شفا مگ

علت دروغ گفتن کودکان چیست

کودکان از سنین 3 سال به بالا با کلمه دروغ گفتن آشنا می شوند و برای دروغگویی خود علت و دلیل دارد که وظیفه والدین این است که علت دروغ آنها را پیدا کنند.این روزها دروغگویی در کودکان به مهارت تبدیل شده است و هر کودکی برای دروغ گفتن خود دلیل دارد. البته این را باید بدانید که کلمه دروغ و دروغگویی برای کودکان زیر 3 سال هیچ معنایی ندارد، زیرا در این سنین کودکان هر چیزی که به ذهنشان می رسد بیان می کنند. دروغ گفتن در کودکان باید بر اساس سن و دوره رشد آنها بررسی کرد.

علت دروغ گفتن کودکان

کودکان در سنین 3 و 4 سالگی تخیلاتشان به اوج می رسد و با یادگیری مهارت ها و اطلاعات جدید قدرت ذهنی خود را بالا می برند. در این سن کودک می آموزد که چطور داستان سرایی کند و کار های بد خود را گردن فرد خیالی بیاندازد.

کودکان متناسب با هوش، تخیل و موقعیت های مجیطی و واکنش های والدین با آنها از 6 سالگی با دروغ گفتن آشنا می شوند و تا 10 سالگی کاملا بین حقیقت گویی به عنوان یک کار صحیح و دروغ گویی به عنوان یک کار نادرست تفاوت می گذارند.

علت دروغ گویی در کودکان بسیار زیاد است اما برخی از علت ها بیشتر دیده شده است و به آنها اشاره می کنیم.

1- تفاوت واقعیت و تخیل: برخی از کودکان دروغ نمی گویند بلکه نمی توانند بین واقعیت و تخیل خود تفاوت قائل شوند. ذهن این کودکان به این شکل است که هر چه در ذهن دارند را بر زبان می آورند اما والدین با واکشن های اشتباه سعی می کنند گفته کودک را تصحیح کنند و او را از دروغ گویی بر حذر دارند.

2- آموزش دروغ گویی توسط والدین: بر برخی مواقع والدین خود دروغ را به کودک آموزش می دهند. به عنوان مثال در حضور کودک از ویژگی های کودک که فاقد آن است صحبت می کنند. اگر به کودک اجازه ندهیم در جمع اضهار نظر کند و او را به سکوت داوار کنیم، کودک به دروغ گفتن روی می اورد.


بیشتر بخوانید: با بچه ای که دروغ میگوید چگونه رفتار کنیم


3- نبودن امنیت روانی: در برخی از کودکان دروغ گویی نشانه اعتشاش درونی و نبود امنیت روانی است ، وقتی که کودک خود را در معرض خطر یا تهدید ببیند اگر شیوه صحیح با آن را بلد نباشد سعی می کند با دروغ گفتن احساس امنیت کند. به طور مثال وقتی کودک وسیله ای را بشکند و مورد تنبیه شدید والدین قرار بگیرد باعث می شود اگر دفعه بعدی این کار را انجام داد با دروغ آن را از خود دور کند و احساس آرامش کند.

4- عدم احساس اعتماد به نفس: گاهی کودک احساس اعتماد به نفس نمی کند و درد حقارت باعث می شود که برای ترمیم شخصیت خود دروغ بگوید. این موضوع بسیار مهم است زیرا این دروغ گویی باعث می شود کودک را از شخصیت واقعی خود به یک شخصیت غیر واقعی تبدیل کند. در چنین شرایطی زمینه بروز اختلالات شخصیتی و ناسازگاری های اجتماعی در کودک ایجاد می شود و سلامت روانی کودک با خطر جدی روبرو می شود.

آزمایش والدین: در برخی از موارد می باشد که کودک برای آزمایش والدین دروغ می گوید تا واکنش های آنها را بسنجد. در این مواقع لازم است والدین به جای نشان دادن واکنش تند و شدید می بایست تلاش کنند تمرکز کودک را از روی موضوع دروغگویی به راست گویی تغییر دهند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.