شفا مگ

غذاهایی که باعث باد شکم و نفخ می شوند

باد شکم در اثر بلع هوا و تجزیه مواد غذایی در دستگاه گوارش ایجاد می شود.باد شکم معمولا باعث نفخ یا عبور باد شکم می شود. اما باد شکم عاملی برای زنگ خطر بیماری نمی باشد.در حالی که گاز زیاد و نفخ زیاد در بعضی مواقع یک مشکل اساسی برای سلامت میباشد، اما اغلب به دلیل غذاهایی که می خورید رخ می دهد.اگر دچار باد شکم زیاد و نفخ در شکم هستید می بایست رژیم غذایی خود را تغییر دهید. در این مقاله به انواع مواد غذایی که بیشتر باعث گاز در معده و نفخ می شوند اشنا می شوید.

غذاهایی که باعث باد شکم و نفخ می شوند

لوبیا و حبوبات | محصولات لبنی | غلات | سبزیجات | میوه ها | پیاز | سیر | آدامس | غذاهای چرب | غذاهای فرآوری شده


لوبیا و حبوبات

لوبیا و بعضی از حبوبات مانند نخود فرنگی ، عدس باعث ایجاد گاز در شکم می شود.حبوبات بیشترین گاز معده را تولید می کند و در اول لیست مواد غذایی نفاخ قرار دارد. لوبیا حاوی مقدار زیادی رافینوز است. این رافینوز یک قند پیچیده است که بدن برای هضم آن کمی مشکل دارد.رافینوز از روده های کوچک به روده های بزرگ که باکتری ها در آن شکسته می شوند ، عبور می کند و باعث تولید هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان می شود و از روده خارج می شود.

اگر می خواهید لوبیا را از لیست غذایی خود حذف نکنید می بایست برای کاهش گاز معده و نفخ لوبیا را در طول شب بخیسانید. این کار باعث می شود نفخ لوبیا از بین برود.

محصولات لبنی

لاکتوز قندی است که در شیر و لبنیات از جمله پنیر یافت می شود. افرادی که به اندازه کافی آنزیم لاکتاز تولید نمی کنند ، در هضم لاکتوز به مشکل می خورند. این افراد را به عنوان عدم تحمل لاکتوز می شناسند.افزایش گاز یکی از علائم عدم تحمل لاکتوز است. اگر مشکوک به عدم تحمل لاکتوز می باشید ممکن است علائم خود را با استفاده از جایگزین غیر لبنی مانند شیر بادام یا محصولات لبنی سویا کاهش دهید.

غلات کامل

گندم و سایر غلات سبوس دار ، به جز برنج ، حاوی رافینوز به همراه مقادیر زیادی فیبر هستند.هر دوی اینها می توانند باعث نفخ شوند.غلات کامل مانند گندم و جو دو سر حاوی فیبر و نشاسته هستند. همه این غلات توسط باکتری های موجود در روده بزرگ شکسته و تولید گاز می کنند. البته برنج تنها غلاتی است که باعث گاز نمی شود.

سبزیجات

سبزیجات هایی هستند که با مصرف آنها باعث گاز در شکم می شوند. برخی از سبزیجات مانند کلم بروکلی ، کلم ، گل کلم هستند که تولید گاز در شکم می کنند. سبزیجات حاوی قند پیچیده به نام رافینوز هستند. البته این غذاها بسیار سالم هستند بنابراین قبل از حذف این سبزیجات از رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

میوه ها

بعضی از میوه ها هستند که دستگاه گوارش برای هضم آنها کمی مشکل دارد. میوه هایی مانند سیب ، هلو ، گلابی و آلو که حاوی سوربیتول هستند.البته بسیاری از میوه ها دارای فیبر محلول هستند که در آب حل می شوند. سوربیتول و فیبر محلول هم باید از روده بزرگ عبور کنند و به دلل تجزیه شدن آنها توسط باکتری ها باعث می شوند هیدروژن ، دی اکسید کربن و گاز متان ایجاد کنند.

پیاز

پیاز یک ماده غذایی است که در بسیاری از پخت و پز ها مورد استفاده قرار می گیرد.پیاز حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز است. مانند رافینوز و سوربیتول ، فروکتوز در هنگام تجزیه در روده باعث گاز می شوند.

سیر

سیر یکی از مواد غذایی است که در بسیاری از پخت و پز ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند باعث ایجاد گاز در شکم کند. اگر فردی به سیر حساس باشد و نتواند سیر را تحمل کند باعث نفخ و گاز در شکم می شود.

آدامس

آدامس می تواند باعث گاز در شکم شود. شاید کمی عجیب باشد اما مسئله این است که در هنگام جویدن آدامس هوای بیشتری به بدن وارد می شود و باعث گاز در شکم می شود.

غذاهای چرب

غذاهای چرب هضم غذا را کند می کنند. هنگامی که بدن برای هضم غذاهای چرب تلاش می کند می تواند تولید گاز در روده کند.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فراوری شده مانند نان ، غذاهای میان وعده ، غلات و سس سالاد حاوی فروکتوز و لاکتوز هستند که این ترکیب باعث گاز شکم می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.