شفا مگ

برای پیشگیری از یبوست چه باید کرد

برای پیشگیری از یبوست می بایست یک تغییراتی را در زندگی و عادات غذا خوردن خود بدهید تا بتوانید سیستم گوارشی خود را تحت تاثیر قرار دهید و دچار یبوست نشوید.

برای پیشگیری از یبوست چه باید کرد

برخی از افراد مشکل یبوست یک مشکل اساسی در زندگی آنها می باشد و در برخی موارد خسته کننده و عذاب آور می باشد.این گونه افراد با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی خود می توانند به راحتی از شر یبوست خلاص شوند و دچار یبوست نشوند. این گونه افراد همیشه می گونید چکار کنم یبوست نگیرم، چرا همیشه یبوست دارم، چه غذایی بخورم تا یبوست نگیرم. زمان آن رسیده که عادات غذایی خود را کنترل کنید و مواد غذایی را که باعث یبوست می شوند از لیست غذایی خود حذف کنید.

غذاهای پر فیبر بخورید

این روزها کلمه فیبر غذایی برای اکثر افراد آشنا می باشد و دائما اطرافیانتان به شما می گویند که اگر یبوست دارید غذای پر فیبر بخور. فیبر غذایی باعث می شود حجم مدفوع زیاد شود و به راحتی دفع شود.البته فیبر را نمی توانید یک دفعه به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می بایست کم کم مقدار آن را در رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف روزانه 24 تا 36 گرم فیبر شما را از شر یبوست خلاص می کند.

برخی از مواد غذایی حاوی فیبر شامل:

  • کلم برگ ،گل کلم، بروکلی و دیگر سبزیجات خانواده ی کلم
  • نخود فرنگی،لوبیا سیاه،لوبیا چیتی و دیگر انواع لوبیا
  • خانواده ی هلو،توت فرنگی،تمشک،توت،پاپایا و سیب
  • خانواده ی بادام،گردو و بادام زمینی
  • گندم و سبوس و دیگر غلات
  • کتان

در برخی موارد دیده شده که افرادی با خوردن غذاهای سرشار از فیبر در درمان یبوست برایشان کمکی نکرده است. این گونه افراد می توانند مکمل های حاوی فیبر مصرف کنند تا مطمئن شوند مقدار کافی فیبر را دریافت می کنند. این مکمل ها از فیبر های گیاهان گرفته شده که برای انسان مفید هستند.

در ذهن داشته باشید که مصرف بیش از اندازه ی فیبر موجب شل شدن مدفوع و عوارض جانبی دیگری می باشد.پس مطمئن شوید که از مقدار توصیه شده ای استفاده می کنید.مکمل های محتوی سلیوم با حجم دادن به مدفوع با یبوست مقابله می کنند.

مکمل های محتوی اینولین و اُلیگوفروکتوز می توانند با تحریک رشد باکتری های مفید در روده که باعث کاهش یبوست می شوند، عمل کنند.

مصرف آلو یا عصاره آلو

آلو یک منبع طبیعی سرشار از فیبر است که دارای سربیتول می باشد.سربیتول ملینی طبیعی است که به شما در کاهش یبوست کمک زیادی می کند. اگر می توانید صبح ها چند دانه آلو مصرف کنید.

مصرف روزانه ماست

در برخی موارد یبوست به علت عدم تعادل باکتری در معده می باشد و می توانید با خوردن ماست پروبیوتیک این تعادل را برقرار کنید.باکتری های مفید باعث گوارش آسان در بدن می شوند. سعی کنید صبحانه یک کاسنه ماست برای جلوگیری از یبوست مصرف کنید.

روزانه آب زیاد بنوشید

برخی موارد یبوست به علت کم آبی می باشد و مدفوع آب کافی برای عبور از بدن را ندارد و باعث خشک شدن و یبوست می شود. مصرف روزانه 8 لیوان اب گزینه مناسبی برای درمان یبوست می باشد. زمانی که دچار یبوست شده باشید سعی کنید مصرف آب خوردنتان را زیاد کنید. با این کار از شدید شدن یبوست جلوگیری می کنید

یک گزینه خوب مصرف  یک لیوان آب گرم و لیمو در صبح می باشد، که این کار باعث بهبود سیستم گوارشی می شود.همچنین سعی کنید یک بطری آب همیشه همراه داشته باشید و تا بتوانید به محض تشنگی ازآن استفاده کنید.

پرهیز از غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده و تهیه شده با آرد سفید و قند کاملا تهی از فیبر هستند.گوارش غذاهای تهی از فیبر دشوار است و باعث یبوست می شود.این غذاهای معمول شامل:

  • نان سفید
  • فست فود
  • غذاهای سرخ کردنی
  • لبنیات
  • شکلات

کاهش مصرف کافئین

کافئین می تواند یبوست های خفیف را درمان کند اما می تواند یبوست طولانی مدت را تشدید کند، زیرا باعث خشکی آب بدن می شود. اگر عادت به مصرف نوشیدنی های کافئین دارید سعی کنید برای مدتی مصرف آن را کاهش دهید.بهتر است روزانه یک لیوان در روز مصرف کنید و یا اینکه از چای کافئین پایین استفاده کنید.

فعالیت جسمی را زیاد کنید

فعالیت بدنی می تواند گذینه مناسبی برای جلوگیری از یبوست باشد. فعالیت بدنی می تواند سیستم گوارشی را بهبود بخشد و از یبوست نیز جلوگیری کند.یک پیاده روی سبک یا راه رفتن و یا چند بار نرمش در هفته باعث می شود بدنتان منظم شود. 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.