شفا مگ

درمان خانگی بهبود سریع اسهال

اسهال یکی از ناراحت کننده ترین مشکلات در دستگاه گوارش است که قطعا هر فردی به آن مبتلا شده است.دلایل اسهال متفاوت می باشد و انواع مختلفی نیز دارد. برای بهبود اسهال در خانه می توانید از روش های درمان خانگی ، دارویی و مکمل ها استفاده کنید. در ادامه به درمان های خانگی اسهال می پردازیم.

درمان خانگی بهبود سریع اسهال
  1. خوراکی ها برای درمان اسهال
  2. برای درمان اسهال چه بخوریم
  3. غذاهای مضر برای اسهال

خوراکی ها برای درمان اسهال

برای درمان اسهال در خانه می توانید از میوه ها و گیاهان دارویی استفاده کنید تا بتوانید این مشکل گوارشی را به راحتی در خانه درمان کنید.

آب آلوئه ورا 

آب آلوئه ورا (حدود 2/1 فنجان 3 بار در روز): آلوئه ورا پوشش سیستم گوارش را ترمیم می کند و به راحتی تجزیه می شود.

تخم شربتی و تخم کتان

دانه های کتان و تخم شربتی (2-3 قاشق غذاخوری روزانه): فیبر محلول در دانه ها می تواند به کاهش حجم مدفوع کمک کند و فرکانس اسهال را کاهش دهد.

دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله برای درمان اسهال توصیه می شود. موسيلاژ يک اثر ضدالتهاب قوی را ايجاد می کند. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله همراه با یک قاشق غذاخوری ماست بخورید. یک و نیم قاشق چای خوری دانه های شنبلیله ، فلفل قرمز و دانه زیره سبز را مخلوط کنید، دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز برای تسکین سریع اسهال مصرف کنید.

سرکه سیب

یکی دیگر از درمان های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب است. این یک عامل مؤثر دربرابر باکتری هایی است که باعث اسهال می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد.

ماست

ماست، به ویژه آنهایی که حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع تر به ماست موز بیفزایید.

موز

در مواجهه با اسهال، مصرف موز رسیده به خاطر محتوای پکتین بالا، توصیه می شود. پکتین یک فیبر محلول در آب است که به کاهش اسهال کمک می کند. موز همچنین دارای پتاسیم است که الکترولیتی است که تعدادی از توابع حیاتی بدن را پشتیبانی می کند. چندین بار در روز موز رسیده بخورید تا اسهال کاهش یابد.

چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که می تواند از درد شکمی همراه با اختلالات معده مانند اسهال جلوگیری کند. همچنین در کاهش التهاب روده مفید است. چای بابونه را با یک قاشق چایخوری گل بابونه و یک قاشق چایخوری برگ نعناع در یک فنجان آب جوش 10 دقیقه خیس کنید. آن را چند بار در روز بخورید.

برنج سفید

برنج سفيد برای هضم راحت در طول اسهال توصیه می شود. علاوه بر این، می تواند به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کند.مقدار کمی برنج سفيد (بدون سس و ادویه) بخوريد. افزایش میزان برنج مصرفی اسهال را بهبود میدهد.

 سوپ هویج

سوپ هویج یک غذای پرحجم است و اثرات ضددرد دارد. سوپ هویج به ویژه برای کودکان که از اسهال رنج می برند، مفید است زیرا مواد غذایی ضروری را که در اثر اسهال از بین رفته اند، فراهم می کند.

  • 500 گرم هویح را بشویید و ریز کنید.
  • هویج را با بیش از نیم فنجان آب در حدود 15 دقیقه بپزید.
  • مایع را تخلیه کنید.
  • کمی نمک اضافه کنید.
  • هنگامی که از اسهال رنج می برید، روزانه این سوپ را به صورت تازه مصرف کنید.

آب و الکترولیت ها

مهم است که آب بدن و الکترولیت های خود را که حاوی سدیم، پتاسیم و کلرید هستند، جایگزین کنید. نوشیدنی الکترولیتی کامل را مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک و چهار قاشق چای خوری شکر به یک لیتر آب تهیه کنید. کمی آب پرتقال، آب لیمو یا جایگزین نمک برای پتاسیم اضافه کنید. در طول روز، این مخلوط را بنوشید.

روغن دانه سیاه

شما می توانید روغن دانه سیاه را برای درمان اسهال، یبوست، آسم، کولیک و گاز استفاده کنید. علاوه بر این، روغن دانه سیاه می تواند کرم های روده، گرفتگی بینی، دندان درد، سردرد، انگل، هموروئید یا بواسیر، سرفه، آلرژی، کاهش کلسترول، بهبود فشار خون، قاعدگی و کنترل تولد را کاهش دهد.

برای درمان اسهال، می توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید، می توانید یک لیوان ماست ساده با یک قاشق چایخوری از روغن دانه ی سیاه ترکیب کنید.مخلوط دو بار در روز برای از بین بردن علائم اسهال استفاده کنید.

سیب

یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است. این میوه غنی از مواد مغذی گیاهی و برخی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند سلامت را تقویت و از برخی بیماری هایی مانند اسهال جلوگیری کند. سیب فیبر بالایی دارد. سیب تازه واقعا در تامین فیبر و تسکین درد معده مفید است. شما می توانید سیب را به راحتی هضم کنید و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیشتری دریافت کنید. شما می توانید هر روز 2-3 سیب برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص شدن از اسهال را بطور کوتاه استفاده کنید.

آرد

آرد ماده ای قوی است و از ریشه ها، دانه ها و دانه های غلات ساخته شده است. این ماده معمولا در ساخت انواع غذاها، کیک ها و تقریبا از شمال آفریقا، هند، خاورمیانه، آمریکای شمالی، اروپا، اقیانوسی و غیره استفاده می شود. در واقع، آرد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای اسهال است. اما این ماده باید پردازش شود.

  • یک فنجان آب با آرد اضافه کنید. آن را اغلب بشویید و کمی نمک اضافه کنید، خوب هم بزنید.
  • آن را بلافاصله بنوشید تا علائم اسهال را کاهش دهید.

سیب زمینی

سیب زمینی به علت اموال ضد التهابی شگفت انگیز، یک عنصر مفید است. این غذا همچنین بدن را به خوبی چرب می کند و باعث کاهش درد، درد مفاصل، اگزما، از دست دادن وزن، کاهش کلسترول، بهبود سلامتی، بهبود زخم و بدن شما می شود. این عنصر در نشاسته عالی است و سیستم گوارشی را بهبود می بخشد، مدفوع را تشدید می کند و از اسهال جلوگیری می کند. راه استفاده از سیب زمینی برای اسهال عبارت است از:

  • دریافت 2 سیب زمینی شسته شده، پوست، و آنها را به مکعب های مختلف ریز ریز کنید.
  • اضافه کردن نمک به آن، آن را در طول روز مصرف کنید.

نمک و شکر

در کشف داروهای خانگی برای اسهال، باید شکر و نمک را به لیست اضافه کنید.  این محلول می تواند باعث آبرسانی الکترولیت های تعادل در طول اسهال شود. درمان اسهال با شکر و نمک چیست؟ دنبال آن هستید:

  • یک لیوان آب جوش داده و آن را با دمای اتاق سرد کنید.
  • اضافه کردن ½ قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری شکر در آب.
  • تا زمانی که نمک و شکر حل شوند، اغلب آن را مخلوط کنید.
  • بلافاصله بنوشید و آن را چند بار در روز استفاده کنید.

آب نارگیل

یک لیوان آب نارگیل را دوبار در روز بخورید. برای دفع آب بدن ناشی از اسهال، برای چند روز بخورید. اسهال اغلب می تواند منجر به کم آبی شود. در چنین مواردی، آب نارگیل یک درمان خانگی عالی است. این ماده، غنی از مواد معدنی یا الکترولیت ها است که مایعات بدن را دوباره پر می کند .  همچنین گردش خون را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا به سرعت از اسهال بازگردید.

کدو تنبل

یک فنجان کدو تنبل دو بار در روز بخورید. این را برای دو تا سه روز تکرار کنید تا از اسهال تسکین پیدا کنید. الیاف محلول موجود در کدو باعث تقویت مدفوع می شوند . کدو تنبل نیز دارای سطوح بالاتری از پتاسیم است و خوردن آن مایعات بدن با الکترولیت ها را دوباره پر می کند.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های متعددی است که عملکرد سالم بدن را تنظیم می کنند. این ماده ناراحتی معده را برطرف می کند و در کاهش اسهال و علائم آن موثر است. اگر اسهال شما به علت هلیکوباکتر پیلوری عفونی باشد، چای سبز بهترین درمان خانگی است. کاتکین های موجود در چای سبز اثر مهاری بر این باکتری دارند. شما نیاز خواهید داشت به :

  • 1 کیسه چای سبز
  • 1 فنجان آب گرم
  • چه کاری باید انجام دهید:
  • ظرف چند دقیقه کیسه چای را در آب قرار دهید.
  • چای را در حالی که گرم است بنوشید.
  • شما می توانید یک تکه از عسل و / یا لیمو برای طعم اضافه کنید.
  • دو تا سه فنجان در روز بخورید.

آناناس

آناناس شامل برملائین است که با عفونت ناشی از اسهال مبارزه می کند. محتوای ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. یک فنجان آناناس ریز شده بخورید تا اسهال برطرف شود. یک فنجان یا دو فنجان در روز مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه به علت خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن شناخته شده است. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید تا یک تونیک مؤثر برای سیستم گوارشی تهیه شود و همچنین یک محلول برای اسهال عفونی و التهابی فراهم آید.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات آب، فیبر و الکترولیت ها را فراهم می کند. میوه، و سبزیجات را بخارپز کنید تا هضم آنها آسانتر شود. علائم خود را برای اطمینان از اینکه بدتر نمی شود، بررسی کنید.

برای درمان اسهال چه بخوریم

غذاهایی که می توانید بخورید:

در صورتی که اسهال دارید خوردن غذاهای خاص می تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند. مواد غذایی کم فیبر که به سفت شدن مدفوع کمک می کند، مصرف کنید. این غذاها عبارتند از:

  • موز
  • برنج (سفید)
  • سیب زمینی
  • نان تست

سایر غذاهایی که معمولا هنگام اسهال خوب هستند عبارتند از:

  • بلغور جو دوسر
  • سیب زمینی پخته شده (با پوست کنده شده)
  • مرغ پخته شده بدون پوست
  • سوپ مرغ

غذای سبک بخورید

هر چقدر بیشتر غذا بخورید ، اندام های گوارش شما باید بیشتر کار کنند. در هنگامی که اسهال هستید اشتهای زیادی برای غذا خوردن ندارید. بنابراین سعی کنید مقادیر کمی در طول روز بخورید. غذاهای ساده ای که به راحتی هضم می شوند بخورید - چند روز اول غذاهایی مانند غذاهای ساده، سیب، موز و برنج مصرف کنید. این غذاها در سیستم گوارشی آسان هضم می شوند و میتوانند برای کمک به حجم مدفوع فیبرها را فراهم کنند.

غذاهای مضر برای اسهال

غذاهای سرخ شده و چرب معمولا برای افراد مبتلا به اسهال خوب نیستند. شما همچنین باید غذاهای دارای فیبر بالا مانند سبوس و همچنین میوه ها و سبزیجاتی که می توانند نفخ را افزایش دهند محدود کنید. غذاهایی که باید اجتناب کنید عبارتند از:

  • شیرین کننده های مصنوعی (آدامس ، نوشیدنی های رژیمی و جایگزین های شکر)
  • لوبیا، نخود،ذرت، نخود فرنگی
  • انواع توت ها
  • کلم بروکلی ، کلم ، گل گلم و سبزیجات برگ سبز
  • قهوه
  • بستنی، شیر
  • فلفل
  • آلو
  • چای

اجتناب از میوه های فروکتوز

اگر چه میوه ها می توانند مقدار قابل توجهی از آب را تامین کنند، هنگام مصرف اسهال نباید هر نوع میوه ای بخورید. دلیل آن این است که میوه های غنی از فروکتوز، سیستم گوارش شما را سخت تر می کند. چندین میوه فروکتوز، آلو خشک، هلو خشک، کشمش، زانتی، زردآلو، گیلاس، گلابی، انگور، کیوی، تمشک، هندوانه، میوه ستاره و غیره می باشد. به عنوان نتیجه، شما باید یک لیست برای غذا و خوردن سالمترین غذا را برای وضعیت خود دریافت کنید . بدیهی است، هر زمان که یک مشکل بهداشتی حاوی اسهال دارید، نمی توانید چیزی را که می خواهید بخورید بخورید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.