شفا مگ

علت شیر نخوردن نوزاد

علت شیر نخوردن نوزاد به نسبت سن شیرخوار علت های مختلفی دارد.برای اینکه علت شیر نخوردن نوزاد را بدانید ابتدا باید تمام علائم را بررسی کرد.اگر نوزاد از روز اول پستان مادر را قبول نکند پزشک معایناتی را انجام میدهد.بررسی های پزشکی مانند شکستگی ، احساس درد، خواب آلودگی در اثر داروهای تجویز شده برای مادر در زمان زایمان و کاهش قدرت مکیدن نوزاد، فشردن نوزاد به پستان در تغذیه های اول و در نتیجه بیزاری وی از پستان، وضعیت نادرست بغل کردن و گرفتن پستان انجام بگیرد.در ادامه با علت های شیر نخوردن نوزاد آشنا شوید.

علت شیر نخوردن نوزاد
  1. علت شیر نخوردن نوزاد
  2. مراحل تشخیص علت
  3. طبقه بندی علت

علت شیر نخوردن نوزاد چیست

شیر نخوردن نوزاد بر اساس سن نوزاد علت های مختلفی می توان داشت.برای مشخص شدن علت این مشکل باید علائم ها و مشکلات پزشکی را بررسی کرد.

علت شیر نخوردن نوزاد در روزهای اول

اگر نوزاد از روز اول پستان مادر را قبول نکند می تواند علت های مختلفی از جمله شکستگی و احساس درد، خواب آلودگی در اثر داروهای تجویز شده برای مادر موقع زایمان ، کاهش قدرت مکیدن نوزاد و بیزاری نوزاد از پستان، وضعیت نادرست بغل کردن و گرفتن پستان می تواند از علت نخوردن شیر توسط نوزاد باشد.

علت شیر نخوردن نوزاد دو روزه تا چهار روزه

در روزهای دوم تا چهارم، احتقان پستان مادر ، جهش شیر و یا تاخیر یا مهار شیر می تواند از علت شیر نخوردن نوزاد باشد.

علت شیر نخوردن نوزاد چهل روزه

هفته اول تا چهارم، علت نخوردن شیر می تواند بعلت سردرگمی در گرفتن پستان،زخم نوک پستان ناشی از شیردهی نادرست، احتقان پستان مادر، برفک دهان، عفونت گوش نوزاد، حساسیت مادر به مواد غذایی یا دارو های مصرف شده توسط مادر و همچنین تغییر مزه شیر می باشد.

علت شیر نخوردن نوزاد یک ماهه تا سه ماهه

شیرخوار در سن یک ماهه تا سه ماهه ممکن است به علت دل دردهای قولنجی در موقع شیر خوردن باشد و از گرفتن پستان امتناع کند.

علت شیر نخوردن نوزاد بعد از سه ماهگی

از سن 3 ماهگی و بالاتر نخوردن شیر می تواند به علت کاهش تمایل به شیر خوردن در اثر مصرف زودتر از موعد غذاهای کمکی، آب میوه یا آب و همچنین در شیرخواران بزرگتر به علت مصرف بیش از معمول غذا، آشفتگی و بازیگوشی شیرخوار و توجه شیرخوار به محیط اطراف و دندان در آوردن باشد.

مراحل تشخیص علت شیر نخوردن نوزاد

اگر بدانیم نوزاد در چه زمان از شیر خوردن امتناع می کند می توان علت آن را راحت تر تشخیص داد. اگر شیرخوار در مر مرحله جاری شدن شیر مادر از گرفتن پستان امتناع کند، علت این وضعیت سردرگمی در گفتن پستان، وضعیت نادرست شیردهی،نوک پستان صاف یا فرو رفته، مهار یا تاخیر جهش شیر، عفونت گوش یا کاهش قدرت مکیدن می تواند علت شیر نخوردن باشد.

اگر شیرخوار پس از آمدن شیر، پستان را رها کند، جهش زیاد شیر یا کاهش جهش شیر و یا بسته بودن سوراخ بینی به علت عفونت بینی می تواند از عوامل آن باشد.اگر در اواخر وعده تغذیه از پستان مادر باشد، احتمال دارد نوزاد نیاز به آروغ زدن یا دفع گاز باشد.

طبقه بندی علت شیر نخوردن نوزاد

امتناع شیرخوار در هر سنی به سه دسته طبقه بندی می شود و می توان بر اساس طبقه بندی مشکل را رفع کرد.علت به سه دسته شیرخوار، مشکلات مرتبط به مادر ، مشکل مربوط به تولید شیر.

مشکل مربوط به شیرخوار

1- عفونتهای تنفسی ممکن است موقع مکیدن و بلعیدن، سبب گرفتگی بینی ودرد شود. چکاندن قطره کلرور سدیم در بینی و دادن مسکنهای ساده مثل استامینوفن سبب تسکین شده هم چنین مرطوب کنندههای هوا ممکن است به رفع گرفتگی بینی کمک نمایند. گاهی امتناع شیرخوار از گرفتن پستان در جریان سرماخوردگی باعث تشخیص اتفاقی انحراف تیغه بینی می شود.

2- در مورد دندان در آوردن: گذاشتن پشت یک قاشق سرد یا گاهی جویدن چیزی قبل از شیرخوردن یا ماساژ ملایم لثه با انگشت تمیز علاوه بر دادن مسکنهای ساده باعث کاهش درد شیرخوار میگردد.

3- در مورد برگشت شیر از معده به مری، خواب آلودگی و بیقراری ناشی از مصرف داروها، برفک یا تبخال دهان شیرخوار پزشک اقدام خواهد نمود.

4- در هوای گرم احتمال دارد شیرخوار از شیرخوردن امتناع نماید. ولی در محل خنک و یا در شب شیر بخورد. حرارت بدن شیرخوار را کنترل کرده و او را در درجه حرارت مناسبی نگهداری کنید.

5- گاهی ممکن است شیرخوار در موقع شیرخوردن ترس داشته باشد مانند واکنش مادر به گاز گرفتن بچه.

6- تمایل شیرخوار به از شیر گرفتن که البته قبل از 9 ماهگی شایع نیست.

اگر شیرخوار ناگهان از پستان مادر رویگردان شود و به گرفتن پستان تمایل نشان ندهد، همه روشهای ممکن برای تشویق او به دوباره شیرخوردن باید به کار گرفته شود ولی گاهی هم ممکن است نتیجه نداده و بالاخره منجر به قطع کامل شیرخوردن شود.

مشکلات مربوط به مادر

مشکلاتی که در مادر ممکن است سبب امتناع شیرخوار از گرفتن پستان شود عبارتند از:

1- بیماری مادر که ممکن است تولید شیر او را کم کرده یا واکنش جهش شیر را مهار کرده باشد یا داروها مزه شیرش را تغییر داده باشند.

2- در صورت عفونت یک پستان مادر، ممکن است شیرخوار از تغذیه همان طرف به علت مزه شور شیر یا چرك، امتناع کند و یا به خاطر مصرف دارو توسط مادر، هر دو پستان را نگیرد.

3- قرصهای ضد حاملگی خوارکی (قرص ترکیبی و به ندرت قرص پروژسترونی تنها) همچنین حاملگی مجدد احتمال دارد تولید شیرمادر را کاهش داده و مزه شیر را تغییر دهند. تخمک گذاری یا عادت ماهیانه نیز گاهی به علت تغییر مزه شیر سبب امتناع شیرخوار از شیرخوردن میشود.

4- در صورت استفاده مادر از عطر، صابون، ادکلن یا کرم متفاوت و یا شنا کردن در استخر با آب کلر دار یا آب دریا ، و یا حتی تغییر در ظاهر مادر مثل تغییر طرح مو یا عینک زدن ممکن است روی شیرخوار تأثیر گذاشته و پستان مادر را نگیرد.

5- برخی از شیر خواران به برخی از غذاهای مورد مصرف مادران که باعث تغییر مزه شیر می شود حساس هستند و از گرفتن پستان امتناع می نمایند و بعضی دیگر با افزایش سیگار کشیدن مادر، ورزش طولانی قبل از شیر دادن و یا مصرف زیاد نوشیدنیهای دارای کافئین مثل نوشابه ها، چای و قهوه از گرفتن پستان امتناع می ورزند.

مشکلات مربوط به شیرخوار

برخی علل امتناع شیرخوار از گرفتن پستان ممکن است به تولید شیر مربوط باشد:

1- اگر تولید شیر کم باشد یا موقتاً کاهش یابد، شیرخوار ممکن است از گرفتن پستان امتناع کند.برای افزایش تولید شیر باید تلاش نمود.

2- در صورت آهسته بودن جهش شیر، شیرخوار شروع به مکیدن شیر میکند ولی به علت دریافت کم شیر، از گرفتن پستان امتناع مینماید. در این موارد میتوانید شیرتان را کمی بدوشید تا جهش پیدا کند و آن گاه پستان را به دهان شیرخوار بگذارید و یا واکنش جهش شیر را قبل از تغذیه شیرخوار با روشهایی مثل خوردن آب یا یک نوشیدنی ساده، شنیدن موسیقی، نشستن روی همان صندلی و دراز کشیدن، شرطی نمایید.

3- در صورت سریع بودن جهش شیر نیز شیرخوار ممکن است به علت عدم توانایی در برابر آن، پیش دستی کرده و از گرفتن پستان امتناع نماید. در این مورد می توان کمی شیر را دوشید و بعد شیرخوار را به پستان گذاشت.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.