شفا مگ

علت و درمان استفراغ در کودکان و نوزادان

استفراغ در کودکان و نوزادان بیشتر اوقات جدی نمی باشد و نیازی به درمان نیست، اما اگر بیشتر از 24 ساعت طول بکشد ممکن است به علت بیماری یا عارضه ای جدی باشد

علت و درمان استفراغ در کودکان و نوزادان

استفراغ در کودک و نوزاد می تواند به علت سوء هاضمه، گریه زیاد، تکان های نوزاد در خودرو و سرفه های تولانی می تواند اتفاق بیوفتد. استفراغ کودکان معمولا کمتر از یک روز بهبود می یابد، اما استفراغ های مکرر می تواند بدن کودک را دچار کم آبی و خشکی کند که می بایست مراقب آن بود.

در برخی موارد استفراغ نوزاد می تواند نگران کننده باشد. در طول ماه های اول تولد نوزاد، معمولا استفراغ نوزاد به دلیل شیردهی اشتباه مادر رخ می دهد اما پس از آن اگر استفراغ صورت گرفت معمولا به علت مشکلات گوارشی نوزاد می باشد که در این مواقع به همراه اسهال می باشد.

کودکان در زمان مبتلا به سرماخوردگی ، عفونت های ادراری و عفونت های گوش ممکن است دچار استفراغ شوند که برای کنترل و بررسی دقیق می بایست به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی غذایی در برخی اوقات می تواند باعث استفراغ در کودکان شود و اگر کودک با خوردن برخی غذاها دچار استفراغ شد می توان با حذف کردن آن غذا از استفراغ کودک جلوگیری کرد. اگر استفراغ کودک قطع شد قطعا مشخص می شود به آن غذا حساسیت دارد.

اگر نوزاد شما دچار استفراغ شد و علائم هایی را به همراه داشت ممکن است نشانه هایی از یک بیماری جدی در کودک باشد که می بایست به پزشک مراجعه کرد.

نوزاد ممکن است در زمان استفراغ دچار علائم کم آبی شده باشد و نشانه هایی از جمله خشکی دهان، نبود اشک، کاهش خیس کردن پوشک شود. همچنین در برخی از نوزادن استفراغ به همراه تب، تنگی نفس و یا خواب آلودگی همراه باشد.این علائم در زمان استفراغ ممکن است به علت بیماری باشد.

نوزادی که از شیر خوردن در ساعت های متوالی امتناع کند و استفراغ های مکرر در محدوده زمانی بیش از 12 ساعت داشته باشد می تواند علائم یک بیماری یا عفونت در بدن نوزاد باشد.همچنین برخی از کودکان ممکن است نیم ساعت پس از خوردن شیر شروع به استفراغ مداوم می کنند.

علت استفراغ در کودکان

استفراغ در کودکان می تواند علت های مختلفی داشته باشد که از علت های شایع استفراغ در کودکان می تواند شامل:

  • عفونت معده و روده
  • آلرژی به مواد غذایی
  • عفونت های جدی کودکان
  • عفونت های کلیوی
  • آپاندیسیت
  • مسمومیت غذایی
  • ذات الریه

اگر کودک شما دچار استفراغ مداوم بالاتر از 24 ساعت شد می بایست توسط پزشک علت آن مشخص شود زیرا ممکن است علائم یک بیماری باشد.

علت استفراغ در نوزادان

در ماه های اول تولد ممکن است استفراغ به دلیل نحوه اشتباه شیردهی مادر باشد، در غیر این صورت ممکن است استفراغ نوزاد به علت دیگری مانند بیماری باشد.این علائم شامل:

  • بلعیدن مقدار زیاد هوا در طول تغذیه
  • عفونت روده ای
  • حساسیت غذایی یا عدم تحمل شیر
  • رفلاکس معده
  • گشاد بودن سوراخ نوک شیشه شیر
  • تنگی مادرزادی دریچه پیلور

درمان استفراغ

استفراغ در کودکان اگر به علت بیماری خاصی نباشد جای نگرانی ندارد و به سرعت طی 6 تا 24 ساعت خوب می شود.اما اگر بعد از  24 ساعت استفراغ از بین نرفت می بایست به پزشک مراجعه کنید.اما در زمان استفراغ کودک می بایست به برخی از موارد برای بهبود کودک انجام دهید.

نکته بسیار مهم: از داروهای ضد تهوع خودسرانه استفاده نکنید و این داروها را می بایست تحت نظر پزشک متخصص به کودک خود بدهید. زیرا ممکن است استفراغ به علت برخی بیماری ها باشد که با دادن داروی ضد تهوع دچار عوارض شدیدی شود.

پیشگیری از کم آبی بدن

زمانی که کودک دچار استفراغ می شود، بدن او نیاز به جبران آب دارد تا بدنش دچار کم ابی نشود.برای این کار می توانید با دستور و تجویز پزک از محلول خوراکی ORS استفاده کنید.

برگشت تغذیه کودک

اگر کودک بعد از 12 تا 24 ساعت استفراغ نداشته باشد می توانید رژیم غذایی عادی او را ادامه دهید.سعی کنید به کودک مقدار زیادی مایعات مانند آب میوه و آب جوشیده خنک بدهید. اگر کودک شما می تواند غذا بخورد، برای آسان شدن هضم مواد غذایی از ماست شروع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.