شفا مگ

علائم سرطان معده و روده

سرطان یکی از عامل های مرگ و میر در دنیای امروز شده است که اغلب افراد به ان بی توجه هستند و به علت همین بی توجهی افراد زیادی در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.یکی از انواع سرطان ها سرطان دستگاه گوارش می باشد که انواع مختلفی دارد.دستگاه گوارش شامل بخش های مختلفی میباشد که هر کدام از این بخش ها می توانند دچار این بیماری مرگبار شوند. در ادامه با انواع سرطان های دستگاه گوارش و علائم ، عوامل پر خطر و راه های پیشگیری از آنها را بخوانید.

سرطان های شایع دستگاه گوارش
  1. سرطان چیست؟
  2. سرطان مری
  3. سرطان روده کوچک
  4. سرطان روده بزرگ
  5. سرطان لوزالمعده
  6. سرطان معده

سرطان چیست؟

سرطان یک اختلال سلولی است که در زمان رشد طبیعی و حذف سلول های قدیمی در بدن رخ می دهد. سلول های جدید زمانی که جایگزین سلول های قدیمی می شوند، سلول های قدیمی در جای خود باقی می مانند و یا زمانی که بدن به سلول جدید احتیاج ندارد باز سلول جدید تولید می شود. این سلول ها باعث توده های اضافه می شوند که به آنها تومور یا غده گویند که می توانند بدخیم یا خوش خیم باشند.

تومورهایی که بدخیم هستند باعث سرطان می شوند و سلول های سرطانی وارد جریان خون شده و تومورهای جدیدی را در قسمت های دیگر بدن ایجاد می کنند.

سرطان مری

مری یکی از اعضای دستگاه گوارش می باشد که به شکل لوله 25 سانتی در قفسه سینه قرار دارد که عضوی از دستگاه گوارش است که غذا را به معده می رساند. سرطان مری معمولا از سلول های لایه درونی مری شروع می شود و به تدریج به داخل مری و بافت های اطراف آن منتقل می شود.

علائم سرطان مری

سرطان مری در مراحل اولیه اصولا علامتی را نشان نمی دهند اما زمانی که رو به پیشرفت می رود باعث گیر کردن غذا در گلو می شود و همچنین نوشیدن مایعات نیز دشوار می شود.

علائم شایع سرطان مری درد هنگام بلع، توده و برجستگی در گلو ، درد قفسه سینه و ناحیه پشت کمر، کاهش وزن، سوزش سر دل، گرفتگی صدا، سرفه مزمن، استفراغ و سکسکه می باشد.

تشخیص سرطان مری

برای تشخیص سرطان مری، پزشک علاوه بر آزمایشات بالینی و سوابق خانوادگی برای بیمار آزمایش خون، تست بلع،آندوسکوپی و نمونه برداری تجویز می کند.

درمان سرطان مری

برای درمان سرطان مری بر حسب پیشرفت آن درمانی تجویز می شود و این درمان ها شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی است. عمل جراحی برای مراحل اولیه سرطان مناسب است.

پیشگیری از سرطان مری

برای پیشگیری از دچار نشدن به سرطان مری می بایست از مصرف الکل، دخانیات، چای داغ، ترشیجات و مواد پرچرب، مواد غذایی پر نمک یا دودی خودداری کنید و مصرف فیبر ، سبزیجات و میوه های تازه را به لیست غذایی خود اضافه کنید

سرطان روده کوچک

روده کوچک شش متری که بین معده و روده بزرگ قرار دارد و برای هضم و جذب مواد غذایی می باشد.سرطان روده کوچک انواع مختلفی دارد که اغلب در بخش دوازدهه ایجاد می شود.

عواملی که باعث ایجاد سرطان روده کوچک می شوند شامل سنین بالا، سابقه خانوادگی، الکل، بیماری لیاک، بیماری کرون، سرطان روده بزرگ، رژیم نامناسب، فیبر کم، مصرف زیادی قند و شکر می باشد. این سرطان در مردان بیشتر شایع است.

علائم سرطان روده کوچک

درد شکمی همرا با تهوع، نفخو کاهش اشتها می تواند از علائم سرطان روده کوچک باشد. خستگی، کم خونی ناشی از فقر آهن، تهوع و استفراغ شدید به دلیل انسداد روده کوچک ، مشاهده خون در مدفوع و زردی پوست نیز می تواند از نشانه های پیشرفت این سرطان باشد.

تشخیص سرطان روده

برای تشخیص پزشک ابتدا معاینات فیزیکی و سابقه خانوادگی را بررسی کرده و سپس برای تشخیص دقیق آزمایش خون، اندوسکوپی، سی تی اسکن یا سونوگرافی و کولونوسکوپی تجویز می کند.

درمان سرطان روده

برای درمان سرطان روده از روش های پرتو درمانی ، شیمی درمانی استفاده می شود و برای برداشتن تومور و بخش سرطانی از جراحی استفاده می کنند.

پیشگیری از سرطان روده

برای پیشیگری از سرطان روده باید اگر سابقه خانوادگی دارید باید مدام تحت نظر پزشک باشید و همچنین کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند باید از رژیم های غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند. مصرف غذاهای فیبر دار، میوه و سبزیجات برای پیشگیری از این سرطان بسیار مناسب است

سرطان روده بزرگ

روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش می باشد وظیفه گرفتن آب و مواد مغذی از غذاهای هضم شده و دفع مابقی آن می باشد. سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد که به آرامی رشد می کند.

از عوامل پر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ رژیم غذایی پرچرب و مصرف نکردن فیبر، سبزیجات و میوه و غلات می باشند و همچنین فعالیت بدنی کم و چاقی می تواند از عوامل پر خطر باشد. البته کسانی که دارای سابقه خانوادگی سرطان روده دارند و همچنین دچار بیماری های پولیپ روده، کولیت اولسروز و سابقه سرطان تخمدان و رحم و پستان هستند در خطر ابتلا به این سرطان می باشند.

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ در مرحله اول بیماری مانند سرطان های دیگر دستگاه گوارش هیچ علائمی ندارد و در زمان پیشرفت علائمی مانند احساس خستگی ، کاهش اشتها، کاهش وزن و تغییر در دفعات اجابت مزاج، یبوست، اسهال،خون در مدفوع، کاهش قطر مدفوع، خونریزی مقعد، ناتوانی در تخلیه کامل مدفوع، درد شکم ، استفرا و زردی چشم نشان می دهد.

تشخیص سرطان روده بزرگ

برای تشخیص این سرطان علاوه بر معاینات فیزیکی ، پزشک آزمایش های خون، کولونوسکوپی، پروکتوسکوپی ، اندوسکوپی ، سی تی اسکن و نمونه برداری را انجام می دهد

درمان سرطان روده بزرگ

برای درمان این سرطان اگر غربالگری به موقع انجام شود می توان پولیپ های پیش سرطانی و پولیپ هایی که در مراحل اولیه سرطان هستند را خارج کرد. درمان این سرطان پرتودرمانی ، شیمی درمانی و جراحی می باشد که با توجه به وضعیت بیمار انجام می شود.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

مصرف میوه، سبزیجات تازه، حبوبات، غلات، مصرف گوشت ماهی ، نوشیدن آب زیاد ، مواد غذایی آبپز، ترک مصرف الکل و دخانیات و ورزش می باشد

سرطان لوزالمعده

لوزالمعده یا پانکراس از عضو های دستگاه گوارش می باشد که در بالای معده قرار دارد و با ترشح آنزیم باعث هضم غذا می شود و همچنین هورمون انسولین برای کنترل قند خون ترشح می کند. سرطان لوزالمعده بر روی غدد ترشح کننده ایجاد می شود که بیشتر سرطان های لوزالمعده بر روی غده بیرونی می باشد.

سن بالا ، دیابت، سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ و لوزالمعده، التهاب مزمن لوزالمعده می تواند از عوامل پر خطر برای سرطان لوزالمعده باشد

علائم سرطان لوزالمعده

سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه علامتی ندارد و مراحل پیشرفته تر نشانه هایی چون احساس درد در بخش فوقانی شکم یا پشت، زرد شدن پوست و چشم ، تیرگی ادرار، احساس ضعف، کاهش اشتها و کاهش وزن نشان دهد.

تشخیص سرطان لوزالمعده

برای تشخیص پزشک ابتدا سوابق خانوادگی و معاینات پوست و چشم ، لمس ناحیه شکم انجام داده و سپس برای تشخیص بیشتر آزمایش خون، ادرار ، مدفوع و همچنین سونوگرافی و سیتی اسکن را انجام می دهد.

درمان سرطان لوزالمعده

این سرطان در مراحل اولیه امکان درمان دارد و با توجه به مرحله سرطان می توان از روش های جراحی، پرتودرمانی وشیمی درمانی استفاده کرد.

سرطان معده

سرطان معده دومین سرطان شایع در مردان می باشد که معمولا از لایه مخاطی معده شروع می شود. البته این سرطان در زنان به عنوان چهارمین سرطان رایج شناخته می شود.

از عواملی که خطر سرطان معده را بیشتر می کند شامل تغذیه نامناسب، مصرف نمک زیاد، گوشت قرمز ، مواد کنسروی، خوراکی های نیترات دار، فست فود، مواد غذایی ذغالی و سرخ شده، خوارکی های مانده، کمبود ویتامین E و آنتی اکسیدان ها، استعمال دخانیات ، عفونت هلیکوباکترپیولی ، سابقه خانوادگی است.

همچنین افرادی که مشاغلی همچون فلز کاری و جوشکاری دارند و همینطور افرادی که گروه خونی A دارند در معرض خطر سرطان معده می باشند.

علائم سرطان معده

سرطان معده ابتدا فقط به شکل سوء هاضمه ، تهوع، درد خفیف معده، بی اشتهایی، ترش کردن نمایان می شود. درمراحل پیشرفته علائمی مانند کاهش وزن، خون در مدفوع، مدفوع سیاه و استفراغ خونی به همراه دارد.

تشخیص سرطان معده

برای تشخیص سرطان معده پزشک علاوه بر معاینات فیزیکی و سوابق خانوادگی برای تشخیص دقیق از طریق اندوسکوپی، سی تی اسکن ، ام ار ای و اولتراسونوگرافی صورت می گیرد.

درمان سرطان معده

برای درمان این سرطان با توجه به مرحله سرطان روش هایی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی تجویز می شود.

پیشگیری از سرطان معده

مصرف غلات کامل، سبزیجات و میوه، مرکبات می تواند به پیشگیری از سرطان معده کمک کرد. اگر دچار میکروب هلیکوباکترپیلوری هستید برای از بین بردن آن اقدام باید شود زیرا آن هم می تواند علاوه بر زخم معده باعث سرطان نیز شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.