شفا مگ

چگونه از موهای بلند خود مراقبت کنیم

داشتن موهای بلند و سالم نیازمند مراقبت زیاد است و باید برخی نکات مراقبت و نگهداری از مو را رعایت کنید تا بتوانید همیشه موهای سالم و درخشانی داشته باشید.

چگونه از موهای بلند خود مراقبت کنیم

داشتن موهای بلند روی زیبایی تاثیر زیادی خواهد گذاشت، اما این نکته را باید مد نظر داشته باشید که آیا می توانید از موهای بلند خود مراقبت کنید؟ داشتن موهای بلند اما ضعیف و شکننده نه تنها زیبا نمی باشد بلکه باعث ریزش مو و در نهایت کچلی می شود. موهای سالم نیازمند مراقبت است و اگر موی بلند داشته باشید این مراقبت ها بیشتر خواهد شد.

 حداقل ۳ ماه زمان لازم است تا تاثیر و فواید مطالبی که در زیر عنوام میشود، در موهایتان پدیدار شود. مطمئن باشید که بهترین انتخاب را برای موهایتان انجام داده اید و به زودی نتیجه مورد نظر را کسب خواهید کرد. در ادامه با نکاتی کوچک اما بسیار مهم برای مراقبت از موی بلند آشنا شوید.

روش های مراقبت از موهای بلند

1- مراقبت از موی خیس

مو زمانی که خیس است به راحتی شکننده می شود و باید مراقبت موهای خیس باشید، اگر می خواهید از شکنندگی مو های خود هنگام خیس بودن محافظت کنید از شانه کردن آن پرهیز کرده و از اتو مو استفاده نکنید. اتوی مو باعث سوزاندن مو می شود و مو را شکننده می کند.

2- شانه کردن مو از پایین به بالا

شانه کردن مو از پایین به بالا بسیار در سلامت مو موثر است. سعی کنید برای شانه کردن از شانه پهن دندانه درشت استفاده کرده و موهای خود را از پایین به بالا شانه کنید و زمانی به چند سانتی متر آخر رسیدید، برعکس یعنی از بالا به پایین شانه کنید. با این روش آسیب کمتری به مو زده خواهد شد. همچنین قبل از شانه کردن در صورت خیس بودن مو سعی کنید مو خشک شود بعد شانه کنید.

۳- کمتر برس بکشید

 براشینگ های مکرر سبب اصطکاک و وز شدن موها و آسیب کوتیکول می شود. موهایتان را فقط در مواقع لزوم شانه کنید.از برس های مویی با سر گرد و دسته دار استفاده کنید.

4- استفاده از حوله مخصوص

حوله نقش مهمی در خشک کردن مو و سلامت آن دارد، زیرا حوله می تواند باعث خشک شدن کوتیکول مو و وز شدن مو شود.مخصوصا اگر سرتان را با آن حوله مالش دهید. برای خشک کردن مو از یک تی شرت کتانی استفاده کنید، زیرا هم نرم است و آب اضافی مو را جذب می کند. پس سعی کنید به جای خشک کردن مو با حوله یک تیشرت کتانی به دور موهای خود ببندید

 حوله می تواند سبب خشک شدن کوتیکول موها و وز شدن آن ها شود مخصوصا اگر سرتان را با آن حوله مالش دهید. یک تی شرت کتانی هم می تواند به خشک شدن موها کمک کند زیرا هم نرم است و آب های اضافی را جذب می کند. پس به جای چلاندن موها آن ها را در داخل یک تیشرت ببندید.

5- پرهیز از محصولات شیمیایی

محصولات شیمیایی شامل فرکننده ها و رنگ ها بخصوص آنهایی که حاوی آمونیاک و پروکساید هستند و همچنین روشن کننده ها پرهیز کنید. موهای خود را مداوم رنگ یا فر نکنید زیرا باعث ضعیف و نازک شدن مو می شود.

6- استفاده از روغن های گیاهی ضروری

بهترین روغن برای رشد و تقویت مو روغن های گیاهی ضروری می باشد که هزینه سنگینی نیز ندارند و می تواند بجای روغن های شیمیایی گران قیمت از روغن زیتون یا روغن نارگیل برای موهایتان استفاده کنید. مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل می توانید به موهایتان بزنید و با تی شرت آن را ببندید و به مدت یک شب صبر کنید و سپس روز بعد آن را با آب ولرم بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید و نتیجه را با چشمان خود ببینید.

7- موخوره ها را درمان کنید

موخوره باعث آسیب به رشد و سلامت مو، بخصوص موهای بلند می شود و اگر آن را نادیده بگیرید کل موها را درگیر خواهد کرد.یکی از روش های درمان موخوره این است که هر 8 تا 12 هفته یکبار موهایتان را کوتاه کنید و از آرایشگر بخواهید فقط موخوره ها را کوتاه نماید.

 اگر چه این باور غلط وجود دارد که سبب افزایش سرعت رشد می شود، موخوره سبب آسیب به رشد و سلامت موهای بلند می شود و اگر نادیده گرفته شود کل موها را درگیر خواهد کرد. هر ۸ تا ۱۲ هفته یکبار موهایتان را کوتاه کنید و از آرایشگرتان بخواهید فقط موخوره ها را کوتاه کند.

مواد مغذی برای تقویت موی بلند

مصرف مقدار کافی پروتئین

 مصرف پروتئین برای سلامت موها و داشتن موهای بلند ضروری است. در حالی که مقدار پروتئین مورد نیاز شما به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثل اینکه شما چقدر فعالیت ورزشی دارید. میزان مصرف پروتئین باید ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم از بدن تان باشد. منابع پروتئین عبارتند از:

  • غذاهای دریایی
  • گوشت های بدون چربی
  • تخم مرغ
  • لوبیا
  • مغزها
  • شیر
  • پنیر و ماست

تنظیم ویتامین های بدن

ویتامین ها و مواد مغذی نقش بسیار مهم در سلامت موها دارند و اگر این مواد مغذی در بدن کاهش پیدا کنند باعث عدم سلامت بدن می شود و سلامت مو را نیز به خطر می اندازد. کمبود آهن باعث از دست دادن سلامت مو می شود و ویتامین C باعث کاهش رشد مو می شود و همچنین بیوتین و ویتامین های گروه ب برای تحریک مو و سلامت پوست بسیار مهم است.

نکته مهم این است که باید این مواد مغذی را به اندازه مصرف کنید تا ویتامین های بدن تامین شوند و اگر بیشتر از حد روزانه مصرف شود باعث مسمومیت می شود.

 مصرف اسیدهای چرب تان را بالا ببرید

 اسیدهای غیر اشباع برای موهایتان مفید هستند. آنها سبب مرطوب شدن پوست و مو و کاهش شوره سر می گردند. اسید چرب امگا ۶ در برگ گیاهان و دانه ها و مغزها، روغن سبزیجات (همانند ذرت و آفتابگردان و دانه های سویا و کتان و کنجد)، دانه ی جو یافت می شود، اگر چه روغن گردو و روغن بذر کتان و لوبیای مانگ و ماهی های چرب نیز حاوی امگا ۳ هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.