شفا مگ

آمپیم چیست

آمپیما یا پلوریت چرکی به وضعیتی گفته می شود که چرک در ناحیه بین ریه و سطح داخلی دیواره سینه به نام فضای پلور تجمع پیدا کند که معمولا بعد از ذات الریه بروز می کند. در این حالت باید چرک را از فضای پلور به وسیله سوزن یا عمل جراحی خارج کرد.فضای پلور به طور معمول دارای مایع می باشد و مایعات به باکتری هایی که باعث ایجاد پنومونی یا عفونت کرده اند ، الوده می شوند و باعث غلیظ شدن آن می شود.این غلظت باعث می شود که ریه ها و حفره قفسه سینه به هم بچسبند. در این زمان ممکن است ریه های شما نتوانند به طور کامل تورم کنند و منجر به مشکلات تنفسی می شود.از علائم آمپیم می توان به تنگی نفس، سرفه خشک، درد قفسه سینه در هنگام تنفس و تب آشاره کرد.

آمپیم چیست
  1. علت آمپیم
  2. علائم شایع آمپیم
  3. تشخیص آمپیم
  4. درمان آمپیم

علت آمپیم

آمپیما می تواند بعد از ابتلا به پنومونی ایجاد شود.بسیاری از انواع مختلف باکتری ها ممکن است باعث ذات الریه شود.البته در بعضی موارد آمپیما به دلیل جراحی روی قفسه سینه اتفاق می افتد که می تواند باکتری ها از طریق ابزار پزشکی به حفره پلور منتقل شود.

عفونت ریه یا قفسه سینه در زمان ابتلا به به بیماری های ذات الریه ، سل یا آبسه ریه از علت شایع ایجاد آمپیما است. روی هم خوابیدن ریه یا آسیب به قفسه سینه و همچنین وجود سرطان در نقاط مختلف بدن می تواند ایجاد آمپیما کند.

در بعضی از موارد علت های دیگری همچون بیماری کلیه، بیماری کبد، تغذیه نامناسب، سیگار کشیدن و خستگی یا کار زیاد می تواند باعث ایجاد آمپیما شوند.

علائم شایع آمپیم

علائم آمپیم می تواند به شکل ساده و پیچیده ظاهر شوند که آمپیم ساده در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد که چرک در بدن آزاد باشد. این علائم شامل تنگی نفس، سرفه خشک، تب، تعریق ،درد قفسه سینه هنگام تنفس، سردرد، گیجی،از دست دادن اشتها می باشد.

علائم های آمپیم پیچیده در مرحله بعدی بیماری نمایان می شود. در این حالت التهاب شدید تر می شود و بات اسکار ممکن است حفره سینه را به حفره های کوچکتر تقسیم کند که این مرحله درمان هم دشوارتر است.در این حالت علائمی همچون سختی در تنفس، کاهش صدای تنفسی، کاهش وزن و درد قفسه سینه می باشد.

تشخیص آمپیم

برای تشخیص آمپیم پزشک ممکن است در صورت عدم درمان ذات الریه مشکوک به آمپیم شود. ابتدا برای تشخیص به صدای تنفس ریه شما گوش می دهد و برای تشخیص دقیقتر آزمایش های لازم را تجویز می کند. برای تشخیص آزمایش هایی نظیر سی تی اسکن برای تشخیص قطعی آمپیم انجام می دهد و بعد از تشخیص آمپیم با سنوگرافی از قفسه سینه میزان مایعات و محل دقیق را تشخیص می دهد. آزمایش خون نیز برای شمارش تعداد گلبول های سفید خون انجام می شود که بالا بودن میزان گلبول سفید نشان از عفونت می باشد.

درمان آمپیم

درمان آمپیم برای از بین بردن چرک از پلور و درمان عفونت انجام می شود.برای از بین بردن چرک و عفونت از آنتی بیوتیک استفاده می شود. تشخیص آنتی بیوتیک توسط پزشک به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت دارد.

توراسنتز جلدی:در موارد اولیه آمپیم یک سوزن به فضای پلور وارد می شود و مایعات تخلیه می شود که به این روش توراسنتز جلدی گفته می شود.

توراکوستومی: این روش درمان جراح یک لوله پلاستیکی را بین دو دنده داخل سینه قرار می دهد و سپس لوله را به دستگاه مکش وصل کرده و مایعات را خارج می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.