شفا مگ

دلایلی که باعث ترک سریع سیگار می شود

کسانی که سیگار می کشند، هزاران بار دوستان و خانواده آنها برای ترک سیگار به آنها گفته اند.تمام افراد می دانند که سیگار باعث بیماری های زیادی از جمله سرطان، نفخ، برونشیت، سکته ، مشکلات قلبی می شود.قطعا برای جوانان توضیح دادن درباره عوارض طولانی مدت مصرف سیگار بسیار سخت است و قطعا آنها نمی پذیرند.بین ۸۰-۷۵ درصد از سیگاری ها می گویند که دوست دارند ترک کنند. ولی بین ۵ تا ۱۰ مرتبه تلاش ممکن است طول بکشد تا فرد به طور موفقی آن را ترک کند.در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که خطر آنها فراتر از خطرات سلامتی است تا با این موارد انگیزه ای برای ترک سیگار پیدا کنید.

دلایلی که باعث ترک سریع سیگار می شود

۱. بوی سیگار

کمتر کسی پیدا می شود که با بوی سیگار مشکلی نداشته باشد. سیگاری ها معمولاً خودشان از بوی بد سیگار روی لباس ها و موهایشان آگاهند و بوی نفسشان یکی از مهمترین حساسیت های افراد سیگاری است. در کمپین های رسانه ای متعددی بوسیدن یک فرد سیگاری با لیس زدن یک زیرسیگاری مقایسه شده است.

۲. حس بویایی و چشایی

اینکه بوی زیرسیگاری بگیرید تنها تاثیر سیگار بر روی بینی شما نیست. حس بویایی سیگاری ها به مرور زمان ضعیف تر می شود. همچنین سیگاری ها نمی توانند طعم بسیاری از غذاها را مثل قبل از شروع به سیگار کشیدن بچشند ولی این ضعیف شدن حس بویایی است که باعث می شود حس چشایی آنها هم دچار اختلال شود. نفس کشیدن در دود غلیظ سیگار برای حواس بدن سمی است.

بعضی از افراد سیگاری متوجه می شوند که غذاها دیگر طعم قبل را برایشان ندارد ولی این روند بسیار تدریجی صورت می گیرد و تشخیص آن دشوار است. ترک کردن سیگار حواس بویایی و چشایی آنها را دوباره به حالت قبل برخواهد گرداند.

سیگاری های بسیاری بعد از ترک سیگار گزارش می کنند که غذا خوردن برایشان به تجربه ای متفاوت تبدیل شده است. لذت غذا خوردن با ترک سیگار دوچندان می شود. و این اتفاق طی چند روز بعد از ترک آن می افتد و تا سه تا شش ماه پس از آن ادامه می یابد.

۳. پیری زودرس

یکی از عوامل مهم و اصلی پیری زودرس صورت کشیدن سیگار است. تغییرات پوستی مثل چرمی شدن پوست و ایجاد چروک های عمیق در افراد سیگاری زودتر اتفاق می افتد. براساس آکادمی پوست امریکا، سیگار کشیدن موجب تغییرات بیوشیمیایی در بدن می شود که روند پیری را تسریع می کند. بعنوان مثال، سیگار با ایجاد انسداد در رگ های خونی، بافت زنده پوست را از اکسیژن خالی می کند. در نتیجه این، خون به راحتی به اعضای شما ازجمله پوست نمی رسد. مشکل دیگر ایجاد لک هایی روی پوست دست و صورت بخاطر ترکیبات سمی موجود در دود سیگار است. همچنین فعالیت عضلاتی که مسئول داخل کشیدن اکسیژن یا پک زدن هستند، موجب ایجاد چروک دور دهان می شود.

۴. فشارهای اجتماعی

تحقیقی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسید، به دینامیک های سیگار کشیدن در یک شبکه اجتماعی بزرگ نگاه کرده است. این تحقیق که در دوره بین ۱۹۷۱ و ۲۰۰۳ انجام گرفته است، رفتار سیگار کشیدن و میزان تاثیری که افراد مرتبط با هم بر ترک سیگار دارند بررسی شده است. یکی از یافته ها نشان می دهد که سیگاری ها بیشتر به حاشیه شبکه های اجتماعی کشیده می شوند.

دلیل این عدم محبوبیت سیگار و پایین رفتن رتبه اجتماعی افراد سیگاری ریشه در بالا رفتن درک ما از مشکلات و عوارض سیگار نه فقط برای سیگاری ها بلکه برای کسانی که در کنار آنها نفس می کشند، دارد.

۵. پیدا کردن همسر

همه کسانی که به دنبال پیدا کردن شریک برای زندگی خود هستند، می دانند که یکی از شرط های اولیه بسیاری افراد این است که سیگاری نباشید. یک حس عمومی وجود دارد که افراد ترجیح می دهند که با فردی غیرسیگاری باشند تا با فردی که بوی یک زیرسیگاری کثیف و تنفر انگیز را می دهد.

۶. افزایش عفونت های جسمی

احتمالاً از خطرات درازمدت سیگار برای سلامتی باخبر هستید ولی آیا می دانستید که سیگار شما بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزاهای فصلی و سرماخوردگی هم قرار می دهد؟ مردم نمی دانند که سیگاری ها تا چه اندازه بیشتر از بقیه به بیماری های ویروسی، باکتریایی و سایر عفونت ها مبتلا می شوند.

موهای ریزی به نام سیلیا که دستگاه تنفسی را می پوشاند برای محافظت از ما دربرابر عفونت طراحی شده اند. سیلیا همیشه به طریقی موج می خورد که باکتری ها و ویروس هایی که وارد نای می شوند را می گیرد و آنها را به سمت بالا و بیرون هل می دهد و با سرفه ما بیرون می آیند و آنها را می بلعیم و با اسید معده نابودشان می کنیم.

یکی از تاثیرات سمی دود سیگار این است که سیلیا را فلج کرده و به همین ترتیب این مکانیزم دفاعی را نابود می کند. به همین دلیل است که سیگاری ها تا این اندازه بیشتر دچار عفونت می شوند. ولی طی یک ماه از ترک سیگار، سیلیا دوباره شروع به کار کردن می کند و نقش محافظتی خود را از سر می گیرد.

۷. خطری برای دیگران

گفته می شود که قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان ۵۰،۰۰۰ نفر را هر ساله می گیرد. جای تعجب نیست: بیش از ۴۵۰۰ ماده شیمیایی مجزا در هر پک از دود دخانیات وجود دارد و بیش از ۴۰ نوع از آنها سرطان زا شناخته شده اند.

حتی مقدار کمی از دود سیگار دیگران هم برای ابتلای فردی که بطور مداوم در معرض این وضعیت است کافی است تا منجر به حمله قلبی و سکته شود. مواد موجود در دود باعث می شوند پلاکت ها، ماده ای در خون که به لخته شدن آن کمک می کند، چسبناک شود. این خطر حملات قلبی را افزایش می دهد، تحقیقات متعددی نشان داده است که وقتی جامعه ای خود را از دود دخانیات دور کند، میزان ابتلا به حملات قلبی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد.

۸. تاثیر بر فعالیت فیزیکی

بسیاری از افراد سیگاری گزارش می کنند که به مرور زمان با کاهش توانایی برای کارهای خیلی ساده ای مثل بالا رفتن از پله ها یا ورزش های عمومی که قبلاً به راحتی انجام می دادند، روبرو هستند. حتی ورزشکاران جوان در وضعیت های جسمانی عالی اگر سیگار بکشند به خوبی سابق قادر به فعالیت نخواهند بود زیرا به مرور زمان سیگار باعث می شود ریه ها و قلب سخت تر کار کند.

۹. هزینه ها

اگر سیگاری هستید، حتماً می دانید که سیگار کشیدن فعالیتی پرهزینه است. قیمت یک پاکت سیگار در سراسر جهان متفاوت است ولی هزینه متوسط یک پاکت سیگار پنج هزار تومان و در بعضی مناطق تا ده هزار تومان است که البته این قیمت در سراسر جهان می تواند بالاتر یا پایین تر باشد.

چه کسی امروز آنقدر پول درمی آورد که بتواند به این صورت آن را کنار بگذارد؟ اگر در محلی زندگی می کنید که قیمت یک پاکت سیگار هفت هزار تومان باشد، شما سالانه ۳ میلیون تومان خرج کرده اید، علاوه بر سه روز بیماری بیشتر در سال، ۸٪ بازده کاری کمتر و ۱ میلیون تومان اضافه بابت هزینه های درمانی. هزینه های اقتصادی سالانه در ایالات متحده به ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد. و البته این اعداد و ارقام جای ضرری که کشیدن سیگار در دراز مدت می تواند روی شما بر جای بگذارد را نمی گیرد. خیلی مهم است که به آن نه به عنوان یک عادت بد که باید ترکش کنید بلکه به عنوان یک بیماری مزمن نگاه کنید که کل زندگی تان را تحت تاثیر قرار می دهد. و هیچ زمانی برای ترک آن بهتر از امروز نیست.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.