شفا مگ

آمفیزم: علائم، علت، عوارض و درمان

آمفیزم نوعی بیماری مزمن ریوی است که ریه خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و کیسه های هوایی بیش از حد گشاد ی شوند و بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد.

آمفیزم: علائم، علت، عوارض و درمان

آمفیزم ریه یک حالتی است که کیسه های هوایی حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند و باعث تخریب آنها می شود و باعث تداخل در جابجایی اکسیژن و دی اکسید کربن میشود.

آمفیزم قابل درمان نمی باشد، اما با کنترل علائم آن می توان از شدت بیماری کاسته شود.اگر چه آمفیزم امید به زندگی را کاهش می دهد اما افراد زیاید با آن زندگی می کنند، اما باید حتما درمان شود زیرا اگر درمان نشود ممکن است مرگ آور باشد.

برای اینکه به آمفیزم دچار نشوید بهترین راه پیشگیری می باشد که مهمترین آن نکشیدن سیگار می باشد.راه هایی که می توانی از بروز آمفیزم پیشگیری کرد شامل:

  • خودداری از مکان های آلوده
  • ورزش در حد متوسط
  • درمان سریع آنفلوآنزا و ذات الریه
  • عدم تماس با بیمارانی که مشکل عفونت تنفسی دارند

علائم شایع آمفیزم

آمفیزم اغلب در مراحل اولیه علائمی را از خود بروز نمی دهند و در مراحل بعدی تنگی نفس شروع شده و به شدت آن طی سالها افزوده می شود. یکی دیگر از علائم شایع آمفیزم عفونت های گهگاه که در ریه و لوله های نایژه ای ایجاد میشود. همچنین در برخی از افراد در مراحل شدت این بیماری قفسه سینه بزرگ می شود.

علت آمفیزم

علت اصلی آمفیزم به طور کلی ناشناخته است، اما عواملی که می تواند این بیماری را تشدید کند. سیگار کشیدن در سال های زیاد، آلودگی هوا، التهاب کیسه های هوایی در ریه، کمبود ارثی آلفا-1 آنتی تریپسین از عوامل های افزایش دهنده خطر می باشد.

البته افرادی که در مشاغلی که احتیاج به دمیدن زیاد دارند مانند نوازنده های ساز های بادی، شیشه گری بیشتر در خطر ابتلا به امیزم هستند. کسانی که سابقه آسم و برونشیت دارند می توانند از عوامل تشدید کننده آمفیزم است.

عوارض آمفیزم

آمفیزم می تواند عوارض هایی را ایجاد کند، یکی از این عوارض مستعد بودن نسبت به بروز عفونت های ریه می باشد. همچنین برخی از افراد مبتلا با آمفیزم مستعد به بیماری انسداد مزمن ریوی هستند. ناراسایی احتقانی قلب و نارسایی تنفسی یا روی هم خوابیدن ریه می تواند از عوارض های دیگر آمفیزم باشد.

درمان آمفیزم

اقداماتی که برای تشخیص آمفیزم انجام می شود آزمایش خون، عکس برداری با اشعه ایکس و آزمون های عملکرد ریه می باشد. درمان آمفیزم با هدک کاهش علائم و کند کردن پیشرفت بیماری و جلوگیری از عوارض صورت می گیرد.

  • اگر سیگار می کشید سیگار را ترک کنید زیرا باعث پیشرفت بیماری می شود
  • خودداری از استنشاق آلاینده های تنفسی
  • به هنگام هشدار در مورد آلودگی هوا در منزل بمانید
  • سیستم تهویه مطبوع در خانه نصب کنید.
  • از رفتن به ارتفاعات که هوا رقیق است خودداری کنید
  • دندان های خود را مرتب مسواک کنید.
  • انتهای تخت خود را 10 سانت بالا بیاورید تا ترشحات مخاطی در ریه جمع نشوند.

فعالیت در زمان ابتلا به آمفیزم می بایست محدود باشد، اما تا حدی که قدرتتان اجازه می دهد فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری خود را حفظ کنید.عدم فعالیت در زمان ابتلا به آمفیزون به مدت طولانی موجب بیشتر شدن ناتوانی خواهد شد.سعی کنید روزانه 8 لیوان آب بنوشید این کار باعث رقیق شدن ترشحات ریوی و آسان تر شدن تخلیه با سرفه می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.