علاوه بر این میوه های فرآوری شده مقدار زیادی از مواد مغذی کلیدی از جمله ویتامین ها، فیبر را از بین می برد و یا آنها را کاهش می هد.

نکته مهم: افراد مبتلا به دیابت از مصرف آب میوه یا کنسرو میوه های حاوی قند اضافه شده خودداری کنند. همچنین مخلوط میوه مانند اسموتی ها دارای قند بالایی هستند و سریع جذب می شوند که منجر به افزایش قند خون می شود.

چه مقدار میوه بخوریم

اکثر توصیه ها بر این است که بزرگسالان و کودکان روزانه 5 وعده میوه و سبزیجات میل کنند که این برای افراد مبتلا به دیابت نیز تغییر نمی کند. بر اساس توصیه های انجام شده، هر فردی می بایست نیمی از بشقاب خود را در هر وعده غذایی با میوه و سبزیجات پر کنند.

افراد مبتلا به دیابت به جای اینکه به میوه وابسته باشند، باید بیش از نیمی از وعده غذایی خود را سبزیجات غیر نشاسته ای قرار دهند.نیم دیگر آن باید دارای پروتئی و نشاسته های پر فیبر مانند لوبیا و غلات کامل باشد. بر اساس توصیه کارشناسان، چربی سالم را در هر وعده غذایی می بایست مصرف کرد تا باعث تقویت جذب آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها شود.

یک وعده میوه، یک میوه متوسط یا به اندازه توپ بیس بال می باشد و میوه های کوچکتر مانند توت ها به اندازه یک فنجان می باشد.

مقدار مجاز مصرف میوه برای دیابتی ها به مقدار کربوهیدرات میوه می باشد که یک عده میوه می بایست حاوی حدود 15 گرم کربوهیدرات باشد. وعده میوه هایی که حدود 15 گرم کربوهیدارت دارند شامل موارد زیر می باشد:

  • 1 مقدار کوچک میوه تازه
  • نصف فنجان میوه یخ زده یا کنسرو بدون قند اضافه
  • 2 قاشق چایخوری میوه خشک مانند گیلاس خشک یا کشمش

سایر اندازه های مصرفی که حدود 15 گرم کربوهیدرات دارند شامل موارد زیر است:

  • سیب متوسط
  • 1 موز کوچک
  • 1 فنجان توت سیاه
  • 17 دانه انگور کوچک
  • 1 لیوان تمشک
  • 1 فنجان توت فرنگی

شاخص گلیسمی برای افراد دیابتی

برای یک فرد مبتلا به دیابت یکی از راه های انتخاب میوه های سالم و مناسب و سایر غذاهای پر کربوهیدرات بررسی شاخص گلیسمی باشد. دستگاه گوارش رتبه ای از مواد غذایی در مقیاس 1 تا 100 است. این مقیاس نشان می دهد که چه مقدار از مواد غذایی می تواند قند خون را بالا ببرد.

غذاهای حاوی GI سریعتر از غذاهای متوسط ​​GI جذب می شوند. بار گلیسمی GL یک ماده غذایی را به علاوه تعداد کربوهیدرات های یک وعده در نظر می گیرد.GL ممکن است روش دقیق تری برای ارزیابی چگونگی تاثیر غذا بر مدیریت قند خون باشد.

  • شاید تعجب کنید که بسیاری از میوه ها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند.
  • سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و غلات با سرعت بیشتری هضم می شوند و به همین خاطر شاخص Gl آنها بالا است.
  • نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر غذای حاوی کربوهیدرات پخته شود، مقدار Gl آن بالاتر می رود.

میوه های مفید برای دیابتی ها

میوه هایی که شاخص گلیسمی انها زیر 55 و بار گلیسمی آنها کمتر از 10 می باشد شامل سیب، آووکادو ، موز، توت، بلوبری، گیلاس، گریپ فروت، انگور، کیوی ، شلیل، نارنگی، هلو، گلابی، آلو و توت فرنگی می باشد.

همچنین میوه هایی مانند انجیر، پاپایا، آناناس دارای شاخص گلیسمی 56 تا 69 و بار گلیسمی زیر 10 هستند.

در ژورنال پزشکی انگلیس منتشر شده که مصرف میوه های کامل، سیب، زغال اخته و انگور به طور قابل توجهی با خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

مزایای مصرف میوه برای دیابتی ها

میوه برای افراد مبتلا به دیابت سالم است. افراد مبتلا به دیابت باید یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنند که انرژی کافی را برای زندگی روزانه را تامین کند و باعث حفظ وزن آنها می شود. برخی از میوه ها مانند انبه قند زیادی دارد اما می تواند در مقادیر کم بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.میه ها از نظر مواد مغذی سرشار از چربی و سدیم هستند و همچنین غالبا حاوی مواد مغذی می باشند که در غذاهای دیگر یافت نمی شود.

موز حاوی پتاسیم و تریپتوفان که یک اسید آمینه مهم می باشد و مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت حاوی مقدار زیادی از ویتامین C و A هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.