شفا مگ

اسکلروز لاترال آمیوتروفیک چیست

اسکلروز لاترال آمیوتروفیک (ALS) بیماری است که باعث تخریب پیش رونده سلول های طناب نخایی میشود و عملکرد عضلات به تدریج از دست می رود که مسری نمی باشد.

اسکلروز لاترال آمیوتروفیک

اسکلروز لاترال آمیوتروفیک یک بیماری است که باعث تخریب پیش رونده سلول های طناب نخایی می شود و منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات می شود. این بیماری مسری و سرطانی نمی باشد.

علائم این بیماری ممکن است با علائمی که در اثر بیماری لایم در دستگاه عصبی بروز می کند اشتباه گرفته می شود. در بیماری اسکلروز لاترال اسکلروز دستگاه عصب مرکزی و عضلات، به خصوص عضلات دست، ساعد، پا، سر و گردن را درگیر می کند.افراد بالای 40 سال و سابقه خانوادگی این بیماری عوامل این بیماری را تشدید می کنند.

این بیماری باعث از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات می شود و با تضعیف ماهیچه ها به تدریج فرد دچار فلج می شود.در حال حاضر این بیماری درمانی ندارد و بیماران در عرض 2 تا 5 سال فوت می کنند.

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند اکثرا مشکل بلعیدن دارند و باید از غذاهای نرم و راحت الحلقوم استفاده شود و در مراحل پیشرفته ممکن است نیاز به دادن غذا از راه لوله احتیاج باشد.

علائم اسکلروز لاترال آمیوتروفیک

علائم ALS در مراحل اولیه از پرش و ضعف عضلات دست شروع می شود و به بازوها و پاها گسترش می یابد. نهایتا عضلات مسئول تنفس و بلع نیز درگیر می شوند.از علائم دیگر این بیماری شامل:

  • سفتی و انعطاف ناپذیری عضلات
  • کاهش وزن بدن بدون توجیه
  • خورده خورده و نامفهوم صحبت کردن
  • حملات ناگهانی خنده یا گریه

عوارض اسکلروز لاترال آمیوتروفیک

عدم توانایی حرکتی ناشی از بیماری باعث بروز زخم های ناشی از فشار آمدن طولانی مدت روی نقاط خاص می شود. ذات الریه ناشی از مشکل در بلع و جمع شدن ترشحات در راه های هوایی می تواند از عوارض این بیماری باشد.

زوال رفتن پیش رونده قوای جسمانی فرد بر جنبه های مختلف زندگی وی از جمله روابط، کار، درآمد، هماهنگی عضلانی و مسایل جنسی تاثیر منفی می گذارد.

درمان اسکلروز لاترال آمیوتروفیک

این بیماری درمان ندارد و فقط برای کنترل علائم و موارد های اورژانسی می باشد. برای پیشگیری از زخم های فشاری باید مراقبت پرستاری در حد مناسب انجام شود.

بیمار باید تکنیک مکش و بیرون آوردن ترشحات جمع شده در ریه خود را یاد بگیرید. روان درمانی یا مشاوره برای یادگیری روش های مقابله با ناتوانی و معلولیت نهایتا بستری شدن در بیمارستان یا مراکز نگهداری از بیماران دچار بیماری های مزمن می باشد.

ALS اصولا هیچ دارویی برای درمان ندارد و فقط آنتی بیوتیک برای عفونت های احتمالی و داروی باکلوفن برای کاهش سفتی و انعطاف پذیری عضلات می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.