شفا مگ

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان یکی از بیماری های شایع کودکان می باشد و زمانی این مشکل بوجود می آید که باکتری ها به مثانه یا کلیه رسیده باشند.برای تشخیص عفونت ادراری در کودکان فقط آزمایش ادرار کافی است.عفونت ادراری در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال شایع ‌تر است.

عفونت ادراری در کودکان
  1. عفونت ادراری در کودکان چیست
  2. علائم عفونت ادراری در کودکان
  3. تشخیص عفونت ادراری در کودکان
  4. علت عفونت ادراری در کودکان
  5. راههای پیشگیری از عفونت ادراری در کودکان
  6. درمان عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان چیست

عفونت ادراری در کودکان یکی از بیماری های شایع کودکان می باشد و زمانی این مشکل بوجود می آید که باکتری ها به مثانه یا کلیه رسیده باشند. اگر عفونت فقط مثانه را درگیر کرده باشد به اصطلاح سیستیت شناخته می شود و اگر کلیه را نیز درگیر کرده باشد پیلونفریت گویند.

علائم عفونت ادراری در کودکان

در بیشتر موارد علائم عفونت ادراری در کودکان مبهم است و حتی ممکن است در کودکان خردسال حتی دیرتر والدین متوجه علائم شوند. عفونت ادراری در کودکان به طور معمول علائمی دارد.این علائم شامل موارد زیر است:

  • استفراغ
  • درجه حرارت بالای بدن
  • کج خلقی
  • خستگی و کمبود انرژی
  • تغذیه ضعیف
  • کاهش وزن
  • زردی پوست و سفیدی چشم
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد در شکم یا کمر
  • خون در ادرار

تشخیص عفونت ادراری در کودکان

برای تشخیص عفونت ادراری در کودکان پزشک با بررسی علائم شروع می کند و سپس برای تشخیص دقیق تر آزمایش ادرار تجویز می کند. درمان معمولا بعد از نمونه ادرار انجام می شود، کودکان نیاز بییشتری به آزمایش های بیشتری ندارند.

در اغلب موارد پزشک می تواند عفونت دستگاه ادراری را با پرسیدن علائم کودک بررسی کند و یک نمونه از ادرار را برای آزمایش درخواست کند. درمان معمولا بالافاصله بعد از نمونه ادرار شروع می شود و کودک نیاز به آزمون های بیشتر ندارد.

علت عفونت ادراری در کودکان

یکی از شایعترین علت های عفونت ادراری باکتری ها می باشند که با وارد شدن به مجرای ادرار باعث عفونت می شوند. البته علاوه بر عفونت های باکتریایی علت های دیگری نیز دارد. معمولا عفونت ادراری در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال شایع تر می باشد.

یکی از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید این است که اگر سابقه عفونت ادراری در خانواده درجه یک وجود داشته باشد، کودک بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری می شود.

یبوست یکی دیگر از علت های عفونت ادراری در کودکان می باشد، زیرا در زمان یبوست تورم بخشی از روده بزرگ می تواند به مثانه فشار وارد کند و باعث جلوگیری از تخلیه معمول شود.نگه داشتن ادرار توسط کودک به مدت طولانی عامل دیگر برای ابتلا به عفونت دستگاه ادراری است.

راههای پیشگیری از عفونت ادراری در کودکان

یکی از راه های جلوگیری از هر بیماری شناخت راههای پیشگیری از آن بیماری است.پیشگیری می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. با پیشگیری از عفونت ادراری در کودکان می توانید توصیه های زیر را انجام دهید.

یکی از نکات مهمی که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که کودک همیشه باید به اندازه کافی آب مصرف کند و بدن آن همیشه هیدراته باشد. همچنین سعی کنید از لباس های نایلونی که به ترویج رشد باکتری کمک می کند اجتناب کنید. لباس های نخی و پنبه ای و گشان بهترین گزینه برای کودکان می باشد.

از صابون های معطر و یا حمام کف برای کودکان باید پرهیز کرد.در مورد درمان یبوست باید به سرعت اقدام کرد. با پزشک در مورد داروهایی که می توانند به برطرف شدن یبوست کمک کنند مشورت کنید.

در صورت عودهای مکرر عفونت کلیه و عدم درمان به موقع، احتمال ایجاد فشارخون و نارسایی کلیه وجود دارد. در حالی که درمان به موقع و سریع عفونت ادراری از بروز این عواقب تا حد زیادی پیشگیری خواهد کرد.

اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می کنید، همچنان در صورت بیماری لازم است به شیردهی ادامه دهید. مطالعات نشان داده اند که تغذیه با شیر مادر ممکن است از کودک در برابر عفونت ادراری محافظت کند و مزایای آن حتی پس از قطع شیردهی تا دو سال ادامه دارد.

درمان عفونت ادراری در کودکان

بیشتر عفونت های ادراری ظرف 24 تا 48 ساعت بعد از درمان با آنتی بیوتیک بهبود یافته و مشکلی در درازمدت ایجاد نمی کنند. در بسیاری از موارد درمان در برگیرنده یک دوره مصرف کامل آنتی بیوتیک در خانه است.

به عنوان یک احتیاط، کودکان زیر سه ماهه و کودکان با علائم شدید معمولا چند روز در بیمارستان بستری می شوند و آن هم برای دریافت آنتی بیوتیک داخل وریدی.

اگر دفع ادرار در کودک با درد همراه باشد ممکن است پزشک از داروهایی استفاده کند که مجرای ادرار را بی حس کند. هنگام مصرف این داروها ممکن است رنگ ادرار کمی نارنجی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.