شفا مگ

موارد مصرف و نحوه مصرف سیمبالتا

کپسول سیمبالتا ۳۰ و ۶۰ یک داروی ضد افسردگی است که با مهار بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین کار می کند و در موارد اختلالات افسردگی و دردهای عصبی مصرف می شود.

کپسول سیمبالتا

سیمبالتا چیست | موارد مصرف | هشدارهای مصرف | نحوه مصرف | عوارض جانبی | تداخلات دارویی


نام تجاری دارو: سیمبالتا

نام رایج دارو: سیمبالتا

اشکال دارویی: کپسول سیمبالتا 20 میلی گرم، کپسول سیمبالتا 30 میلی گرم، کپسول سیمبالتا 60 میلی گرم

سیمبالتا (Cymbalta) یک داروی ضد افسردگی و ضد درد می باشد و برای افرادی که دچار مشکلات افسردگی یا برخی از دردهای عصبی هستند تجویز می شود. این دارو برای درد سوماتورم، گرگرفتگی، بی اختیاری ادرار و کمردرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمبالتا را می بایست به تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. همچنین این دارو جهت درمان مشکلات شما تجویز شده است و به هیچ عنوان این دارو را به دیگران معرفی نکنید.

سیمبالتا چیست

سیمبالتا یک داروی ضد افسردگی است که با مهار باز جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین بر روی مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد و باعث بهبود و شادابی در فرد می گردد. از این دارو جهت درمان برخی از دردها که منشا عصب دارند نیز تجویز می شود و همچنین جهت درمان گرگرفتگی، بی اختیاری ادرار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمبالتا جذب گوارشی خوبی دارد و پس از جذب حدود 90 درصد آن به پروتئین های پلاسما متصل می شوند. این دارو جذب کبدی دارد و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع می باشد.

موارد مصرف داروی سیمبالتا

موارد مصرف سیمبالتا برای درمان درد و افسردگی می باشد و برای درمان اختلالات ژنرالیزه اضطرابی، درمان افسردگی و همچنین به عنوان داروی ضد درد نیز تجویز می شود.

سیمبالتا جهت دردهای مزمن، کمردرد، اضطراب، افسردگی، اختلال افسردگی، اختلال اضطراب، نوروپاتی محیطی دیابتی تجویز می شود. همچنین ممکن است برای خستگی های مزمن، اختلال دوقطبی، درد، اختلال درد سوماتورم، اختلال افسردگی مداوم، گرگرفتگی، بی اختیاری ادرار نیز تجویز شود.

هشدارهای مصرف داروی سیمبالتا

اگر سابقه بیماری فشار خون بالا یا لخته شدن خون دارید می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این دارو برای شما منع مصرف داشته باشد.

سیمبالتا به علت دفع کلیوی و متابولیسم کبدی که دارد، افرادی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند میبایستقبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

اگر از داروهای MAO استفاده می کنید یا طی 14 روز اخیر از آن استفاده کرده اید نباید از سیمبالتا استفاده کنید زیرا ممکن است عوارض شدید به همراه داشته باشد

جوانانی که برای اولین بار از داروی ضد افسردگی استفاده می کنند، می بایست تغییر روحیه و علائم های رفتاری آنها را زیر نظر داشته باشید، زیرا ممکن است افکار خودکشی در فکر بگذرانند. اگر هرگونه علائم جدید یا بدتر کننده را مشاهده کردید به پزشک خود گزارش دهید.

در زمان تجویز کپسول سیمبالتا اگر از داروهای گیاهی خاصی یا داروهای افسردگی استفاده می کنید، حتما به پزشک خود بگویید. همچنین اگر بیماری های روانی، پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی دچار هستید با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو می تواند باعث خواب آلودگی شود یا بر روی تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد، به همین خاطر از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد در زمان مصرف این دارو بپرهیزید.

نحوه مصرف داروی سیمبالتا

نحوه مصرف سیمبالتا مانند سایر داروها می بایست دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف شود، زیرا ممکن است پزشک گاهی اوقات دوز شما را برای نتیجه گیری بهتر تغییر دهد.

این نکته را بدانید که مصرف سیمبالتا در دوزهای بالاتر یا بیش از حد تجویز شده، هیچ تاثیر بیشتری ندارد و فقط عوارض جانبی سیمبالتا را در خود بیشتر خواهید کرد.

در زمان مصرف کپسول سیمبالتا را کاملا ببلعید و از خرد کردن و جویدن دارو خودداری کنید. این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

قطع ناگهانی سیمبالتا ممکن است باعث علائم ناخوشایندی شود که شامل تعریق، آشفتگی، اسفراغ، سرگیجه، احساس برق گرفتگی می باشد. بهترین روش برای قطع سیمبالتا مشورت با پزشک است تا به شما در قطع این دارو کمک کند.

عوارض جانبی سیمبالتا

عوارض جانبی جدی سیمبالتا شامل تهوع، درد معده شدید، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع و تیره و یرقان می باشد که در صورتی که هر یک از علائم را مشاهده کردید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از عوارض شایع سیمبالتا می توان به توهم، اضطراب، گیجی، مشکل در تمرکز، سوزش چشم و رفلاکس معده اشاره کرد که ممکن است طی چند ساعت از بین برود. اما اگر این عوارض ذکر شده برطرف نشدند می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از جمله عوارضی که ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود واکنش های آلرژیک می باشد که علائمی چون تورم در صورت، زبان و گلو، بثورات پوستی و تنگی نفس را در شما ایجاد می کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم می بایست مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

در برخی افراد ممکن است علائم جدید یا وخیم ایجاد شود که می بایست حتما به پزشک گزارش دهید. این علائم شامل تغییر در خلق و خو، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب، تحریک پذیر، اشفتگی، پرخاشگر، بی قرار و صدمه زدن به خود می باشد.

اگر در زمان مصرف سیمبالتا دچار عوارض کبدی مانند درد سمت راست معده، خارش، ادرار تیره، زردی پوست یا چشم شدید می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

سیمبالتا ممکن است خطر خونریزی یا کبودی را در فرد بیمار افزایش دهد، بخصوص اگر داروهای ضد التهابی وارفارین یا غیر استروئیدی مصرف کنید.

برخی افراد ممکن است دچار مشکلات بینایی شوند که علائم آن شامل چشم درد ، تغییر در بینایی ، تورم یا قرمزی اطراف چشم که اگر شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض شایع سیمبالتا بروز علائم سندرم سروتونین است که در صورت مشاهده می بایست به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. علائم سندرم سروتونین شامل توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی ماهیچه، حالت تهوع و از دست دادن هماهنگی می باشد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی سیمبالتا نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک می بایست با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند بررسی های لازم را انجام دهد.

تداخلات دارویی سیمبالتا

بسیاری از داروها می توانند با سیمبالتا تداخل ایجاد کنند،البته موارد ذکر شده لیست کاملی از داروها در تداخل نمیباشند.قبل از مصرف این دارو ،تمام داروهایی که مصرف میکنید را به پزشک خود بگویید.از آن جایی که متابولیسم این دارو عمدتا کبدی است با سایر داروهایی که متابولیسم کبدی دارند تداخل دارد.همچنین با داروهای مهارکننده منوآمینواکسیدانت تداخل دارد.

رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین؛ بوسپیرون. سایمتیدین. ادرار آور؛ فنتانیل. لیتیوم.ترامادول. تریپتوفان ،سیپروفلوکساسین.، سوماتریپتان، ناراتریپتان، ریزاتریپتان، هر گونه داروهای ضد افسردگی دیگر مانند، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.