شفا مگ

نحوه صحیح شستن موی سر و شامپو زدن مو

شستن صحیح موی سر، انتخاب شامپو، مصرف مقدار شامپو و همچنین مدت زمان حمام رفتن در افراد بسیار برای سلامتی مو مهم است و برای داشتن موی سالم باید رعایت شود.

نحوه صحیح شستن موی سر

به طور طبیعی پوست سر و موها با سبوم ترشح شده از غدد سباسه˛ نرم نگه داشته می شود. این ترشح چرب˛ مو و پوست را در برابر از دست دادن آب حفظ کرده و ظاهری درخشان به آن می دهد.غبار، دوده، ذرات کراتینی پوست (پوسته) و آلوده کننده های دیگر به این لایه چرب می چسبند و موجب آلودگی پوست و موی سر می شوند. شامپوها یکی از انواع شوینده هایی هستند که جهت از بین بردن این آلودگیها، از پوست و موی سر بکار می روند.

نحوه صحیح استفاده از شامپو

این بستگی به حجم موهای هر فردی دارد. مثلا آقایان که موی کوتاه تری دارند، حتی یک بار شامپو کردن هم برای شان کافی است اما خانم هایی که موهای شان بلند است معمولا با بار اول شامپو کردن، تنها آلودگی های سطحی از موهای شان پاک می شود و شاید لازم باشد که یک بار دیگر هم به موهای خود شامپو بزنند تا بتوانند احساس تمیز شدن موها را خوب درک کنند.

شامپو چند دقیقه روی موها  بماند؟

اصلا ضرورتی ندارد که شامپو روی مو باقی بماند. همان زمانی که برای شست وشوی موهای تان با ماساژ دادن شامپو روی آن صرف می کنید، کافی است و دیگر نمی خواهد شامپو را روی سرتان نگه دارید. اما کاندیشنرها باید مدت کمی روی مو بمانند و بعد آبکشی شوند. درمورد شامپوهای درمانی نیز لازم است شامپو به مدت ۵-۳ دقیقه برای اعمال اثر دارو روی سر باقی بماند و سپس آبکشی شود.

 شامپو زدن صحیح موها شامل مراحل زیر است:

گره گشایی از مو: موی خود را با یك شانه دندانه درشت شانه كنید تا هیچ گونه گره ای روی آن نمانده باشد. حواستان باشد كه هرگز موی خود را در حالت خیس شانه نكنید، چون در این حالت نیروی بیشتری برای شانه كردن مصرف می كنید،بنابراین موی شما ممكن است بشكند.

آب كشی اولیه با آب ولرم: در مرحله بعدی موهای خود را با آب ولرم و نیمه گرم آبكشی کنید. به این مرحله، آبكشی اولیه و یا پیش از شستشو گفته می شود كه برای زدودن گرد و غبار و به طور كلی آلودگی های قابل حل در آب انجام می شود. هرگز از آب داغ استفاده نكنید، چون موجب تردی و شكنندگی موهایتان خواهد شد.

پخش كردن شامپو در كف دست:مقداری شامپو در كف دست خود بریزید و دست های خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست هایتان پخش شود. در واقع كف شامپو باید روی دست شما تشكیل شود. مقدار شامپو باید به اندازه ای باشد كه كف آن تمام موهای شما را بپوشاند.

ماساژ دادن شامپو روی پوست سر با نوك انگشتان: شامپو را روی همه جای سر پخش كرده و با نوك انگشتان تان به آرامی شامپو را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید. دقت كنید كه از ناخن ها استفاده نكنید و برای جلوگیری از گره خوردن و شكسته شدن مو این كار را به آرامی و به صورت دایره ای انجام دهید.

آب كشی نهایی: در این مرحله موی خود را به خوبی آبكشی نمایید تا هر گونه بقایای شامپو از لابه لای موی شما زدوده شود. باز هم تاكید می شود مو در حالت خیس نسبت به اصطكاك خیلی حساس است، بنابراین آن را در حالت خیس به سختی مالش ندهید.همیشه در هنگام شامپو كردن موها پنج مرحله فوق را به یاد بیاورید تا تكرار این مراحل برای شما تبدیل به عادت شود.

شامپوهای گیاهی بهتر است یا شامپوهای شیمیایی

این یک باور و ادعای علمی نیست چون شامپوهای گیاهی هم دارای ترکیبات شیمیایی هستند. بد نیست بدانید که عصاره گیری از گیاهان به منظور تولید شامپو هم با روش های شیمیایی صورت می گیرد، ضمن اینکه شیمیایی بودن یک محصول، به خودی خود مذموم نیست و این کار (تهیه محصولات شیمیایی) هم یک نوع علم محسوب می شود.

همانطور که ذکر شد شامپو فقط برای تمیز کردن نیست بلکه تامین کننده اهداف دیگری نیز بر اساس نیاز مشتری می باشد. شامپو باید براساس معیارهای زیر انتخاب شود:

  • انواع مو: خشک یا چرب بودن مو، نازکی مو، موهای رنگ شده یا بی رنگ شده یا  فرشده
  • مشکلات خاص موی سر: به عنوان مثال وجود شوره سر
  • بی خطربودن فراورده: فراورده چشم را نمی سوزاند و پوست سر را تحریک نمی کند
  • نیازها و سلیقه های شخصی هرفرد: جنس و حالت شامپو (شامپو ممکن است به حالت مایع یا کرم باشد)

روش صحیح خشک کردن مو

برای خشک کردن مو سعی کنید از حوله های میکرو فایبر یا تی شرت های پنبه ای استفاده کنید، زیرا حوله های تریکو رطوبت مو را در زمان گرفتن آب اضافی مو می گیرد و مو خشک می شوند. علاوه بر گرفتن رطوبت مو این حوله ها موهای شما را وز می کند و باعث شکستگی مو می شود.

زمانی که در حال خشک کردن موی خود هستید سعی کنید مدام موهای خود را نمالید زیرا باعث شکستن موی سر می شود.آب اضافی موی خود را با حوله بگیرید و بقیه خیسی را بگذارید هوا خشک کند.

گرمای سشوار می تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث می شود مو خوره شود، همانند ابزارهای گرمایشی آرایش مویی دیگر. بنابراین، بهتر است تا جای ممکن از استفاده از ،آنها بپرهیزید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.