شفا مگ

مواد غذایی که باعث نفخ می شوند

مواد غذایی نفاخ کدامند؟ بسیاری از مواد غذایی حاوی ویتامین ها و فیبر می باشند و فواید زیادی برای بدن ما دارند. اما بعضی از این مواد غذایی را نباید خام مصرف کرد.مصرف خام بعضی از مواد غذایی باعث بروز نفخ می شوند.همچنین بعضی از مواد غذایی مانند نوشابه های گازدار هم برای بدن مضر می باشند و همچنین باعث تورم در معده می شوند.در ادامه با برخی از مواد غذایی که باعث مشکلات روده ای می شوند و همچنین ایجاد نفخ در شکم می کنند آشنا شوید.

مواد غذایی که باعث نفخ می شوند
  1. نوشابه های گازدار
  2. حبوبات را خام مصرف نکنید
  3. سبزیجات خام و ورم معده
  4. کلم باعث نفخ می شود
  5. خوراکی های چرب و نفخ شکم

نوشابه باعث نفخ می شود

این نوشابه های حاوی مقدار زیادی گاز هستند که بلافاصله پس از مصرف باعث تورم معده می شوند. همچنین از نظر ارزش غذایی مطلوب نیستند و مقدار زیادی شکر دارند. در مورد آب گازدار نیز باید گفت که معمولا سرشار از نمک هستند که نفخ را تسهیل می کنند. از مصرف نوشابه های گازدار همراه با غذا پرهیز کنید و جرعه های کم میل کنید.

حبوبات را خام مصرف نکنید

حبوبات از جمله عدس و لوبیا بسیار مغذی هستند و معمولا پای ثابت رژیم غذایی متعادل محسوب می شوند. با این حال، به خاطر داشتن مقدار بالای فیبر و نشاسته سبب تحریک روده ها و ایجاد نفخ می شود. برای جلوگیری از این حالت نامطلوب، حبوبات را حداقل یک شب خیس کنید.

سپس آنها را صاف کرده و یک بار بگذارید در آب چند دقیقه بجوشد و مجددا آب را بیرون بریزید تا رنگ حبوبات روشن تر شود. پس از این مرحله بگذارید کاملا پخته شود. نکته طلایی اینکه هرگز هنگام پخت حبوبات نمک اضافه نکنید زیرا باعث سفت شدن پوست آنها می شود.

سبزیجات خام و ورم معده

میوه ها و سبزیجات برای کاهش وزن و حفظ سلامتی بسیار عالی هستند اما از آنجا که فیبر زیادی دارند، سبب ورم معده می شوند به خصوص اگر به آنها سیر یا پیاز خام اضافه شود. اگر تمایل به خوردن این خوراکی ها پس از غذا دارید، از سبزیجات پخته میل کنید و به آرامی خوب آنها را بجویید.

کلم باعث نفخ می شود

خانواده کلم ها مانند کلم بروکلی در معده حالت تخمیری پیدا می کنند و باعث نفخ می شوند. البته این سبزیجات کم کالری هستند و در برنامه بسیاری از رژیم های غذایی وجود دارند. راه برطرف کردن این مشکل، افزودن چند دانه زیره یا رازیانه هنگام پخت است که علاوه بر طعم و عطر دلپذیر، هضم مشکل را نیز کاهش می دهد.

خوراکی های چرب و نفخ شکم

همه خوراکی های چرب مانند چیپس، غذاهای سس دار و شیرینی های خامه ای باعث ایجاد نفخ می شوند. در نتیجه چنین خوراکی هایی نیز افزایش قطر شکم را به همراه دارند. این خوراکی ها را فقط در جشن ها و مهمانی ها میل کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.