شفا مگ

آموزش عادت غذایی کودکان

غذا خوردن و عادت به غذا از رفتار هایی می باشد که باید آن را آموخت و ذاتی نمی باشد.تمام عادات غذا خوردن را در دوران کودکی باید یاد بگیرند و تا بزرگسالی این عادات با آن می باشد.سال هاست که مردم مواد غذایی بسته بندی و فریز شده را به جای مواد غذایی تازه مورد استفاده قرار می دهند. آن ها بسیار کمتر از گذشته مواد غذایی سالم و تازه مصرف می کنند؛ چرا که تهیه آن ها بسیار زمان بَر است و غذاهای فرآوری شده، بسته بندی شده و فریزشده به راحتی در دسترس قرار دارند.برای بهبود عادت های غذا خوردن کودکان از کجا باید شروع کرد و چگونه می توان یک برنامه غذایی متعادل و متناسب برای آن ها و سایر افراد خانواده در نظر گرفت تا در طولانی مدت به سلامت آن ها کمک کند؟

عادت غذایی کودکان

 

برای کودکان یک الگوی خوب باشید

اغلب پدر و مادرها شکایت دارند که کودکانشان از خوردن غذاهای سالم خودداری می کنند. آن ها در جستجوی قطره یا دارویی معجزه آسا هستند تا تمام کمبودهای شان را جبران کند! اکثر ما به خوردن غذاهای آماده عادت کرده ایم، تا جایی که حتی فراموشمان شده چه غذایی سالم و خوب است. کابینت ها و یخچال های مان را از انواع غذاهای کنسروی و نوشابه ها پُر می کنیم و توقع داریم کودکانمان عادات غذا خوردن سالمی داشته باشند! برای آنکه بتوانیم الگوی خوبی برای فرزندانمان باشیم، باید ابتدا سطح آگاهی و دانش خود را افزایش دهیم.

انعطاف پذیر باشید

به خاطر داشته باشید که همه چیز در حد متعادل خوب است. اگر نان شیرینی، چیپس سیب زمینی و حتی نوشابه می خورید، حتماً تعادل را رعایت کنید. خوردن روزانه یک عدد شیرینی و در کنار آن حفظ تعادل غذایی، یعنی تمرین داشتن یک برنامه غذایی سالم. اگر همیشه برای خانواده سالم ترین غذاها را تهیه کرده و اصرار داشته باشید که به هیچ وجه از غذاهای فرآوری شده و آماده استفاده نکنید، بعد از مدتی آن ها از ادامه این برنامه خسته می شوند؛ در حالی که با کمی انعطاف پذیری می توان به تداوم این برنامه اطمینان بیشتری یافت. مثلاً در کنار مصرف غذاهای سالم، گاهی اوقات پیتزا، شیرینی، نوشابه، چیپس، پفک و ... نیز بخورید؛ اما به مقدار کنترل شده و متناسب. این مسئله هیچ آسیبی به کودکان نمی رساند و باعث می شود آن ها رابطه خوبی با غذاها پیدا کنند.

هنگام خرید کودکان را همراه خود ببرید

متأسفانه ما نزدیک مزرعه یا سوپرمارکت هایی که محصولات کشاورزی را به فروش می رسانند زندگی نمی کنیم؛ بنابراین احساس رابطه و نزدیکی با مواد غذایی فرآوری نشده و سالم و تازه کار بسیار دشواری است. یکی از روش هایی که کمک می کند تا به کودکان این موضوع را یاد بدهید، این است که هنگام خرید آن ها را نیز همراه خود ببرید. هر چقدر هم که تنها خرید کردن بسیار آسان تر است، ولی اینکه آن ها مواد غذایی را به صورت خام و نپخته ببینند، بسیار مهم است؛ زیرا سؤالات زیادی از ذهنشان می گذرد و با پرسیدن آن ها، چیزهای زیادی یاد می گیرند. وقتی برای خرید هیچ عجله ای ندارید، با خیالی راحت در فروشگاه ها بچرخید و مواد غذایی و نحوه تهیه آن ها را به کودکان یاد بدهید. ماهی فروشی، گوشت فروشی، میوه فروشی، سبزی فروشی و ... به آن ها کمک می کنند تا بیشتر با میوه ها و سبزیجات آشنا شوند. فکر نکنید که کودک شما از این کار خوشش نمی آید؛ بعد از بازگشت به خانه خودش تصمیم می گیرد که این کار را ادامه بدهد و باز هم با شما بیاید یا نه. به جرأت می توان گفت که تقریباً تمام کودکان علاقمند می شوند می خواهند بیشتر از دانه ها، رنگ ها، طعم ها، بوها، اندازه ها و... بدانند.

زمان خاص غذا خوردن

ما می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم تا زمان غذا خوردن مشخص و ثابتی داشته و از غذا خوردن لذت زیادی ببریم. باید زمانی را به آموزش طعم ها و مزه ها به کودکان اختصاص داده و البته این کار را به صورتی کاملاً شاد و سرگرم کننده انجام دهید. برخی از کودکان هنگام غذا خوردن نمی توانند یک جا بنشینند و همواره بدون آرام و قرار در حال بازی کردن هستند و به زمان غذا خوردن اهمیتی نمی دهند. در چنین مواقعی هیچ اشکالی ندارد که به آن ها اجازه دهید یک یا دو بار از جایشان بلند شوند و در همان حال آن ها را تشویق کنید که تا پایان غذا خوردن از سر جایشان بلند نشوند. برای کودکانی که به خوبی همه چیز را درک می کنند، توضیح دهید که وقت غذا خوردن، وقت مهمی است و همه افراد خانواده در این زمان کنار هم می نشینند و تا پایان غذا از کنار یکدیگر بلند نمی شوند. کودکان کم سن که قادر به درک این مسائل نیستند، باید از طریق ایجاد برخی جذابیت ها مثل شمع و یا استفاده از مواد غذایی رنگی و زیبا جذب غذا شوند.

حذف غذاهای مضر از برنامه غذایی کودک

کودک شما نیاز به ناگت مرغ، مرغ یخ زده، گوشت فرآوری شده، پیتزا، چیپس و ... ندارد تا خوشحال شود. این مواد غذایی معمولاً سرشار از مواد شیمیایی، چربی های مضر، مواد اعتیاد آور، شیرین کننده های مصنوعی و رنگ ها هستند. حتی یک کودک سه ساله هم می فهمد که چرا نوشابه برای ما مضر است و چرا نباید غذاهای پرچرب و پر نمک خورد! در این میان تلویزیون نقش بسیار مهمی دارد. باید تماشای برنامه های تلویزیون را محدود کرده و بیشتر کانال هایی را برای تماشا انتخاب کنید که تبلیغات کمتری برای این مواد غذایی و خوراکی دارند. حتی می توانید از برنامه های ویدئویی بدون تبلیغات استفاده نمایید.

پژوهش ها نشان می دهند که معمولاً 10-12 بار تلاش لازم است تا کودکان علاقه مند و یا متمایل به خوردن یک غذای جدید شوند؛ مگر آنکه خودشان در امر آماده کردن غذا شرکت کنند

شما نمی توانید برای همیشه غذاهای فرآوری شده را از برنامه غذایی فرزندتان حذف کنید؛ اما هر چه دیر به دیرتر از آن ها استفاده کنید، به سلامت او بیشتر کمک خواهید کرد و کودکتان با آگاهی بیشتری به سراغ استفاده از مواد غذایی سالم می رود. بهتر است هیچ گاه از رنگ غذا، مواد نگه دارنده و طعم دهنده های مصنوعی برای غذاهای کودک خود استفاده نکنید. بیش از 5/2 میلیون کودک دچار اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) هستند که طبق تحقیقات، عامل مهم آن مصرف غذاهای اعتیادآور و غذاهای حاوی این مواد مضر است و آمار مربوط به این اختلال روز به روز افزایش می یابد. 73 درصد از کودکانی که برای این تحقیقات مورد آزمایش قرار گرفتند، با تغییر برنامه غذایی و عدم استفاده از مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی، طعم دهنده و نگاه دارنده، تا حد زیادی درمان شدند.

تغییر عادت های غذایی

آیا مجبورید یک نوع غذا برای افراد بزرگسال خانواده و یک نوع برای کودک تهیه کنید و این شما را خسته کرده است؟ کمی صبورتر باشید. کودکان همیشه در پی یافتن چیزهای جدید هستند. قوانین شما گاهی اوقات آن ها را خسته می کند و در فکر فرار از آن ها بر می آیند. آیا بعد از تهیه غذا برای کودکتان و منع او از غذا خوردن، احساس دلسردی می کنید؟ پژوهش ها نشان می دهند که معمولاً 10-12 بار تلاش لازم است تا کودکان علاقه مند و یا متمایل به خوردن یک غذای جدید شوند؛ مگر آنکه خودشان در امر آماده کردن غذا شرکت کنند. بهتر است برای تمام افراد خانواده یک نوع غذا تهیه کنید؛ به اضافه آنکه مقداری مواد غذایی دیگر را که مورد علاقه کودکتان است، در بشقاب غذای او بگذارید و یا اینکه گاهی اوقات چیزهای جدید به غذای او اضافه نمایید. اگر کسی از این کار شما خوشش نیامد، هیچ بحثی در این باره نکنید. این کار را یک بار دیگر نیز انجام دهید؛ ولی سعی کنید حدود یک هفته فاصله بیندازید. در نهایت خواهید دید که آن ها بعد از چند بار، دست کم یک بار آن را می چشند و کمی از آن را می خورند.

از غذا برای پاداش، یا تنبیه استفاده نکنید

هیچ گاه کودک خود را به خاطر اینکه نتوانسته است غذای خاصی را بخورد، تنبیه نکنید. این کار نه تنها رابطه شما و او را خدشه دار می کند، بلکه اثر ناخوشایندی روی کودک و غذا دارد. در ضمن به آن ها وعده ندهید که اگر فلان نمره را بگیرند یا در فلان مسابقه برنده شوند، برای او بستنی یا غذای مورد علاقه اش را می خرید. در واقع غذاها نباید در کودکان ایجاد انگیزه برای پیروزی کنند. شما می توانید پس از گرفتن نتیجه دلخواه از عملکرد کودکتان، یک بار او را بیرون برده و غذایی را که دوست دارد برایش بخرید؛ اما هیچ گاه از قبل به او نگویید که اگر در مسابقه برنده شود، این کار را برایش انجام می دهید و اگر برنده نشود، از خوردن فلان غذا محروم می شود.

اجازه دهید کودکتان وارد آشپزخانه شود

کودک خود را تشویق کنید تا در آشپزخانه به شما کمک کند. حتی یک کودک دو ساله نیز می تواند در پوست گرفتن هویج و سیب زمینی به شما کمک کند. می توانید از برخی وسایل مطمئن که به آن ها آسیب نمی رسانند استفاده کنید و اجازه دهید آن ها نیز این تجربه را در کنار شما داشته باشند.

اگر کودک شما تمایل زیادی به حضور در آشپزخانه دارد، او را از این کار منع نکنید. با حمایت خود و ایجاد امنیت بیشتر می توانید این کار را انجام دهید. کودکان عاشق خوردن غذاهایی هستند که خودشان آماده کرده اند. به این ترتیب حتی می توانید غذاهای جدید را نیز در کنار خودشان تهیه کنید تا تمایل بیشتری برای خوردن آن ها نشان دهند.

کودکتان را به خوردن صبحانه عادت دهید

صبحانه مهم ترین وعده غذایی است و باید به آن اهمیت ویژه ای داد. بعد از 10-12 ساعت غذا نخوردن، بسیار مهم است که دوباره خود را شارژ کرده و انرژی تازه کسب کنیم. اگر کودک شما صبحانه نخورد، خیلی زودتر خسته می شود و تا زمان ناهار نیز نمی تواند فکرش را متمرکز کند. متابولیسم بدن باید از صبح شروع شود. برخی از کودکان نیاز به تمرین خوردن صبحانه دارند. باید از خوردن غذاهای کمتر شروع کنید و هر بار مقدار آن را افزایش دهید. کودکان حدود 500 کالری از طریق صبحانه دریافت می کنند و شما می توانید از طریق مواد غذایی مختلف این مقدار را تأمین کنید. صبحانه باید حاوی پروتئین، چربی های سالم، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و املاح باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.