شفا مگ

آلپرازولام: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص آلپرازولام 0.5 و 1 میلی گرم یک داروی آرامبخش از گروه بنزودیازپین ها است که برای درمان کوتاه مدت اختلال ترس و اضطراب ناشی از افسردگی تجویز می شود.

قرص آلپرازولام

 آلپرازولام چیست | موارد مصرف | هشدار در مصرف | نحوه مصرف | مقدار مصرف | عوارض جانبی | مصرف در بارداری | مصرف در دوران شیردهی | تداخل دارویی


آلپرازولام (Alprazolam) یک داروی درمان اختلالات اضطرابی است که می تواند به مدت کوتاهی باعث تسکین علائم اضطراب که ناشی از افسردگی می باشد می شود. البته اضطراب ها یا تنش هایی که ناشی از زندگی روزمره می باشد اصولا نیازی به درمان با این دارو را ندارد.

قرص آلپرازولام از خانواده بنزودیازپین ها می باشد که این دسته از داروها عملکرد مشابه ای دارند و بر روی ماده شیمایی از مغز به نام گابا تاثیر گذار هستند. این دارو پس از مصرف به گیرنده های خاصی از مغز و سیستم عصبی شما متصل می شود و فعالیت آن را افزایش می دهد. با این عمل باعث افزایش ماده شیمیایی در مغز به نام گابا (GABA) می شود که تاثیر آرامبخشی دارد.

قرص آلپرازولام اعتیاد آور است و به همین خاطر در دسته داروهای درمان کوتاه مدت قرار دارد و مصرف طولانی مدت این دارو باعث اعتیاد به دارو و عوارض ترک می شود. به همین خاطر این دارو را می بایست برای مدت زمان تجویز شده مصرف کنید و از کاهش یا افزایش دوز این دارو خودداری کنید.

آلپرازولام با اسامی تجاری مختلف و همچنین به شکل قرص آلپرازولام 0.5 و قرص آلپرازولام 1 در داروخانه ها موجود می باشد که با توجه به دوز مصرفی شکل آن را مشخص و تجویز می کند.

قرص آلپرازولام ممکن است طی چند ساعت اول پس از مصرف خواب آور باشد و به احساس سرگیجه داشته باشید، که طی چند روز که بدن شما به این دارو عادت کند از بین می رود. تا زمانی که مطمئن شوید که این دارو چه تاثیری روی شما دارد از رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد پرهیز کنید.

اطلاعاتی که در این مقاله درباره قرص آلپرازولام داده شده است به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد و فقط برای بالا بردن اطلاعات شما می باشد. هرگز موارد این مطلب را جایگیزین تجویز پزشک نکنید.

آلپرازولام چیست

آلپرازولام یک داروی تجویزی برای درمان علائم اضطراب، اختلال پانیک، وحشت و اضطراب همراه با افسردگی می باشد و ممکن است به تنهایی یا با سایر داروها مصرف شود. این دارو یک داروی تجویزی برای درمان کوتاه مدت اضطراب می باشد و مصرف طولانی مدت آن می تواند اعتیاد آور باشد.

قرص آلپرازولام از دسته داروهای بنزودیازپین ها می باشد که گروهی از داروهای ضد اضطراب و آرمبخش کوتاه مدت می باشند که بر روی ماده شیمیایی مغز به نام گابا تاثیر می گذارند.

عملکرد بنزودیازپین ها این است که با افزایش تاثیرات ماده شیمیایی به نام گابا بر روی اعصاب تاثیر گذاشته و اثر آرامبخشی دارد.اسید گاما آمینو بوتیریک یا گابا یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق سیستم عصبی ارسال میکند و باعث تنظیم ارتباط سلول های مغز میشود.

اسید گاما آمینو بوتیریک یا گابا یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق سیستم عصبی ارسال میکند و باعث تنظیم ارتباط سلول های مغز میشود.

لپرازولام در کبد متابولیزه می شود و عمدتا از طریق ادرار دفع می شود.نیمه عمر آلپرازولام در یک فرد سالم بین 8 تا 16 ساعت است و متوسط نیمه عمر آن 11 ساعت می باشد که این نسبت در مقابل سایر داروهای بنزودیازپین ها کوتاه تر است. برای از بین رفتن کامل آلپرازولام از بدن به طور متوسط 44 تا 55 ساعت طول می کشد.

موارد مصرف آلپرازولام

آلپرازولام برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب یا اضطراب افسردگی استفاده شود.همچنین برای درمان اختلال هراس نیز مورد استفاده میشود.آلپرازولام ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود.

هشدار در مصرف آلپرازولام

هشدارهای مصرف قرص آلپرازولام را باید جدی بگیرید، بخصوص اگر به این دارو حساسیت و یا مبتلا به بیماری خاصی هستید باید قبل از تجویز این دارو حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

افرادی که به داروهای هم گروه بنزودیازپین ها مانند کلونازپام و لورازپام یا به خود قرص آلپرازولام حساسیت دارند می بایست قبل از تجویز به پزشک خود اطلاع دهند.

اگر سابقه افسردگی دارید این دارو می تواند وضعیت شما را بدتر کند یا افکار خودکشی در شما ایجاد کند، به همین خاطر قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. همچنین افراد مبتلا به گلوکوم زاویه بسته نباید از آلپرازولام استفاده کنند زیرا با مصرف آلپرازولام ممکن است وضعیت آنها بدتر شود.

افرادی که دچار چاقی هستند ممکن است بدن آنها به سختی این دارو را تجزیه کند و باعث می شود میزان این دارو در بدن آنها افزایش یابت و عوارض جانبی بیشتری در آنها بشود.

قرص آلپرازولام برای افراد مبتلا به بیماری های ریوی شدید، کبدی و کلیوی منع مصرف دارد و نباید از این دارو استفاده کنند و حتما قبل از تجویز این دارو توسط پزشک با او مشورت کنند.

قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و داروهای گیاهی).

نحوه مصرف آلپرازولام

نحوه قرص آلپرازولام بر اساس شرایط پزشکی بیمار، سن بیمار و چگونگی واکنش به دوز اول این دارو مشخص می شود و پزش با توجه به تمامی این شرایط مقدار آن را تجویز می کند.

مصرف آلپرازولام برای درمان کوتاه مدت می باشد و حتما طبق دستور العمل پزشک استفاده کنید و در غیر این صورت خطرات جدی را به همراه خواهد داشت.

میزان مصرف آلپرازولام ممکن است در برخی موارد به تدریج افزایش یابد تا اینکه اثربخشی دارو در فرد مشخص شود. همچنین برای کمر شدن عوارض جانبی این دارو بهتر است دستورات پزشک را به خوبی دنبال کنید.

آلپرازولام را حتما در زمان های توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید، همچنین می توانید این دارو را با غذا یا بدون غذا نیز مصرف کنید و غذا هیچ تاثیری در عملکرد دارو نخواهد داشت.

مقدار مصرف آلپرازولام

مقدار مصرف آلپرازولام  0.25 میلی گرم ، 0.5 میلی گرم ، 1 میلی گرم ، 2 میلی گرم میباشد که این دوز ها بر اساس وضعیت بیماری ، تجویز پزشک بستگی دارد.

عوارض جانبی آلپرازولام

قرص آلپرازولام مانند هر دارویی می تواند عوارض هایی را برای برخی افراد داشته باید و یا هیچ عوارضی را در فردی نشان ندهد، زیرا واکنش بدن هر فرد به آلپرازولام متفاوت است.

قطعا پزشک شما از تمام عوارض جانبی آلپرازولام مطلع است و مزیت های این دارو را برای شما بیشتر از عوارض آن می داند. عوارض های جانبی این دارو ممکن است برای فردی رخ ندهد.

برخی از عوارض جانبی ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض از بین نرفت و یا شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آلپرازولام از آن دسته داروهایی است که اگر به مدت زیاد مصرف شود ممکن است دیگر اثربخشی خوبی برای فرد بیمار نداشته باشد. به همین خاطر اگر اثر بخشی آلپرازولام تغییر کرد حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا پزشک بتواند تجویز بهتری را برای شما داشته باشد.

خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش ترشح بزاق یا تغییر در میل جنسی از عوارض جانبی شایع مصرف قرص آلپرازولام باشد که معمولا این عوارض طی چند روز از بین خواهد رفت. اما اگر عوارض از بین نرفت و یا شدیدتر شد می بایست به پزشک مراجعه کنید.

برخی افراد در اوایل مصرف آلپرازولام دچار خواب آلودگی، گیجی یا مشکل در خوابیدن را تجربه می کنند که این عوارض طی چند روز ممکن است از بین برود، اما اگر ادامه دار بود با پزشک خود مشورت کنید.

آلپرازولام ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی جدی ایجاد کند که در صورت مشاهده می بایست بلافاصله به پزشک خود تماس بگیرید.

در زمان مصرف آلپرازولام ممکن است افرادی دچار افسردگی شدید، افکار خودکشی و توم شوند که این می تواند عوارض جدی به حساب آید و باید با پزشک خود مشورت کنند. همچنین افرادی ممکن است دچار مشکلات حرکتی و تعادل مانند لرزش و تشنج شوند، که این افراد باید بلافاصله به فوریت های پزشکی مراجعه کنند.

برخی از عوارض های جانبی جدی آلپرازولام شامل:

  • درد قفسه سینه
  • لرزش یا تشنج
  • لکنت زبان یا مشکل در تکلم
  • مشکل در راه رفتن
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • مشکلات کبدی مانن دزردی پوست یا سفیدی چشم
  • ادرار کمتر از حد معمول یا قطع ادرار

بروز واکنش های حساسیتی جدی به این دارو به ندرت رخ می دهند. با این حال در صورت مشاهده علائم جوش های پوستی ، خارش ، التهاب ، سرگیجه ، مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نیستند. در صورتی که متوجه عوارضی شدید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.

آلپرازولام و لاغری

قرص آلپرازولام ممکن است در برخی افراد باعث کاهش وزن و لاغری شود که می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد و در صورت کاهش وزن زیاد می بایست به پزشک مراجعه کرد. البته ممکن است کاهش وزن به دلیل اضطراب و افسردگی باشد که با دوره درمان این دارو این مشکل برطرف شود. بهتر است برای اطمینان از وضعیت کاهش وزن خود با پزشک معالج مشورت کنید.

قرص آلپرازولام باعث چاقي ميشود

چاقی و افزایش وزن در زمان مصرف قرص آلپرازولام ممکن است به دلیل عوارض جانبی این دارو باشد که بهتر است با پزشک خود درباره افزایش وزن خود مشورت کنید.

البته ممکن است افزایش وزن شما به دلیل استرس و اضطراب باشد، زیرا استرس ارتباط زیادی با افزایش وزن دارد که با مصرف این دارو افسردگی و اضطراب کنترل شده و باعث شود وزن شما نیز کنترل شود.

قرص آلپرازولام اعتیاد آور است

آلپرازولام در گروه قرص های بنزودیازپین ها قرار دارد و از عوارض قرص های دسته بنزودیازپین ها این است که مصرف زیاد آن باعث اعتیاد به این داروها میشود و دلیل استفاده از این دارو برای درمان های کوتاه مدت عوارض اعتیاد آور آن است.

تداخل دارویی آلپرازولام

قرص آلپرازولام ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند و این بدان معنا است که ماده ای در داروها وجود دارد که می تواند عملکرد داروی دیگر را تغییر بدهند. این تغییر عملکرد دارو ممکن است مضر باشد و عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد و یا اینکه عملکرد دارو ها کاهش یابند.

برای پیشگیری از تداخل دارویی بهترین راه این است که اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز به پزشک خود اعلام کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را برایتان بگیرد.

در صورتی که از داروهای زیر استفاده میکنید قبل از تجویز آلپرازولام توسط پزشک تمام داروها را به پزشک بگویید تا بتواند بهترین تجویز را داشته باشد.این داروها همراه با زاناکس میتواند عوارض بدی را داشته باشد

  • قرص های کنترل تنفس
  • سیکلوسپورین
  • دگزامتازون
  • ارگوتامین
  • ایماتینیب
  • ایزونیازید (برای درمان مرض سل)
  • سنت جان ورت
  • آنتی بیوتیک ها مانند: کلاریترومایسین، اریترومایسین، ریفامپین
  • داروهای ضدقارچ مانند: میکرونازول
  • داروهای ضد افسردگی مانند: فلوکستین ، فلووکسامین ، دزیپرامین ، ایمی پرامین یا نفازودون
  • اسید باربیتوریک ها (به عنوان مسکن یا خواب آور)
  • داروهای فشار خون یا قلب مانند: آمیودارون ، دیلتیازم ، نیکاردیپین ، نیفدیپین
  • داروهای تشنج مانند: کاربامازپین ، فنی توئین، یا پریمیدون

مصرف همزمان برخی از داروها با آلپرازولام ممکن است اثر آلپرازولام را کاهش دهند و برای درمان بیماری شما این دارو هیچ تاثیری نخواهد داشت. این داروها شامل داروهای ضد تشنج مانند کاربامزپین، فنی توئین می باشد که ممکن است پزشک داروی ضد تشنج دیگری را تجویز کند یا دوز آلپرازولام را افزایش دهد.

این لیست از داروها کامل نبوده و ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث ایجاد تداخل با مصرف آلپرازولام شود. در مورد تمامی داروهای مصرفی تان با پزشک صحبت کنید: داروهای تجویز شده، بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی). بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای جدید را آغاز نکنید.

مصرف آلپرازولام در بارداری

قرص آلپرازولام در گروه D بارداری قرار دارد که بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی انسان ها ، این دارو عوارض جانبی شدیدی را بر روی مادر و جنین ایجاد می کند. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آلپرازولام در دوران شیردهی

آلپرازولام ممکن است به شیر مادر منتقل شود و ممکن است برای نوزاد شیرخوار عوارض جانبی به همراه داشته باشد. به همین خاطر اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک صحبت کنید شاید لازم باشد تا پایان درمان شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.