شفا مگ

عرق كردن زياد زیر بغل نشانه چيست

عرق کردن زیاد زیر بغل می تواند باعث ناراحتی افراد شود و در برخی از افراد عرق به همراه بو می باشد که با دانستن علت و نشانه آن می توانید آن را درمان کنید.

عرق كردن زياد زیر بغل نشانه چيست

عرق کردن بیش از حد زیر بغل یکی از مشکلات زنان و مردان می باشد و به دنبال دلیل آن هستند.عرق کردن دست و پا، زیر بغل و یا کشاله ران بخصوص در فصل گرما می تواند ناراحت کننده باشد.

عرق کردن زیر بغل برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است و در برخی از افراد این عرق همراه با بو می باشد که می تواند باعث ناراحتی افراد دیگر نیز شود. بویی که به همراه عرق زیر بغل تولید می شود به این علت است که عرق در زیر بغل با باکتری های روی پوست ارتباط پیدا می کنند و ایجاد بوی نا مطبوعی می کنند. اما عرق کردن زیر بغل می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

علت عرق کردن بیش از حد در بیشتر موارد طبیعی است.عرق از غدد زیر پوست تولید شده و از پوست خارج می شود و این غدد تولید عرق می کند تا باعث کاهش حرارت بدن شود و بدن خنک شود. عرق بعد از تولید به سرعت بخار شده و باعث خنک شدن بدن می شود، اما در برخی از موراد عرق بخار نمی شود و افراد متوجه آن می شوند.عرق در مواردی که بیش از حد تولید شود باعث میشود که به سرعت تمام عرق بدن تبخیر نشود.

مواردی که باعث می شود افراد بیش از حد عرق کنند گرما، ورزش، استرس یا اضطراب، غذای تند، نوشیدنی های کافئین دارد، داروها، دوران بارداری و یائسگی در زنان و برخی از بیماری های می باشد. افرادی که در سنین جوانی هستند به علت تغییرات هورمونی زیادی که دارند بیشتر دچار عرق می شوند.

افراد چاق  قطعا بیشتر از افراد دیگر  عرق می کنند و  همچنین مردان در زمان ورزش کردن قطعا بیشتر از زنان دچار تعریق می شوند. حدود 3 درصد از جمعیت جهان مبتلا به بیماری هیپر هیدروز یا تعریق بیش از حد هستند که این دو نوع اولیه و ثانویه دارد.

تعریق بیش از حد ثانویه معمولا به علت یک بیماری اتفاق می افتد و معمولا افرادی که دچار دیابت، تیروئید و مشکلات قلبی هستند این مشکل را بیشتر از دیگران تجربه می کنند.این تعریق به علت داروهای مصرفی آنها می باشد و حتی علاوه بر طول روز ممکن است در خواب شبانه نیز دچار تعریق شبانه شوند.

تعریق بیش از حد اولیه بیشتر در یک یا چند مکان خاص در بدن اتفاق می افتد که اغلب در زیر بغل، دست و پا و پیشانی است. افرادی که به تعریق بیش از حد اولیه دچار هستند اغلب ارثی می باشد و در افراد دیگر خانواده نیز مشاهده می شود. این افراد در طول شب دچار تعریق نمی شوند، اما در مناطق خاص دچار تعریق بیش از حد می شوند.

درمان عرق زیر بغل

عرق زیر بغل را می تواند با برخی از روش های ساده درمان کرد و باعث کاهش مقدار عرق و بوی نامطبوع آن شد.برخی از محصولات و راهکارهای بهداشتی وجود دارند که می تواند به شما در درمان عرق زیر بغل کمک زیادی کنند.

آستر یا پد عرق گیر: با استفاده از استرهای کوچک و یا پد های عرقگیر زیر بغل میتوانید تعریق بیش از حد را کنترل کنید.

پیراهن های عرق گیر: عرق گیر زیر لباس خود بپوشید. این پیراهن ها طوری طراحی شده است که مقاوم در برابر عرق و بوی عرق باشد.

محصولات ضد عرق: بسیاری از افراد برای کاهش عرق زیر بغل خود از دئودورانت استفاده می کنند، دئودورانت ها فقط بوی بد عرق را از بین می برند و به طور کامل برای جلوگیری از عرق کردن طراحی نشده اند.

درمان پزشکی عرق زیر بغل

راه حل های پزشکی برای عرق زیر بغل وجود دارد. که هر کدام عوارض و مزایای خود را دارند.

بوتاکس: بعضی از بیماران از تزریق بوتاکس برای درمان عرق زیر بغل استفاده میکنند. دوام این درمان 3 تا شش ماه میباشد و بعد از این مدت میبایست دوباره تکرار شود.

میرا درای : این روش مورد تایید FDA میباشد که با استفاده از نرژی الکترومغناطیسی برای تعریق بیش از حد و حذف موهای زائد زیر بغل مورد استفاده قرار میگیرد. از این روش بین 60 تا 80 درصد تعریق بیش از حد کنترل میشود. با این روش بر روی بوی نامطبوع عرق هم تاثیر میگذارد.

نکاتی برای درمان عرق دست و پا

  • از محصولات که برای ضد عرق زیر بغل استفاده میکنید میتوانید برای پا هم استفاده کنید.
  • از بوتاکس میتوانید برای تعریق دست و پا هم استفاده کنید. اما استفاده بوتاکس در دست و پا بسیار دردناک است.
  • سیستم های یونتوفورزیس جهت رفع تعریق بیش از حد موضعی مثلاً در کف دست و کف پا یا زیر بغل ها استفاده می شود.
  • برای رفع عرق و بوی بد پا میتوانید از جوراب های نانو و یا جوراب هایی که با الیاف طبیعی ساخته شده باشند استفاده کنید.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.