شفا مگ

فرق شیر مادر و شیرخشک

شیر مادر دارای خواص بیار زیادی برای نوزاد می باشد.خواص شیر مادر می تواند باعث شود نوزاد به بسیاری از بیماری ها دچار نشود.خواص شیر مادر برای پوست نوزاد بسیار مفید است و همچنین باعث می شود که از بیماری های نظیر دیابت نوع 2 در امان باشند. البته شیر خشک ترکیباتی مشابه شیر مادر را دارد.نوزادان غالبا هر 8 تا 12 ساعت یک بار شیر مصرف می کند و هر 10 دقیقه از هر سینه مادر شیر می خورد.در ادامه با فواید شیر مادر، تفاوت شیر مادر با شیر خشک و همچنین مقدار شیر مادر برای تغذیه نوزاد آشنا می شوید.

فرق شیر مادر و شیرخشک
  1. فواید شیر مادر چیست؟
  2. فواید شیر مادر برای مادر
  3. تفاوت شیر مادر با شیر خشک
  4. مواد موجود در شیر مادر
  5. مقدار شیر مادر برای تغذیه نوزاد

فواید شیر مادر چیست

شیر مادر از لحاظ تاثیر بر روی کودکان بسیار بیشتر از شیر خشک می باشد. شیر مادر می تواند بر روی ضریب هوشی نوزاد اثر مثبتی بگذارد. همچنین شیر مادر باعث عملکرد بهتر ریه های نوزاد و جلوگیری از تنگی نفس در نوزاد می شود.

شیر مادر سرشار از اسید های چرب، قند لاکتوز ، آب و اسید آمینه می باشد. شیر مادر از نوزاد در برابر پنومونی، مسمومیت غذایی، عفونت های میکروبی، آنفلوآنزا،عفونت گوش، الرژی، جوش محافظت می کند.

علاوه بر فواید شیر مادر، مکیدن سینه مادر می تواند به رشد فک نوزاد کمک کند و باعث می شود فک محکم و دندان های سالم خواهند داشت.همچنین گرمی سینه مادر باعث می شود نوزاد شیر بیشتری بخورد.

از سوی دیگر کودکانی که از شیر مادر مصرف کردند ، تا 15 سالگی کمتر دچار دیابت نوع یک، بیماری ام اس، بیماری قلبی و سرطان می شوند. همچنین شیر مادر می تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی را در نوزاد کم کند.

شیر مادر ترکیبی از پروتئین ، چربی و کربوهیدرات است که برای بدن لازم است و چربی موجود در شیر مادر به رشد مغز نوزاد کمک زیادی می کند.

فواید شیر مادر برای مادر

همانطور که مصرف شیر برای نوزاد بسیار مفید است، مصرف شیر توسط نوزاد برای مادران نیز بسیار مفید است.شیردهی احتمال بارداری مجدد را کامش می دهد. همچنین مادرانی که به نوزاد خود شیر داده اند از بیماری پوکی استخوان، سرطان سینه، سرطان رحم، دیابت نوع 2 در آمام می باشند.

کاهش وزن مادر یکی از فواید شیردهی به نوزاد می باشد،زیرا برای ساخت شیر توسط بدن مادر کالری زیادی مصرف می شود و در نتیجه افزایش وزن دوران بارداری را کاهش می دهد.مادری که شیر به کودک خود می دهد از نظر روحی و جسمی رشد می کند و کمتر دچار خستگی و اضطراب می شود.

تفاوت شیر مادر با شیر خشک

پروتئین و چربی که در شیر مادر وجود دارد بهتر از شیر خشک هضم می شود.البته ترکیبات شیر خشک تا اندازه ای شبیه به ترکیبات شیر مادر است اما با این تفاوت که مقدار مواد مغذی آن برای همه نوزادان یکسان است ولی در شیر مادر متناسب با نوزاد می باشد.
یکی از تفاوت های شیر مادر با شیر خشک این است که نوزادانی که در 3 ماه اول زندگی از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از نوزادان مصرف کننده با شیر خشک مبتلا به دیابت وابسته به انسولین خواهند شد.

نوزادانی که شیر مادر مصرف کرده اند نسبت آنهایی که شیر خشک مصرف کردند کمتر دچار پرفشاری و بیماری قلبی می شوند. یه نکته جالب این است که نوزاد وقتی از سینه مادر شیر می خورد، وقتی خسته شد می تواند مدتی صبر کند و بعد شروع به مکیدن کند. اما از شیشه شیر این اتفاق نمیافتد.

مواد موجود در شیر مادر

در اولین روز تولد، کلستروم ( colostrum) که مایعی زرد رنگ و غنی از آنتی بادی است از سینه مادر خارج می شود. این مایع، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از او در مقابل بیماری ها محافظت می کند.

هنگامی که نوزاد سینه مادر را مک می زند، در ابتدا، شیر آبکی و شیرین می باشد. بعد از مقداری مک زدن، شیر چرب تر و سفت می شود و احتیاجات نوزاد را برای رشد تامین می نماید.

شیر مادر بر اساس تغییرات آب و هوا تغییر می کند، مثلا در هوای گرم، نوزاد احتیاجی به آب ندارد، زیرا ترکیب شیر مادر تغییر می کند.

شیر مادر دارای مواد مغذی، آنتی بادی، هورمون، آنتی اکسیدان و دیگر موادی است که نوزاد به آن احتیاج دارد.شیر مادر از مواد مغذی موجود در خون و ذخیره غذایی بدن مادر تامین می شود.یک مادر سالم روزانه ۶۴۴ تا ۷۵۶ گرم شیر تولید می کند. برای تولید این مقدار شیر، ۵۰۰ کالری انرژی لازم است.شیر مادر دارای ۳۳۰ میلی گرم کلسیم در هر لیتر است.

مقدار شیر مادر برای تغذیه نوزاد

  • نوزاد غالبا هر ۸ تا ۱۲ ساعت یک بار، شیر می خواهد.
  • نوزاد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از هر سینه مادر شیر می خورد.
  • نوزاد باید حداقل ۶ عدد پوشک را در روز خیس کند.
  • در ماه اول، نوزاد حداقل ۳ بار در روز مدفوع می کند. مدفوع نوزاد زرد و نرم می باشد.
  • نوزادان در ابتدا، وزن کم می کنند. اما در عرض ۲ هفته تغذیه با شیر مادر، به وزن اولیه خود می رسند.
  • نوزاد از ابتدای تولد تا ۴ ماهگی، باید ۱۱۳ تا ۱۱۷ گرم در هفته، وزن زیاد کند
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.