شفا مگ

درمان یبوست با روش های درمان سریع و موثر

افراد مبتلا به یبوست، به دنبال راه های موثر برای درمان قطعی یبوست هستند، می توانید با دارو ، گیاهان دارویی و درمان خانگی یبوست را به سرعت درمان کنید

درمان یبوست

درمان یبوست با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی اولین روش برای پیشگیری و درمان یبوست توصیه میشود. افزایش فیبر به رژیم غذایی ، نوشیدن مایعات و ورزش اولین و اصلی ترین روش های درمانی می باشد.

این روش های درمانی را می توایند با روش های دیگر درمان یبوست ترکیب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از درمان بگیرید. پزشک برای معالجه می تواند به شما داروهای مسهل برای شما تجویز کند تا به شما در تخلیه روده کمک کند.  روش های دارویی ، درمان گیاهی برای درمان یبوست نیز وجود دارد که بسیار موثر هستند. مصرف ویتامین ها ، روغن های دارویی و درمان یبوست با دمنوش ها می توانند گزینه های بسیارموثری برای درمان می باشند.

یبوست را میتواند با استفاده از فیبر کافی در رژیم غذایی درمان نمود که یکی از راه های خوب و موثر میباشد . با استفاده از فیبر کافی مدفوع حجیم تر و نرم تر میشود و عبور آن راحت تر است. سعی کنید مقدار فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید تا روزانه حداقل 20 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید.

منابع خوب فیبر شامل سبوس و نان ، برنج قهوه ای ، سبزیجات و میوه های تازه و لوبیا میباشد.اگر از یبوست رنج میبرید ، سعی کنید غذاهایی که پرچرب و فیبر کمی دارند را در رژیم غذایی خود محدود کنید مانند لبنیات ، گوشت . انها میتوانند یبوست را بدتر کنند. سعی کنید روزی حداقل 8 لیوان آب بنوشید.مرتب ورزش کنید . حرکت بدن باعث میشود روده شما نیز در حال حرکت باشد. 

درمان یبوست با روغن کرچک

روغن کرچک را می توان به عنوان یک ملین مصرف شود و می تواند به درمان یبوست بسیار کمک کند. اسیت چرب در روغن کرچک دیواره های روده متصل می شوند. این اتصال باعث می شود که عضلات روده منقبض شود و مدفوع خارج شود.

  • مصرف روغن کرچک از طریق دهان می باشد
  • در طور روز مصرف شود زیرا به سرعت اثر می کند.
  • دوز مصرف روغن کرچک 15 میلی لیتر است
  • برای بهتر شدن مزه روغن کرچک به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.
  • می توانید روغن کرچک را در آب میوه مخلوط کنید و میل نمایید.

نکات مهم مصرف روغن کرچک

روغن کرچک در دوران بارداری ممنوع می باشد. همچنین این دارو را نباید قبل از خواب مصرف کنید.روغن کرچک بین 2 تا 6 ساعت طول می کشد تا اثر کند.

اگر داروی خاصی از جمله داروهای آنتی بیوتیک ، داروهای استخوان ، داروهای رقیق کننده های خون و داروهای قلبی استفاده میکنید نباید از روغن کرچک استفاده کنید.

درمان یبوست با ویتامین ها

ویتامین C: ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است . ویتامین C آب را به روده میکشاند و این میتواند به نرم شدن مدفوع و درمان یبوست کمک میکند. اما مصرف بیش از حد این ویتامین باعث اسهال ، تهوع و گرفتگی معده میشود.

ویتامین B1: ویتامین B1 یا تیامین در هضم غذا کمک کرده و هنگامی که سطح تیامین شما پایین باشد ممکن است هضم غذا در بدن شما کند شود این میتواند به یبوست منجر شود

ویتامین B5: ویتامین B5 با انقباض عضلات میتواند یبوست را کاهش دهد و به حرکت مدفوع در روده شما و درمان یبوست کمک کند.

ویتامین B9: اسید فولیک یا ویتامین B9 با تحریک تشکیل اسیدهای گوارشی به درمان یبوست کمک میکند. غذاهای غنی از اسید فولیک : اسفناج ، غلات صبحانه ، برنج غنی شده.

ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 میتواند باعث یبوست شود اگر یبوست شما به دلیل سطح پایین B12 ایجاد شده باشد ، افزایش روزانه مصرف این ماده مغذی به کاهش علائم شما کمک می کند. غذاهای سرشار از B12 عبارتند از: جگر گاو ، ماهی قزل آلا ، ماهی سالمون ، ماهی تن

درمان یبوست با دمنوش

درمان یبوست با دمنوش سنا: دمنوش سنا برای درمان یبوست بسیار موثر است ، این دمنوش به عنوان یک ملین تحریک کننده عمل میکند که با تحریک روده ها برای حرکت مدفوع استفاده میشود.

درمان یبوست با دمنوش قاصدک: دمنوش قاصدک برای درمان یبوست و همچنین میتواند به عنوان یک ملین ملاین مصرف شود.

درمان یبوست با دمنوش نعنا: دمنوش نعنا به درمان یبوست و جلوگیری از یبوست میتواند کمک کند. نعنا برای سلامتی گوارشی بسیار مفید است.

درمان یبوست با دمنوش زنجبیل: زنجبیل هم یکی دیگر از مواد مؤثر برای درمان یبوست است و بسیاری از افراد از چای آن برای از بین بردن مشکلات گوارشی و بهبود هاضمه بهره می برند. بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین و حجیم، نوشین چای زنجبیل به هضم بهتر غذا کمک خواهد کرد. نوشیدن این چای یک یا دو بار در طول روز بعد از هر وعده غذا به هضم غذا و افزایش حرکات روده کمک می کند.

درمان یبوست با دمنوش گزنه: یکی از بهترین انواع چای برای درمان یبوست است. این نوع چای حرکات روده را بهبود می بخشد و باعث حذف مواد زائد از روده ها می شود. یک فنجان چای گزنه را با معده خالی برای ۲ تا ۳ بار در هفته مصرف کنید تا شاهد خواص شگفت انگیز آن در درمان یبوست باشید.

درمان یبوست با چای سبز: چای سبز نیز تاثیرات مثبتی بر سلامت گوارشی دارد. از این چای برای کمک به درمان تهوع ، اسهال و یبوست استفاده میشود.

درمان یبوست با دمنوش ریشه مارشمالو: ریشه گیاه مارشمالو مانند شیرین بیان اثرات تسکین بخش داشته و خواص ملینی آن، این گیاه را به گیاهی رایج برای تهیه چای های درمانی تبدیل کرده است. بهتر است یک فنجان از چای مارشمالو را در آخر روز بنوشید.

دمنوش گل سرخ یا گل محمدی: نوشیدن 2 فنجان دمنوش گل محمدی در روز می تواند به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند.گفته می شود که دمنوش گل محمدی به همان اندازه که برای درمان یبوست مفید است به درمان اسهال هم کمک می کند.

درمان یبوست با چای سیاه: چای سیاه اثر ملین خفیفی دارد و میتواند به درمان یبوست کمک کند. اضافه کردن عسل به چای میتوانید خاصیت ملین بودن آن را تقویت کنید.

درمان خانگی یبوست

مایعات گرم یا هم دما با دمای محیط (به جای نوشیدنی های سرد)، باعث تحریک روده برای هضم غذا می شوند، به خصوص اگر اولین چیزی باشد که صبح ها ناشتا می نوشید. حتما در اول صبح دمنوش های گیاهی، آب گرم با لیمو ترش، قهوه یا سوپ استخوان بخورید.

مصرف مایعات . گاهی کمبود همیشگی آب بدن موجب یبوست می شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما باید به اندازه ی کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. پس از ابتلا به یبوست نیز می توانید با نوشیدن مقداری آب کربناته (گازدار) به آب رسانی بدن خود و همچنین به حرکت درآمدن دوباره ی مواد در دستگاه گوارش تان کمک کنید.

درمان یبوست با خاکشیر

خاکشیر به دلیل طبع ملایم و معتدلی که دارد برای درمان یبوست بسیار مفید است. نوشیدن شربت خاکشیر قبل از صبحانه میتواند به رفع یبوست کمک کند. به علاوه خاکشیر برای کبد چرب و پوست بسیار مفید است.

دانه خاکشیر را 15 دقیقه درون آب خیس کنید سپس آب اضافی آن را خالی کنید و سپس چندین مرتبه شستشو را ادامه دهید. برای رفع یبوست با خاکشید باید با آب جوش مصرف شود و برای نتیجه بهتر لازم است خاکشیر به همراه آب جوش 5 تا 6 قل بخورد.

درمان یبوست با گلاب

با گلاب به تنهایی میتوانید برای درمان یبوست استفاده کنید:شبی یک لیوان گلاب را با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته ۱۵ دقیقه ملایم بجوشانیدپس از ولرم شدن با کمی عسل میل کنید.

درمان یبوست با تمرینات ورزشی

انجام دادن تمرینات ورزشی می تواند عضلات موجود در قسمت پایینی دستگاه گوارش را تحریک کند. این بخش از روده تلاش می کند بدن را از شر مواد زائد خلاص سازد. انجام پیاده روی، آهسته دویدن یا انجام برخی از اشکال تمرینات ورزشی می تواند باعث تحریک اجابت مزاج شود.

درمان یبوست با مواد غذایی

میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و دانه های زیادی وجود دارند که میتوانند به رفع یبوست کمک کنند.

آلو: فیبر نامحلول موجود در آلوها ، به سلولز معروف است و مقدار آب موجود در مدفوع را افزایش میدهد و به درمان یبوست کمک میکند

سیب: پکتن موجود در سیب میتواند حرکت مدفوع را از طریق روده تسریع کند ، علائم یبوست را بهبود بخشد و تعداد باکتری مفید روده را افزایش میدهد.

گلابی:گلابی حاوی الکل قند سوربیتول است و به خوبی در بدن جذب نمیشود و با وارد کردن آب به داخل روده به عنوان یک ملین طبیعی عمل میکند.

کیوی:آنزیمی که در کیوی میباشد مسئول اثرات مثبت کیوی بر تحریک روده و عادات روده است

انجیر:انجیر حاوی آنزیمی که شبیه آنزیم اکتینیدین موجود در کیوی است و در کنار مقدار بالای فیبر آن اثرات مثبت آن بر عملکرد روده داشته باشد.

مرکبات:پکتین موجود در مرکبات میتواند زمان انتقال به روده بزرگ را تسریع کرده و یبوست را کاهش میدهد

سبزیجات:سبزی ها به اضافه کردن حجم و وزن به مدفوع کمک میکنند که باعث میشود عبور از روده راحتر تر شود.

کاسنی:اینولین یک پروبیتویک است و به تحریک رشد باکتری ها در روده کمک میکند

ریواس:ریواس گیاهی برگدار است که به دلیل داشتن خواص تحریک کننده روده بسیار شناخته شده است.

لوبیا ، نخود فرنگی و عدس:حبوبات حاوی ترکیبی از فیبر نامحلول و محلول هستند.که میتوانند با اضافه کردن حجم و وزن به مدفوع یبوست را کاهش دهند و هنچنین آنها را برای تسهیل در عبور راحت کنند.

درمان یبوست شدید با لیمو

در روش اول برای درمان یبوست با آب لیمو : آب نصف لیمو را به لیوان آب گرم اضافه کنید.شما همچنین می توانید کمی سنگ نمک یا نصف قاشق چای خوری نمک و کمی عسل را نیز اضافه کنید.این نوشیدنی را باشکم خالی بنوشید.شما همچنین می توانید یک لیوان از نوشیدنی خوشمزه را در شب هم بخورید.برای درمان یبوست طی چند روز، این روش را روزانه دنبال کنید.

در روش دوم یک یا دو قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را همراه با کمی نمک به مدت چند روز به مدت طولانی بخورید تا از یبوست تسکین رهایی پیدا کنید و سیستم خود را پاک کنید.

درمان یبوست شدید با عسل

مصرف دو قاشق چای خوری عسل سه بار در روز مفید است.شما همچنین می توانید یک قاشق غذا خوری از عسل و آب لیمو را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح با معده خالی بخورید.1 قاشق غذاخوری عسل را با 1/2 یا 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید.برای آماده سازی سیستم گوارش هضم آن را 15 تا 30 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.

درمان دارویی یبوست

مکمل ها و مسهل های زیادی وجود دارد که می تواند حرکت روده را آسان تر کرده و مدفوع را خارج کند. بسیاری از این داروها حاوی مواد فیبری هستند که دفع را راحت تر می کنند.

  • مکمل های فیبر: که مقدار زیادی فیبر به مدفوع اضافه می کنند مثل فیبر متیل سلولوز.
  • محرک ها : مثل بیزاکودیل و سنا که با تحریک زیاد روده و بون روی زیاد به درمان فوری یبوست کمک زیادی می کنند.
  • ملین های اسمزی : که به مایعات کمک می کنند تا با حرکت از روده بزرگ روان کردن شکم حاصل شود.
  • روان کننده ها : مثل انواع روغن های معدنی باعث دفع راحت مدفوع از روده می شوند.
  • نرم کننده مدفوع : مثل سدیم دوکوزات (Colace) و دوکوزات کلسیم مدفوع را با آب تحریک کرده و باعث خارج شدن آن شده و به درمان یبوست کمکم می کند.

تنقیه برای درمان یبوست

تنقیه زمانی استفاده می شود که مدفوع سخت درون روده ماندگار شده است و باعث درمان یبوست میشود. انواع مختلفی از روش های تنقیه وجود دارد. معمولاً اجابت مزاج پس از انما بین چند دقیقه و یک ساعت رخ می دهد.

تنقیه برای استفاده هر از گاهی نه به صورت منظم توصیه می شود. استفاده مکرر از تنقیه می تواند باعث اختلالات مایعات و الکترولیت در بدن شود. باید به این نکته توجه شود که تنقیه کف صابون به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا به طور جدی می تواند به راست روده آسیب برساند.

شیاف برای درمان یبوست

انواع مختلفی از شیاف ها مکانیزم عملی مشابه تنقیه دارند که نسبت به آن کم تهاجمی تر هستند. شیاف بیزاکودیل و می توانند مقعد را برای دفع تحریک کنند. گذاشتن انگشت درون مقعد حین جاگذاری شیاف نیز می تواند حس اجابت مزاج فرد را بیدار کند

داروی لوبیپروستون برای درمان یبوست

لوبیپروستون دارویی است که کانال کلرید را فعال می کند و باعث افزایش ترشح یون کلرید از سلول های مخاط روده به درون لومن روده می شود. سپس به دنبال یون های کلرید، یون های سدیم و آب به داخل لومن روده حرکت می کنند و باعث نرمی مدفوع می شوند.

لوبیپروستون باعث افزایش حرکات روده ، بهبود قوام مدفوع و کاهش زور زدن حین اجابت مزاج می شود. در یک مطالعه بالینی رایج ترین اثر جانبی آن تهوع خفیف تا متوسط در ۳۲ درصد از بیماران تحت درمان با لوبیپروستون در مقایسه با ۳ درصد از گروه شاهد بوده است.

داروی لیناکتولاید

لیناکتولاید یک داروی خوراکی است که از روده جذب نمی شود. این دارو سلول های پوششی روده ی کوچک را به ترشح مایع به داخل روده تحریک می کند. افزایش ترشح مایعات منجر به افزایش تعداد حرکات روده می شود.

علاوه بر این، درد شکمی ناشی از سندرم روده ی تحریک پذیر همراه با یبوست را نیز کاهش می دهد. اگرچه بهبود درد ممکن است به دلیل بهبود یبوست باشد. همچنین این دارو با کاهش حساسیت اعصاب روده نیز می تواند به کنترل درد کمک کند. میزان اثربخشی لیناکتولاید در دوز متوسط، مطلوب است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.