شفا مگ

چگونه ترک های لب را از بین ببریم

لب غده ای برای تولید چربی ندارد و همیشه در معرض عناصر محیطی قرار دارد،به همین دلیل مراقبت از لب ضروری است و در صورت ترک خوردن باید سریعا درمان شود. سعی کنید در فصل های سرما همانطور که از سایر قسمت های بدن مراقبت می کنید از لب ها نیز مراقبت کنید و در صورت ترک خوردن آن را سریع درمان کنید.

چگونه ترک های لب را از بین ببریم

همیشه لب ها را مرطوب نگه دارید

مصرف روزانه به مقدار مناسب آب و هیدراته نگه داشتن بدن می تواند از ترک خوردن لب جلوگیری کند و در صورت ترک خوردگی باعث درمان می شود.

از دستگاه بخور برای مرطوب کردن لب ها و پوست کمک بگیرید. استفاده از دستگاه بخور در خانه یا محل کار بخصوص در فصل زمستان بسیار مناسب است. دستگاه بخور در شب برای بازیابی پوست خود در حالی که خواب هستید استفاده کنید، تا پوست همیشه مرطوب باشد.

هرگز برای مرطوب کردن لب از زبان استفاده نکنید. شاید فکر کنید که زمانی لب ها خشک می شود بهترین کار برای مرطوب کردن آن استفاده از زبان باشد، اما لب ها مناسبی برای مرطوب نگه داشتن آن ها نخواهد بود. زمانی که با زبان لب های خود را مرطوب می کنید بزاق روی لب می ماند و خشک می شود و باعث می شود رطوبت بیشتری از لب های شما بگیرد.

برای اینکه لب هایتان را مرطوب نگه دارید باید از محصولات با پایه وازلین یا موم زنبور عسل یا پماد ساده وازلین استفاده کنید. از محصولات خوش طعم اجتناب کنید زیرا موجب می شوند شما دائما در تلاش برای لیسیدن لب هایتان باشید.

لب پوسته پوسته شده را گاز نگیرید

پوست روی لب های شما بسیار نازک و ظریف است. دستکاری و کندن این پوست موجب خونریزی و آسیب به آن می شود، بهبودی را کند می کند و موجب تحریک پذیری بیشتر می گردد.

جدا کردن پوسته ها در ترک لب ها، موجب آسیب بیشتر به لب ها می گردد. در عوض می توانید از مقدار زیادی بالم یا پماد لب استفاده کنید و دستگاه مرطوب کننده را به راه بیاندازید.

استفاده از داروهای گیاهی

برخی درمان ها برای ترک لب ها، ممکن است وضعیت را تشدید کنند. مواد موثره ای مانند اوکالیپتوس، منتول و کافور می توانند موجب خشکی لب ها و تحریک آن ها شوند. از تماس با این مواد خودداری کنید، خصوصا اگر پوست شما خشک است. اگر شما به روغن ها و مرطوب کننده های گیاهی مانند موم زنبور عسل، روغن درخت قلم، روغن کرچک و روغن سویا حساسیت دارید، می توانید از محصولات ژلی با پایه پترولم استفاده کنید.

به متخصص پوست مراجعه کنید

اگر مشکل شما در ترک خوردگی لب ها ادامه دار شد، به متخصص پوست مراجعه کنید. ترک لب ها که علی رغم استفاده از بالم لب، بهبود نمی یابد می تواند نشانه ای از یک عفونت و یا یک مشکل جدی تر مانند سرطان یا شرایط پیش سرطان به نام اکتینیت چیلیتیس باشد.

آب سرد

دمای پایین باعث ترک بردن رگ ها، کاهش جریان خون و اکسیژنیشن می شود. پوست لب، نازک است بنابراین، رگ های خونی آن در مسیر سطح، بسته شده و تحت تاثیر شرایط ثانویه هوای سرد قرار می گیرند.

هنگامی که لب ها در معرض هوای خیلی سرد قرار بگیرند، رنگ صورتی و سالم خود را از دست داده و ممکن است به دلیل اینکه رگ های خونی چنان ترک می برند که نمی توانند به گونه مناسب، اکسیژن را به پوست برسانند، به رنگ آبی درآیند

ژل آلوئه ورا برای درمان ترک لب

آلوئه ورا با خواص ضد التهابی و درمانی، می تواند ترک شدید لب ها را درمان کرده و درد مربوط به ترک لب را به آسانی تسکین دهد. به طور سنتی، مردم از این گیاه به عنوان داروی گیاهی استفاده می کنند.

آلوئه ورا یک درمان چند منظوره برای پوست و همچنین یک مرطوب کننده موثر است. علی رغم اینکه ممکن است آلوئه ورا طعمی ناخوشایندی داشته باشد، اما هنوز هم یک درمان خانگی موثر برای ترک لب است.

درمان ترک لب با ویتامین

اگر ترک لب ناشی از کمبود ویتامین ها باشد در این صورت با تجویز پزشک باید از مکمل هایی مانند ویتامین B۲ ، A ، C و E استفاده شود. مصرف موضعی گلیسیرین با روغن کرچک هم به درمان ترک لب کمک می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.