شفا مگ

داروهای طبیعی برای درمان سرفه

به طور کلی ، سرفه کردن یک عمل طبیعی است. سرفه کردن باعث میشود که خلط و محرک های دیگر از گلو خارج شود. با این حال سرفه میتواند نشانه ای از بعضی از شرایط مانند آلرژی ، عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. البته در بعضی اوقات سرفه به دلیل مشکلات در ریه نیست. بیماری ریفلاکس معده هم میتواند باعث سرفه شود.سرفه های ناشی از سرماخوردگی ، الرژی و عفونت های سینوسی را با بعضی از داروهای طبیعی خانگی درمان کنید. عفونت های باکتریایی به آنتی بیوتیک نیاز دارد. برای کسانی که ترجیح میدهند از مواد شیمیایی جلوگیری کنند چند داروی خانگی را ذکر میکنیم که میتوانند به شما کمک کنند.

داروهای طبیعی برای درمان سرفه
  1. درمان سرفه با عسل
  2. درمان سرفه با پروبیوتیک
  3. درمان سرفه با آناناس
  4. درمان سرفه با نعناع
  5. درمان سرفه با آویشن
  6. نمک و غرغره آب نمک
  7. نحوه جلوگیری از سرفه

درمان سرفه با عسل

عسل یک درمان بسیار موثر برای رفع گلودرد است. عسل میتواند سرفه ها را به راحتی درمان میکند و بر طبق مطالعات انجام شده عسل یک مهار کننده سرفه است و از بهترین داروهای سرفه میباشد.عسل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد که به پاکسازی باکتری ها یا هرگونه آلودگی که منجر به سرفه میشود کمک میکند.همچنین عسل خواص ضد التهاب و آرام بخشی دارد که گلوی ضخمی و تحریک شده توسط سرفه را تسکین میبخشد.

درمان سرفه با پروبیوتیک

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که میتوانند بسیاری از مزایای سلامتی را به وجود آورند. البته پروبیوتیک ها به طور مستقیم برطرف نمیکنند و به تعادل فلور دستگاه گوارش کمک میکنند. فلور دستگاه گوارش باکتری هایی است که در روده شما زندگی میکنند. این تعادل میتواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را در کل بدن پشتیبانی میکند. باکتری موجود در لبنیات میتواند احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا و حساسیت به آلرژی های گرده را کاهش دهد.

شیر غلیظ یک منبع بسیار عالی از لاکتوباسیل است که البته باید محتاط باشید زیرا ممکن است لبنیات ، خلط را ضخیم تر کند. در حال حاضر پروبیوتیک ها را میتوانید در ماست های حاوی پروبیوتیک بیابید.

درمان سرفه با آناناس

معمولا از آناناس به عنوان یک درمان سرفه فکر نمیکنید و به این دلیل است که هرگز اسمی از بروملین نشنیده اید. مطالعاتی وجود دارد که نشان میدهد بروملین ، آنزیمی است که فقط در ساقه و میوه اناناس یافت میشود و میتواند به سرکوب سرفه و همچنین شل شدن مخاط در گلو شما کمک کند.

برای بهره گیری بهتر از فواید آناناس ، یک تکه آناناس را بخورید یا آب اناناس را روزی سه بار بنوشید.همچنین مطالعاتی وجود دارد که میتوان از آناناس برای رفع سینوزیت و مشکلات سینوسی مبتنی بر آلرژی استفاده میشود.

البته مکمل های بروملین نباید توسط کودکان یا بزرگسالانی که رقیق کننده خون مصرف میکنند مصرف شود. و همینطور اگر از آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین استفاده میکنید میبایست در مصرف مراقب باشید زیرا باعث افزایش جذب آنتی بیوتیک میشود.

درمان سرفه با نعناع

برگهای نعناع به دلیل خاصیت درمانی که دارند به خوبی شناخته شده اند. نعناع ، گلو را آرام و به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمل میکند و به تجزیه مخاط کمک میکند. نعنا می تواند سرفه خشک را نیز درمان کند.میتوانید با نوشیدن دمنوش نعناع یا بخور نعناع روشن هایی برای بهبود سرفه میباشد. برای بخور نعناع ، برای هر 150 میلی لیتر اب گرم 3 قطره روغن نعناع اضافه کنید. یک حوله را روی سر خود بکشید و نفس عمیق بکشید.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی موثر برای سرفه


درمان سرفه با آویشن

آویشن میتواند به تسکین سرفه و همچنین برونشیت کوتاه مدت کمک کند. برگ آویشن حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید میباشد که باعث کاهش التهاب ماهیچه های گلو که در اثر سرفه کردن باعث التهاب شده اند کمک میکند.

برای تهیه دمنوش آویشن 2 قاشق برگ آویشن خرد شده را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بگذارید دم بکشد و سپس مصرف کنید.

نمک و غرغره آب نمک

این روش درمانی نسبتا ساده میباشد اما غرغره اب نمک میتواند گلوی خراشیده را تسکین دهد و باعث کاهش سرفه میشود. مخلوط 1.2 قاشق چایخوری نمک با 8 اونس آب گرم میتواند به تسکین سوزش کمک کند . البته این نکته را در نظر داشته باشید این مورد برای کودکان زیر 6 سال مناسب نیست.

نحوه جلوگیری از سرفه

علاوه بر یادگیری نحوه درمان سرفه ، میبایست این را بدانید که چگونه میتوان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. برای محافظت در برابر آنفولانزا به نکات زیر توجه کنید.

  • از تماس با دیگران که مریض هستند خودداری کنید. اگر میدانید که بیمار هستید از رفتن به محل کار یا مدرسه خودداری کنید تا به دیگران سرایت نکند.
  • در هنگام عطسه یا سرفه جلوی بینی و دهان خود را بگیرید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید تا آبرسانی منظم به بدنتان برسد.
  • مناطقی از خانه یا محل کار که مداوم در آن هستید را به طور مکرر تمیز کنید.
  • دستانتان را مرتبا بشویید ، به خصوص بعد از سرفه ، غذا خوردن یا مراقبت از کسی که مریض است.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.