شفا مگ

کیست تارلوف چیست و چه علائمی دارد

کیست تارلوف یک کیست عصبی که در سطح ساکرال قرار دارد و در دیواره کیست ریشه عصب نخایی قرار دارد و علت آن مشخص نشده است و در بیماران علائم متفاوتی دارد.

کیست تارلوف

کیست تارلوف (Tarlov cyst) یک کیست ریشه عصبی است که در سطح ساکرال قرار دارد و به طور معمول در امتداد ریشه های عصب خلفی ایجاد می شود. در دیواره یا داخل حفره کیست تارلوف ریشه عصب نخایی قرار دارد.

کیست تارلوف در قسمت تحتانی لگن قرار دارد و ممکن است در زمان ایجاد علائم با دیسک کمر، کمبود آراکنوئیدیت اشتباه تشخیص داده شود. همچنین اگر بیمار دچار بیماری های دیگری در همان منطقه باشد تشخیص دقیق آن ممکن است کمی پیچیده تر شود.

حدود 9 درصد از مردم جهان دچار این کیست هستند و برای اولین بار در سال 1938 این کیست کشف شد که تا به این لحظه دانش علمی برای آن بسیار کم است.در بررسی های اخیر کیست تارلوف حدود 86 درصد در زنان و 14 درصد در مردانو بیشتر آنها از سنین 30 تا 60 سال بوده اند.

علت دقیقی برای کیست تارلوف تا به امروز شناخته نشده است، اما بر اساس نظریه های دانشمندان این کیست در اکثر موارد بدون علامت است و در اثر سانحه تصادف یا سقوط های مرتبط با ناحیه ستون فقرات ممکن است کیست تارلوف خود را نشان دهد.

علائم کیست تارلوف

افزایش فشار داخل یا روی کیست ممکن است علائم را افزایش دهد و باعث آسیب عصبی شود. از علائم کیست تارلوف درد در هنگام ایستادن، راه رفتن و خم شدن می باشد که در زمان صاف شدن بدن برطرف می شود.

البته علائم کیست تارلوف در بیماران بسیار متفاوت است و در برخی از بیماران ممکن است درد یکدفعه زیاد شود و سریع فروکش کند.برخی از علائم شایع کیست تارلوف شامل موارد زیر می باشد:

  • درد در ناحیه اعصاب مبتلا به کیست
  • ضعف عضلات
  • دشواری نشستن برای مدت طولانی
  • از دست دادن حس روی پوست
  • تغییر در عملکرد روده مانند یبوست
  • تغییر در عملکرد مثانه
  • تغییر در عملکرد جنسی

تشخیص کیست تارلوف

تشخیص کیست تارلوف به دلیل آگاهی محدود از این بیماری و به دلیل داشتن بسیاری از علائم میتوان از اختلالات دیگر تقلید کرد. بیشتر پزشکان مراقبت های اولیه احتمال کیست تارلوف را در نظر نمیگیرند. بهتر است با تجربه در درمان این بیماری با جراحان مغز و اعصاب مشورت کرد.

کیست های تارلوف وقتی بیمارانی که کمردرد یا سیاتیک دارند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی انجام میدهند ، کشف میشوند.همچنین میلوگرافی ، توموگرافی کامپیوتری معمولا توصیه میشود.

اگر بیمار مشکلات مثانه داشته باشد و از پزشک متخصص اورولوژی استفاده میکند ، آزمایشاتی وجود دارد که میتواند به تشخیص کیست تارلوف کمک کند. آزمایشات استاندارد اورولوژی برای کیست تارلوف برای اینکه مشخص شود که بیمار مثانه عصبی (نقص عملکرد) دارد یا خیر کمک میکند. یکی دیگر از آزمایش ها سونوگرافی کلیه میباشد.

درمان کیست تارلوف

روش های درمانی غیر جراحی شامل تخلیه کمری از مایع مغزی نخاعی (CSF) ، آسپیراسیون کیست با هدایت سی تی اسکن و یک تکنیک جدیدتر شامل حذف CSF از داخل کیست و سپس پر کردن فضا با تزریق چسب فیبرین است، اما متاسفانه هیچ یک از این روش ها از عود علائم کیست جلوگیری نمی کنند.

جراحی کیست تارلوف شامل قرار رفتن در معرض ناحیه ستون فقرات که کیست در آن قرار دارد میباشد. کیست باز شده و مایع تخلیه میشود و سپس به منظور جلوگیری از بازگشت مایعات کیست با تزریق چسب فیبرین یا ماده دیگر انسداد می یابد.تکنیک های جراحی مغز و اعصاب برای کیست های تارلوف علامت دارد شامل لامینکتومی ساده،برداشتن کیست میباشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.