شفا مگ

درمان درد رگ به رگ شدن پا

رگ به رگ شدن یک آسیب رباطی می باشد که به دلیل در وضعیت نامناسب قرار نگرفتن مفصل ایجاد می شود.عوامل زیادی باعث می شود رگ به رگ ایجاد شود مانند افتادن یا پرت شدن ، پیچ خوردن مفاصل و یا ضربه باعث رگ به رگ شدن می شود.در زمان رگ به رگ شدن احساس درد در آن محل خواهید داشت و باید مراقبت های ویژه برای درمان رگ به رگ شدن انجام داد.اگر زمانی رگ به رگ شدن اتفاق افتاد مهمترین رفتار بعد از این اتفاق محافظت، استراحت کردن ،قرار دادن یخ در آن محل می باشد.در ادامه با روش های درمان و کاهش درد و مراقبت های ویژه برای رگ به رگ شدن پا آشنا شوید.

درمان درد رگ به رگ شدن پا
  1. رگ به رگ شدن چیست
  2. نکات مهم برای درمان
  3. رفع درد رگ به رگ شدن پا
  4. چه زمانی به پزشک مراجعه کنم
  5. پیشگیری از رگ به رگ شدن پا

رگ به رگ شدن چیست؟

رگ به رگ شدن یک آسیب به رباط اطراف مفاصل است که به علت قرار گرفتن مفصل در یک وضعیت نامناسب می باشد. زمانی که مفصل در وضعیت درستی نباشد باعث می شود که رباط های اطراف مفصل تحت کشش زیادی قرار می گیرد.این کشش می تواند باعث پارگی های میکروسکوپی یا حتی پارگی های بزرگ در رباط ها شود. به این پارگی ها رگ به رگ گویند.
عوامل زیادی باعث می شود این نوع از جراحت ایجاد شود. به عنوان مثال افتادن یا پرت شدن پیچ خوردن مفاصل و یا ضربه می تواند باعث ایجاد رگ به رگ شدن می شود.

نکات مهم برای درمان رگ به رگ شدن پا

در زمان رگ به رگ شدن پا اغلب احساس درد خواهید کرد و برای مراقبت و کاهش درد درمان رگ به رگ شدن پا می بایست نکاتی را رعایت کنید.ابتدا سعی کنید از عضو اسیب دیده به شدت در مقابل آسیب های دیگر حفظ کنید.

استراحت کنید

 استراحت مهم است و در تسریع درمان عضو رگ به رگ شده موثر است. از آنجا که ممکن است خونریزی تا 24 ساعت ادامه داشته باشد، بهتر است به مدت یک تا دو روز به عضو آسیب دیده استراحت بدهید.

سعی کنید در هنگام خواب عضو رگ به رگ شده را در یک موقعیت ثابت نگه دارید، به عنوان مثال می توانید در رگ به رگ شدن پا، به کمک دو عدد بالش این کار را انجام دهید.

استفاده از کمپرس یخ

از آنجا که بافت رگ به رگ شده ممکن است دچار خونریزی شود، مهم است که این خونریزی را محدود کنید. این کار را می توانید با خنک نگه داشتن بافت انجام دهید. برای این منظور می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تکه های یخ را در داخل یک پلاستیک قرار دهید و آن را روی عضو آسیب دیده بگذارید.
  • در مواقع اضطراری می توانید از بسته های سبزیجات یخ زده داخل فریزر استفاده کنید.
  • می توانید از پک های یخ خنک کننده پزشکی استفاده کنید. این پک ها حاوی ژل خاصی هستند که می توانند باعث خنک شدن بافت آسیب دیده شوند.
  • بهتر است به مدت 15 دقیقه آن عضو را خنک کنید و به مدت 15 دقیقه این کار را متوقف کنید . سپس دوباره همین فرایند را انجام دهید.

فراموش نکنید که قبل از گذاشتن بسته های یخ بر روی پوست، یک حوله را به دور آن بپیچید. همیشه باید یک تکه پارچه بین وسیله خنک کننده و پوست وجود داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است پوست شما آسیب ببینید.

وسیله خنک کننده را قبل از آنکه رنگ پوست شما تغییر کند از روی پوستتان بردارید. اگر بعد از برداشتن وسیله خنک کننده از روی پوست، رنگ آن به حالت طبیعی خود بازنگشت، به پزشک مراجعه کنید.اگر مبتلا به دیابت هستید، مواظب باشید. قبل از خنک کردن بافت آسیب دیده، به منظور پیشگیری از اختلال در گردش خون، با پزشک مشورت کنید.

فشار عضو آسیب دیده

شما می توانید برای پیشگیری از حرکت کردن عضو آسیب دیده از بانداژ (باند پیچی کردن عضو آسیب دیده) استفاده کنید.

می توانید در ابتدا از باند های کشی استفاده کنید. زمانی که ورم عضو آسیب دیده بهتر شد، می توانید از باند های معمولی استفاده کنید.

اگر شما از بانداژ استفاده می کنید بسیار مهم است که مواظب اطراف بافت آسیب دیده باشید. اگر احساس می کنید که اطراف عضو آسیب دیده سرد شده و یا تغییر رنگ داده است باید بانداژ را باز کنید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده

ناحیه آسیب دیده نباید پایین تر از سطح بدن قرار بگیرد. پایین تر بودن عضو آسیب دیده باعث تجمع مایع شده و ایجاد درد می کند و فرایند درمان نیز به تاخیر می افتد.


بیشتر بخوانید: چگونه کبودی روی پوست را درمان کنیم


رفع درد رگ به رگ شدن پا

مهمترین درمان برای رگ به رگ شدن، محافظت، استراحت، یخ، فشار و بالا نگه داشتن عضو است.با این حال استفاده از مسکن های بدون نسخه نیز می تواند در تسکین درد به شما کمک کنند.

داروهای غیر استروئیدی ضدالتهابی نیز می توانند به کاهش التهاب، ورم و درد کمک کنند.البته التهاب، بخش مهمی از فرایند درمان است. التهاب حرکت دادن عضو آسیب دیده را محدود کرده و ترمیم بافت آسیب دیده را تسریع می بخشد.

برخی از پزشکان معتقدند که کاهش التهاب به کمک دارو ها می تواند باعث کاهش سرعت فرایند درمان شود. بهتر است از مصرف این گونه دارو ها در 24 تا 48 ساعت اولیه آسیب دیدگی خودداری کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

  • اگر رگ به رگ شدگی شما با درد و ورم شدید همراه است.
  • اگر یکی از مفاصل شما از حالت طبیعی خارج شده و قادر به تحمل وزن شما نمی باشد.
  • اگر پس از دو روز درد شما همچنان ادامه دارد و یا بدتر شده است.
  • اگر رگ به رگ شدگی شما پس از 4 روز بهبود پیدا نکرد.

پیشگیری از رگ به رگ شدن پا

برای پیشگیری از رگ به رگ شدن پا باید سعی کنید از عوامل خطرزا اجتناب کنید. این عوامل خطرساز عبارتند از:

  • دویدن بسیار سریع
  • ورزش بدون گرم کردن و انجام حرکات کششی
  • ورزش کردن و یا انجام کارهای خاص بدون استفاده از کفش مخصوص آن کار یا ورزش.
  • دویدن بر روی سطوح نا هموار و یا سخت
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.