شفا مگ

رژیم آب درمانی برای لاغری

رژیم آب درمانی نوعی رژیم است که در آن برای یک مدت زمان مشخص فقط آب مصرف می‌کنید. رژیم آب درمانی برای لاغر شدن و کاهش وزن و سلامتی استفاده میشود. رژیم آب نوعی از روزه داری است که در آن برای یک مدت زمان مشخص فقط آب مصرف می کنید. برخلاف رژیم های کم کالری که میزان کالری دریافتی، روزانه ۲۰-۴۰% کاهش پیدا می کند، در رژیم آب، کالری دریافتی صفر است.

رژیم آب درمانی برای لاغری
  1. رژیم آب چیست
  2. چه افرادی نباید رژیم آب بگیرند
  3. قبل از شروع رژیم آب
  4. عوارض رژیم آب

رژیم آب چیست

در این رژیم، شما فقط آب می نوشید و هیچ چیز دیگری مصرف نمی کنید. در برخی از انواع رژیم آب درمانی به فرد توصیه می شود تا چند روز فقط آب بنوشد و پس از آنکه کاهش وزن آغاز شد، مصرف میوه و سبزیجات را آغاز کند. برخی از انواع این رژیم، خوردن سیب همراه با آب را مجاز می دانند.

روزه گرفتن برای چند روز و برای شخصی که از سلامت جسمی برخوردار است، مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما درهرحال، روشی نادرست برای کاهش وزن است. واقعیت این است که پس از چند روز ریاضت کشیدن، دوباره فرد به رژیم غذایی سابق خود بازمی گردد و همان قدر که وزن از دست داده است، وزن اضافه می کند.

اگرچه تحقیقات حاکی از آن است که تنها استفاده از رژیم آب می تواند فواید زیادی را به دنبال داشته باشد، اما مطالعات محدودی روی بی خطر بودن آن انجام شده است. از این رو، محققان آمریکایی تحقیقات جامعی را روی سالم بودن رژیم آب درمانی انجام داده اند.

محققان در این مطالعات، جدولی تهیه کردند که عوارض جانبی احتمالی ایجاد شده بر اثر این رژیم آب درمانی را در آن ذکر می کردند. آنها جدول های الکترونیکی را از 768 بیمار تحت کنترل تهیه کردند و سوابق پزشکی آنها را بین سال های 2006 تا 2011 در آن به ثبت رساندند.

شرکت کنندگان در این تحقیقات حداقل 21 سال داشتند و به مدت دو روز یا بیشتر به طور پیوسته و بار دیگر حدود نیمی از مدت قبلی را رژیم آب گرفته بودند. محققان عوارض جانبی ایجاد شده در آنها را برحسب شدن علائم به 5 دسته تقسیم کردند: خفیف، متوسط، شدید، تهدیدکننده زندگی یا ناتوان کننده و مرگ.

نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان داد که حدود 65/8 درصد شرکت کنندگان عوارض خفیف تا متوسط را از خود بروز دادند در حالی که در 6.5 درصد افراد هیچ علائمی مشاهده نشد. در 27/6 درصد از شرکت کنندگان هم علائم شدید مشاهده شد اما علائم تهدیدکننده زندگی تنها در یک نفر یا 0/1 درصد از آنها مشاهده شد.

معمول ترین عوارض جانبی که به دنبال رعایت رژیم آب در افراد دیده می شود، شامل حالت تهوع، سردرد، بی خوابی، کمردرد، سوءهاضمه و خستگی است و جزء عوارض خفیف به شمار می روند. غش کردن یا از حال رفتن نیز یکی از عوارض متوسط این رژیم محسوب می شود.

افزایش فشار خون نیز جزء عوارض شدید به شمار می رود اما محققان معتقدند که این عارضه ناشی از رعایت رژیم آب نیست، به طوری که این رژیم در مبتلایان به فشار خون بالا، باعث کاهش فشار می شود. در نهایت محققان دریافتند که رژیم آب با توجه به عوارض محدودی که در افراد ایجاد می کند، جزو رژیم های بی خطر قرار می گیرد.

ابتدا با یک روز، شروع کنید. اگر بدون هیچ کمکی می خواهید آن را انجام دهید، بهتر است تنها به سه روز بسنده کنید. بعضی از شواهد نشان می دهند که حتی یک دوره کوتاه مدت ۱-۳ روزه، روزه گرفتن می تواند فواید زیادی داشته باشد. اما اگر بیشتر از سه روز قصد انجام آن را دارید، حتماً زیر نظر یک متخصص تغذیه باشید.

چه افرادی نباید رژیم آب بگیرند

البته یادتان باشد رژیم آب برای همه افراد مناسب و امن نخواهد بود. اگر زیر ۱۸ سال سن دارید یا یکی از موارد زیر را دارید، حتماً باید بعد از مشورت با پزشک رژیم بگیرند.بعضی از بیماری ها می توانند با روزه گرفتن تشدید پیدا کنند و عواقب خطرناکی برای سلامتی در پی داشته باشند

  • هر اختلال غذایی مثل کم اشتهایی یا پرخوری
  • قند خون پایین یا دیابت
  • نقص آنزیمی
  • کلیه ناکارآمد یا بیماری کبدچرب
  • اعتیاد به الکل
  • اختلال تیروئیدی
  • ایدز، سل و یا بیماری های عفونی
  • سرطان بدخیم
  • لوپوس
  • بیماری عروقی یا گردش خون ضعیف
  • بیماری قلبی از جمله نارسایی قلب، آریتمی قلبی، سابقه مشکلات قلبی، مشکلات دریچه ای
  • آلزایمر
  • عضو پیوندی
  • فلج
  • بارداری یا شیرده
  • مصرف داروهایی که نمی توانید قطع کنید.

قبل از شروع رژیم آب

اینکه بدون هیچ مقدمه ای روزه آب را شروع کنید، اصلاً فکر خوبی نیست. حداقل ۲-۳ روز قبل از روزه داری، شروع به حذف کردن قند، غذاهای فرآوری شده و کافئین از رژیم غذایی خود کنید و به جای آن بیشتر میوه و سیزیجات بخورید.

از هفته ها قبل از آن حجم وعده های خود را نیز کم کنید. این امر کمک می کند که بدنتان را برای روزه آب آماده کنید و از نظر ذهنی کار را راحت تر می کند.

از سه روز قبل از رژيم آب، هم پيش از صبحانه، هم قبل از خواب، دو قاشق غذاخوری خاکشير با 1 قاشق مربّاخوری عسل و پنج قاشق عرق سه دانه ی شفا در 1 ليوان آب گرم بنوشيد.روز سوم، نهار و شام، فقط سوپ بدون نان بخوريد.

سعی کنید پیش از شروع رژیم آب ، روزهایی که می خواهید این کار را انجام دهید را در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که به هیچ وجه تعداد این روزها از ۳ روز بیشتر نشود.

سعی کنید رژیم آب تان را با آب پرتقال یا لیمو شیرین باز کنید. سپس به آرامی غذاهای دیگر را به وعده های غذایی تان اضافه کنید. غذاهایی که به راحتی هضم می شوند، انتخاب بسیار بهتری برایتان خواهند بود. بهتر است با مایعات و سوپ شروع کرده و آرام آرام جلو بروید.

مواد غذایی و نوشیدنی ها زیر را برای باز کردن رژیم پیشنهاد می کنیم:

  • آب میوه
  • آب سبزیجات
  • میوه های خام و سبزیجات خام
  • سوپ سبزیجات و سبزیجات پخته
  • حبوبات پخته شده
  • گوشت، ماهی و مرغ

عوارض رژیم آب

وزن نامناسب را کم می کنید:ممکن است هر روز از روزه آب نزدیک به یک کیلو وزن کم کنید. اما متاسفانه این وزنی که از دست می دهید ممکن است از آب، کربوهیدرات و حتی بافت ماهیچه باشد!

ممکن است دچار کم آبی شوید: اگرچه به نظر عجیب می رسد، اما روزه آب می تواند شما را دچار کم آبی کند. این مسئله به این دلیل است که تقریباً ۲۰ الی ۳۰ ٪ از آب دریافتی روزانه شما، از غذاهایی که می خورید است و اگر شما همان مقدار آب بنوشید ولی غذا نخورید، ممکن است که بدنتان آب کافی دریافت نکند

افت فشار خون ارتواستاتیک: به این صورت که وقتی ناگهانی از جای خود بلند می شوید، فشار خون شما کاهش پیدا می کند و شما احساس سرگیجه و یا سبکی سر می کنید و حتی امکان دارد که غش کنید. اگر هنگام روزه گرفتن از این حالت رنج می برید، باید از رانندگی کردن خودداری کنید،چرا که ممکن است باعث تصادف و به خطر افتادن سلامتی شما شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.