شفا مگ

علت خواب رفتن دست و پا

خواب رفتن دست یا پا را بیشتر افراد تجربه کردند و بعد از مدتی این مشکل حل می شود.علت خواب رفتن دست و پا در خواب شایع می باشد که به دلیل کاهش جریان خون در دست و پا می باشد که با تغییر حالت خواب می توانید آن را برطرف کنید.بعضی از علت ها به خاطر صدمه به عصب ها می باشد و زمانی که عصب ها آسیب ببینند باعث خواب رفتن دست و پا می شود.اما اگر خواب رفتن دست یا پا طولانی و به طور مکرر تکرار شد نشانه مشکلاتی در بدن می باشد که باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.در ادامه با علت های خواب رفتن دست و پا بیشتر آشنا شوید.

علت خواب رفتن دست و پا

1- گردش ضعیف خون: از شایعترین خواب رفتن دست و پا در خواب است که به علت کاهش جریان خون در دست و پا می باشد که با تغییر دادن حالت خواب می توانید آن را رفع کنید.

2- دیابت: سوزن سوزن شدن دست و پا در خواب حتی و حتی در بیداری ممکن است به دلیل دیابت باشد. دیابت مهمترین بیماری مربوط به اعصاب محیطی می باشد که در باعث اختلال در تغذیه اعصاب می شود. خواب رفتگی پا در بیماری دیابت به دلیل طولانی بودن عصب بیشتر می باشد و همچنین می تواند دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز کردن دست و پا نیز شود

3- سندرم تونل کارپل:بیماری سندرم تونل مچ دست باعث خواب رفتن دست می شود.در این نوع سندرم فرد ممکن است شب به دفعات با حالت خواب رفتگی دست از خواب بیدار می شود. این سندرم زمانی ایجاد می شود که اعصاب مچ دست که به پنجه و نوک انگشت می روند بر اثر کار زیاد یا عوامل دیگری نظیر کم کاری تیروئید، حاملگی و دیابت باعث آسیب دیدگی می شود.

4- آرتریت: بیماری آرتریت می تواند باعث التهاب و درد در مفاصل بدن شود و باعث تحریک و اسیب به اعصاب ناحیه مفاصل می وشد.

5- بیماری گیلن باره: بیماری گیلن باره نوعی بیماری است که به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود و باعث ضعف ماهیچه و بی حسی و گزگز شدن دست می شود.از علائم گیلن باره می توان خواب رفتن دست و پا، کرختی و بی حسی باشد.

6- مسمومیت دارویی: مسمومیت های دارویی نیز ممکن است باعث اختلال در اعصاب محیطی شود و باعث خواب رفتن دست و پا شود

7- مسمومیت با فلزات سنگین: خوردن یا تنفس فلزات سنگین مانند جیوه، سرب نیز می تواند باعث خواب رفتن دست و پا شود.

8- مسمومیت ویتامینی: این نوع مسمومیت می تواند بر روی گروه های ویتامین B ایجاد شود. با توجه به بی خطر بودن ویتامین های گروه B ، اما استفاده بیش از حد ویتامین B6 می تواند مسمومیت ایجاد کند که این مسمومیت باعث بی حسی دست و پا می شود.

9-بیماری ام اس: بیماری های عصب مرکزی نخاع می تواند باعث خواب رفتن و بی حسی دست و پا شود که بیماری ام اس نیز همین علائم را ایجاد می کند.

برای پیشگیری از خواب رفتن دست در زمان خواب می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • در زمان خواب دست ها را زیر بالش یا سر قرار ندهید.
  • روی دست نخوابید زیرا باعث قطع گردش خون می شود.
  • کف دست را هنگام خواب مشت نکنید.
  • در زمان خواب رفتن دست آن را روی قلب قرار دهید تا بی حسی برطرف شود
  • ورزشهای مخصوص برای تقویت شانه، گردن و دست را انجام دهید.
  • از بالش نرم استفاده کنید و از بالش زیر زانو نیز استفاده کنید و سعی کنید به پشت بخوابید.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.