شفا مگ

مشکلات اعتیاد به فضای مجازی

مطالعات اخیر دانشمندان این نکته را به اثبات رسانده که استفاده بیش از حد از شبکه ها و سایت های مجازی با اضطراب و افسردگی و احساس بی کفایتی فرد استفاده کننده رابطه مستقیم دارد. به طور متوسط ۴۲ درصد آمریکایی ها حدود ۷,۶ ساعت از زمان خود را در روز صرف استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند و شاید جای تعجب نباشد که اکثر کاربران این شبکه ها افراد زیر ۳۰ سال هستند. گرچه تعداد کابران مسن نیز در حال افزایش است. این در حالی است که آخرین نسخه از راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی، اعتیاد به اینترنت را در دسته اختلالات روانی قرار داده است.در این مقاله، ۶ عارضه جدی استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی و اعتیاد به فضای مجازی را بخوانید.

مشکلات اعتیاد به فضای مجازی

 

اعتیاد به فضاهای مجازی

مطالعات نشان می دهد که ۶۳ درصد آمریکایی ها هر روز به شبکه های اجتماعی وارد می شوند و ۴۰ درصد از آنها چند بار در هفته را به این امر اختصاص می دهند. چک کردن مداوم مطالب قرار داده شده در این فضاها و به روز رسانی کردن آن ها و یا چک کردن پروفایل سایر افراد برای مدت زمان طولانی از مصادیق اعتیاد به شبکه های اجتماعی است. اولین بار در سال ۱۹۹۰ هنگامی که اینترنت در حال گسترش میان مردم بود در مورد اعتیاد به آن شروع به نوشتن شد. حتی در آن زمان مردم این گونه استدلال می کردند که استفاده زیاد از اینترنت ممکن است عملکرد افراد در محل کار، مدرسه و خانواده را مختل کند.

نارضایتی از زندگی

یکی از معایب ورود به فضاهای مجازی مقایسه زندگی کاربران با یکدیگر و در نتیجه احساس نارضایتی از زندگی است. در یک نظر سنجی توسط محققان انگلیسی، ۵۲ درصد از کاربران فضاهای مجازی اعلام کرده اند که از سبک زندگی خود ناراضی هستند و زندگی از نظر آنها ناعادلانه است ضمن این که این افراد درجاتی از کاهش اعتماد به نفس را حس می کنند.

مزاحمت های سایبری: این مزاحمت ها بخش اعظم و نگران کننده استفاده از شبکه های مجازی به ویژه برای نوجوانان است. در یک نظرسنجی توسط محققان آمریکایی، ۹۵ درصد از نوجوانان استفاده کننده از فضاهای مجازی شاهد مزاحمت های سایری، و ۳۳ درصد از آنها قربانیان این مزاحمت ها بوده اند.

اعتیاد به الکل

تحقیقات نشان داده نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۷ سال استفاده کننده از رسانه های اجتماعی و کسانی که بطور روزانه با این شبکه ها در تماسند، ۵ برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد به دخانیات وابسته شوند و سه برابر بیش از دیگران به مصرف الکل روی می آورند ضمن این که خطر استفاده از دیگر مواد مخدر مانند ماری جوانا در آنها دو برابر بیشتر است. حتی محققان دانشگاه شیکاگو آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اعتیاد به شبکه های اجتماعی قوی تر از اعتیاد به سیگار و مشروبات الکلی است.

تضعیف روابط انسانی

جامعه شناسان و روانشناسان، تاثیر شبکه های اجتماعی را بر روی روابط افراد در دنیای واقعی، به ویژه ازدواج بررسی کرده اند و برخی از آن ها این سوال را مطرح کرده اند که آیا استفاده بیش از حد از شبکه و رسانه های اجتماعی می تواند نقش مهمی در طلاق افراد داشته باشد. وال استریت ژورنال گزارش می دهد که از هر ۵ ازدواج یکی از آن ها به وسیله فیسبوک دچار مشکل شده است. البته عوامل دیگری نیز در این دچار مشکل شدن نقش داشته اند. همچنین یکی از محققین موسسه تکنولوژی ماساچوست تحقیقات گسترده ای را در زمینه اثر شبکه های اجتماعی بر روابط افراد انجام داده و به این نتیجه رسیده است که شبکه های اجتماعی، موجب تضعیف روابط انسانی می شود.

ابتلا به اضطراب

بسیاری از پزشکان علائمی همچون اضطراب، افسردگی و برخی اختلالات روانی را در افرادی که زمان زیادی را صرف استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی می کنند مشاهده کرده اند. فرد در این حالت ارتباط چهره به چهره را کم کم از دست خواهد داد، به سوی انزوا کشیده خواهد شد، از هم صحبتی با دوستان فراری می شود و دچار حالاتی نظیر خجالت، اضطراب و استرس خواهد شد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.