شفا مگ

اسپوروتریکوز

اسپوروتریکوز نوعی بیماری عفونت قارچی می باشد که باعث زخم و آبسه در پوست، غدد لنفاوی و عروق لنفاوی می گردد و در مزرعه داران و باغداران بیشتر شایع است.اسپوروتریکوز واگیر دار نمی باشد و از فردی به فرد دیگری سرایت نمی کند. این بیماری در مردان شایع تر است.

اسپوروتریکوز
  1. علائم اسپوروتریکوز
  2. علت اسپوروتریکوز
  3. درمان اسپوروتریکوز

علائم اسپوروتریکوز

علائم در مراحل اولیه یک ندول کوچک زیر پوست انگشتان ظاهر می شود که قابل حرکت و بدون درد می باشد. ندول طی چند روز یا چند هفته بزرگ شده و دارای زخم صورتی رنگ می شود.

همچنین از علائم دیگر اسپوروتریکوز ندول های تیره ای است که در مسیر عروق لنفاوی تخلیه کننه ناحیه ظاهر می شود.در موارد نادر سرفه همراه با خلط می تواند از علائم آن باشد.

علت اسپوروتریکوز

علت این بیماری عفونت توسط قارچی به نام اسپوروتریکوز شنکی است و این قارچ در خاک، خزه مردابی، علف های هرز زندگی می کند.
از عوامل تشدید کننده اسپوروتریکوز سابقه بیماری سل، مشاغلی که با گیاهان ، خاک سر و کار دارند مانند کشاورزان و سرکوب ایمنی ناشی از بیماری یا دارو ها می باشد.

درمان اسپوروتریکوز

برای تشخیص اسپوروتریکوز می بایست تست های تشخیصی شامل کشت آزمایشگاهی چرک حاصل از ضایعات می باشد. در برخی موارد برای رد سایر اختلالات مانند سل، سارکوئیدوز استئومیلیت باکتریایی تست های دیگری انجام می شود.

معمولا ضایعات بوجود آمده با درمان حدودا در عرض 2 ماه پس از بهبود، قابل درمان است، ولی بهبودی 6 ماه طول می کشد. البته میزان کشندگی در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است زیاد می باشد.

برای درمان دارویی پزشک از داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول، ایتراکونازول و آمفوتریسین B می باشد.

معمولا بیمار محدودیتی برای انجام فعالیت های روزانه ندارد و همچنین رژیم غذایی خاصی نیز لازم نمی باشد.همچنین اگر دچار کاهش وزن غیر قابل توجیه و تب 38.3 درجه داشتید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.